Jens Christian Nielsen og Maren Jensdatters vielse omk. 1845 (sikkert i Kbh)

Startet af Birthe Balskov, 29 Jul 2013 - 12:47

Forrige emne - Næste emne

Birthe Balskov

Jeg leder efter Jens Christian og Marens vielse.
Her har vi dem i FT:
København, København (Staden), Sankt Annæ Øster Kvarter, Store Kongensgade, Store Kongensgade 254, stuen til gaden ??, 246, FT-1850, B5743
Jens Christian Nielsen 38  Gift  wærtshuusholder, huusfader Lemming sogn, Viborg amt
Maren Nielsen 42  Gift  hans kone Vidikylle sogn, Præstøe amt
Caroline Nielsen 5  Ugift  deres datter Kjøbenhavn
Carl Christian Nielsen 4  Ugift  deres søn Do.
Ane Margrethe Christiansdatter 40  Gift  deres søn Soderup by og sogn, Holbæk amt

Caroline blive døbt i Garnisonskirken 1. juni 1845 ops. 399
Carl Christian bliver døbt i Garnisonskirken 8. nov. 1846 ops. 435

Skal jeg være helt ærlig er det ikke kun vielsen, jeg søger. Dette er alt hvad jeg har om familien, og jeg ville rigtig gerne have sønnen Carl Christian til at passe på Charles Nelson, som døde i Bristol, England 1922. Tidligere har jeg haft en tråd på Charles Nelson, men nu har jeg via en kontakt i England fundet ud af, at hans fødenavn skulle være Carl Christian.
På Charles Nelsons vielsesattest fra 1869 i Bristol oplyses hans fars navn at være John Nelson, men her kan Christian jo også være udeladet.
v.h.
Birthe Balskov

Jane Valkær

Hej
Jeg har et bud på vielse, men det er absolut et vildt bud.

I FT 1850 står der, at Maren Nielsen er fra Vidikylle i Præstø amt. Det er der ikke noget der hedder, men derimod Vedskølle i Herfølge sogn, Præstø amt. Iflg. Historisk Atlas hed det tidligere Vidskølle. Og læser man FT 1850 på AO (opslag 62), så kan der godt stå Vidskylle - og vi nærmere os et bud:

KB Præstø, Herfølge sogn 1826-1845 opslag 340 - her bliver en ungkarl Jens Nielsen, 36 år (måske 26 år), viet til enke Maren Olsdatter, 42 år.

Mvh
Jane

Birthe Balskov

Hej Jane
Tak for dit vilde gæt. Det vil jeg kigge nærmere på. Jeg kan godt lide, at Jens har udeladt Christian (det kunne blive en tradition), Maren burde dog hedde Jensdatter, men det kan være fordi, hun er enke.
v.h.
Birthe

Jane Valkær

Hej
Hvis hun hed Maren Jensdatter, så må jeg desværre nok skuffe dig med mit vilde bud.
Den Maren Olsdatter, som bliver viet til Jens Nielsen, hed faktisk også Maren Olsdatter ved vielse med Rasmus Hansen:
KB Præstø, Herfølge sogn 1826-1845 opslag 311.

:(
Mvh
Jane

Jane Valkær

Hej
Her har du familien i 1845:
Samtlige personer i husstanden:
København, København (Staden), Sankt Annæ Øster Kvarter, , Store Kongensgade 254, 1, FT-1845, C3485
Jens Christian Nielsen 33  Gift  Wærtshuusholder Lemming,Viborg Amt
Maren Jensen 34  Gift  hans Kone Vidskylle,Herfølge Sogn
Inger Dorthea Petersen 20  Ugift  Tjenestepige Kjøbenhavn

- og Maren er nu 3 år yngre, men stadig fra Herfølge sogn. De har endnu ingen børn.

Der er dog endnu en Jens Christian Nielsen, som er værthusholder i kvarteret, men en noget ældre årgang, da han er indskrevet med 40 år i FT 1840.

Jeg har kigget KB Garnisions vielser 1840-1845 gennem - og selvfølgelig ikke fundet dem. Du har garanteret gennemset en million gange.

Mvh
Jane

Birthe Balskov

Hej Jane
Ja, jeg har kigget efter vielser side op og side ned.
Efter at have kigget nærmere på adressen, er jeg blevet mere glad for familien. Det er meget tæt på Nyboder (og dermed Søetaten). I familien siges det, at de havde noget med kongefamilien at gøre, og jeg forestiller mig, at det må være via militæret (i kongens klæder).
Der står ved barnedåben, at moderen hed Maren Jensdatter.
Tak for ft 1845, den kom ikke op hos mig.
V.h.
Birthe

Rolf Georgi-Jensen

Hej Birthe.

