Anders Jönsson smedmästare i Köpenhamn 1810

Startet af Kerstin Andersson, 19 Nov 2013 - 21:49

Forrige emne - Næste emne

Kerstin Andersson

Kan någon hjälpa mig med upplysningar om Anders Jönsson, troligen född omkring 1770 i Sankt Olofs församling i Skåne. Enligt bouppteckning efter fadern Jöns Bengtsson 1810 var han smedmästare i Köpenhamn, hade skriftligen avstått från arv och hade enligt lag inte rätt till sådant då han var bosatt utomlands. När kom han till Köpenhamn, blev han kvar där och hade han familj?
Tacksam för alla tips.
Med vänlig hälsning
Kerstin Andersson

Eva Morfiadakis

Hej!

Anders efternamn har säkert blivit Jensen i Danmark. Jag har sökt på ddd.dda.dk i folkräkningarna 1801, 1843, 1840, 1845 utan att finna honom. Inte förrän 1845 står det var folk är födda.

familysearch.org finns det många Anders Jensen som gift sig i Köpenhamnsområdet under den aktutella tiden. Om du kan kontrollera dessa vigslar på arkivalieronline.dk om någon var smedmästare/gesäll.

Eva M 
Eva M

Eva Morfiadakis

Navn: Anders Jensen   Køn: M   Alder: 70   Civilstand: Enkemand
Erhverv: Fattiglemmer   Fødested: Sverige
Kilde: FT-1845  Amt: København   Herred: Sokkelund   Sogn: Brønshøj   Stednavn: Utterslev
Matr.nr/adresse: Et Huus   Husstands-/familienr: 25   Indtastningsnr: B6458   Løbenr.: 1111


           

Det närmaste jag kommit. Denne är född ca. 1775. Jag tror det kan bli svårt att finna honom.

Eva M
Eva M

Kerstin Andersson

Tack Eva. Jag får försöka gräva vidare med hjälp av dina förslag.
Med vänlig hälsning
Kerstin