Jeg faldt over dit indlæg vedr Jens Chr Nielsen og Maren Jensen da jeg var i gang med at lede efter en Jens Christian Nielsen og Maren Jensdatter.
Mit udgangspunkt var Maren Jensdatter som er født 11/3-1827 i Spjellerup sogn, Præstø amt. Da jeg ledte i politiregistret fandt jeg hende og der stod at hun var gift med en Jens Christian Nielsen, f 8/2-1819 i Vester Bølle sogn, Viborg amt. Der stod at han var hofbetjent og det passede også i folketællingerne fra 1885 og 1890 hvor de bor på Amalienborg.
Da jeg søgte på familysearch vedr de 2 personer kom der 4 børn frem som jeg har checket og de er født følgende steder =

!. Caroline Nielsen, f 22/4 og db 1/6-1845 i Garnisons kirke.
2. Carl christian Nielsen, 24/9 og db 8/11-1846 i Garnisons kirke.
3. Johan Gyldenstjerne Nielsen, f 31/8-1856 i Hof & Slotskirken.
4. Frederik Christian Nielsen, f 13/5 og 13/6-1859 i Hof & Slotskirken.

Jeg ved ikke hvor meget du har og hvad du kan bruge og hvor meget der er sandt men hvis du kan fortælle mig noget om børnene,s videre færden ville jeg blive glad.


Med Venlig Hilsen 

Rolf Georgi-Jensen    ;D


Birthe Balskov

Hej Rolf
Jeg er på arbejde, men har lige en pause og gik ind for at tjekke svar.
Det er næsten til at få gåsehud, for dine oplysninger skal virkelig finkigges. Det har hele tiden været fortalt i familien, at de var ansat hos kongen.
Og så har jeg nattevagt, så jeg først kommer hjem i morgen.
v.h.
Birthe

Birthe Balskov

Nu var jeg lige så glad, det hele passede med Rolfs oplysninger, men så er jeg nok kommet til at blande Jens Christian Nielsen sammen med ham, der er født i Lemming.
Jeg kan ikke finde hans fødsel i Vesterbølle.
Kan nogen hjælpe?
v.h.
Birthe Balskov

Jane Valkær

Hej
Jeg er ikke klar over hvilken af de to Jens'er det er, som du søger - Lemming eller Vesterbølle?

Ham fra Lemming - Jens Christian Nielsens dåb: KB Viborg, Lemming sogn 1790-1813 opslag 165, øverst - den 17. juli 1812, far Niels Mogensen? og mor Karen Christensdatter.

Ham fra Vesterbølle kan jeg ikke finde i årene 1813-1820.
Heller ikke nogen konfirmation af Jens Christian Nielsen i årene 1821-1837 i Vesterbølle
Og ikke viet i Spjellerup.
De boede ikke på Amalienborg Slot i 1880.
FT 1890 Amalienborg Slot på AO opslag 17

Mvh
Jane

Birthe Balskov

Hej Jane
Det er ham i Vesterbølle, der er problemet.
v.h.
Birthe


Birthe Balskov

Jeg troede lige, jeg havde den rigtige familie og stor glæde helt til England. Nu er jeg ikke så sikker.
v.h.
Birthe

Lisbeth W. Johnson


Rolf Georgi-Jensen

Hej Birthe.

Det som jeg har fundet ud af er at den Maren Jensdatter jeg ledte efter hun er født d 11/3-1827 i Spjellerup og hun dør d 4/6-1909 i Kbh. Hun boede i Upsalagade 5 " Holmens sogn " Hun blev gift d 11/11-1855 i Hof & Slotskirken med Jens Christian Nielsen, f 8/2-1819 i Vester Bølle. Han var slotsbetjent på Amalienborg/Christiansborg. Jens døde d 30/9-1898 i Kbh. Han boede i Upsalagade 5 ved sin død. De fik 2 sønner =
Johan Gyldenstjerne Nielsen, f 31/8-1856 i Hof & Slotskirken.
Frederik Christian Nielsen, f 13/5 og 13/6-1859 i Hof & Slotskirken.

I forbindelse med skiftet efter Jens Christian Nielsen i 1898 står der at kun frederik lever.
Jeg tror ikke at min Maren Jensdatter og hendes mand Jens Christian er dem du søger  :-\


Venlig Hilsen

Rolf