Pontavice-familien i Danmark

Startet af Jørgen Green, 12 Aug 2013 - 11:19

Forrige emne - Næste emne

Jørgen Green

Marian de Pontavice, født Roisin stammede oprindelig fra Frankrig, men flygtede sammen med sin mand fra landet i forbindelse den første franske revolution. På et tidspunkt flytter familien til Hamborg, hvor Marian de Pontavice træffer kronprins Frederik og bliver gravid. Omkring 1811 dukker hun op i København og forsøger forgæves at genoptage kontakten med Frederik 6., da hun befinder sig i en vanskelig økonomisk situation. Der findes en række breve fra hende på Rigsarkivet, som jeg har gennemgået.
   I det følgende år vedkendte Frederik 6. sig ansvaret for den lille Antoinette Frederikke de Pontavice, idet han halvårligt betalte 170 rdl. for hendes kost og undervisning hos Benedicte Abrahamsen, som var enke efter officer og forfatter W.H.F. Abrahamson. Herudover modtog moderen en årlig understøttelse på 400 rdlr. fra kongen.   
   Kronprinsen har sikkert også medvirket til, at sønnen Réne Louis Colin de Pontavice (som Frederik ikke er far til) i 1811 bliver optaget på Landkadetakademiet. Sønnen bliver konfirmeret i Garnisons kirke den 21. april 1816 af Brorson.
   Ifølge stamlisterne i Landkadetakademiets arkiv havde René de Pontavices far været greve og godsejer i Normandiet og gjort hoftjeneste under Ludvig 16. Forældrene emigrerede under den første franske revolution. Hans mor, Jeanette Roisin blev senere gift med kaptajn og kompagnichef ved Kongens Livkorps, Frederik Ludvig Bernth, født 1776 i Herlufsholm.
Hvor og hvornår de er blevet gift vides ikke.
   Frederik Bernth døde den 22. maj 1823 og blev begravet den 28. april 1823 fra Vor Frue Kirke  på Assistens kirkegård.       
   Jeanette døde i fattigdom den 17. april 1854 på Frederiks hos­pital, 79 år gammel på grund af alderdomssvækkelse. Ved skiftet, fik svigersønnen Carl Wilhelm Lange, gift med Antoinette Frederikke de Pontavice, det ringe bo udlagt til dækning af begravelsesomkostningerne. 
   Men noget tyder også på, at der eksisterer et 3. barn: Jean de Pontavice, som er født den 20. februar 1811 i Hamborg og først døbt den 13. maj 1813 og som døde som købmand og svensk-norsk vicekonsul i Christianssted på St. Croix den 23. september 1867. Han var gift med Emilie Wallich, født omkring 1818  på St. Croix. Enken dør nogle år senere i København. Ved folketællingerne i 1855 og 1860 på St. Croix oplyses det, at de begge er lutheraner af dansk herkomst.
   Jeg er interesseret i oplysninger om, hvor og hvornår Mariann Roisin er blevet gift med Frederik Ludvig Bernth og om hvem forældrene til Jean de Pontavice er samt, hvor han er døbt i Danmark, hvis nogen skulle ligge inde med disse oplysninger.

Med venlig hilsen
Jørgen Green

Med venlig hilsen
Jørgen Green

PS. Vær venlig IKKE at bruge funktionen DIS-funktionen »Private meddelelser«, hvis du vil sende et privat mail. Send det til min e-mailadresse: green@grifo.dk

Jørgen Green

Det er lykkes at finde et testamente oprettet af Jean de Pontavice i København, hvori han testamenterer noget indbo til sin »uægte« søster, Antoinette Frederikke de Pontavice, så slægtsskabet er blevet bekræftet. Modsat søsteren er der dog ikke noget som tyder på, at Frederik 6. også er far til Jean de Pontavice.
Med venlig hilsen
Jørgen Green

PS. Vær venlig IKKE at bruge funktionen DIS-funktionen »Private meddelelser«, hvis du vil sende et privat mail. Send det til min e-mailadresse: green@grifo.dk

PB


Bente Aaris

Her har du oplysning om datteren fra Enkekassen:

http://www.fogsgaard.org/index.php/2013-11-01-14-49-57/soghustru

Policenummer:  19768
Antoinette Frederikke Pontavice

Født: 18-10-1807 Hamborg   Stempelmærke: Tyske stater

Død: 20-03-1895

Notat: Erkl. fra hendes mor

Ægtefælle
Pensionspolice oprettet:     16-06-1830
Årlig Pension:     300     Indbetalt:  0    Afdragsordning:  1200

Enkekassenummer:  19768
Carl Wilhelm Lange Auditeur ved 1ste Jydske Infanteri Regiment

Født: 23-03-1801 Udesundbye   Stempelmærke: Danmark

Død: 11-03-1869

Notat: Dåbsattest i RA.

Her er moderen i FT: 1840 FT:1845 og FT:1850

Samtlige personer i husstanden
kbhv, København (Staden), Rosenborg Kvarter, Gothersgade No 138, Stuen tilhøire, 936, FT-1840, C5186

Navn:   Alder:   Civilstand:   Stilling i husstanden:   Erhverv:   Fødested:
Jeanette Bernth    66   Enke       lever af Pension   
Sophie Magdalena Juul    23   Ugift       Selskaberinde   

kbhv, København (Staden), Udenbys Vester Kvarter, DDA Odense, Udenb. Vest. Kv. 78 B, 307, FT-1845, C2903

Navn:   Alder:   Civilstand:   Stilling i husstanden:   Erhverv:   Fødested:
Phillip Pettolette    59   Gift       ??   ??
Johanne Pettolette    45   Gift       Hans Kone   Helsingborg?
Ferdinand Pettolette    4   Ugift       lutheraner   Vesterbroe
Alexine Pettolette    15   Ugift       lutheraner   Norrebro
Caroline Pettolette    2   Ugift       lutheraner   Vesterbroe
Jannette Bernht    71   Enke       Katolske Religion   Hamborg
Ant. Schnölzinger    30   Gift       Musik Direktor   ??
Joustina Schnölzinger    21   Gift         ??
Josephina Leeb    20   Ugift       ??künstlerin Katolsk   Wien
Maria Leeb    15   Ugift       ??künstlerin Katolsk   Wien
Sophie Gertz    31   Ugift       Tjenestetyende - Luthersk   Rentsborg
Jens Christensen    34   Ugift       Tjenestetyende - Luthersk   Lindknud?
Rebekka Hartvig    22   Ugift       Tjenestetyende - Luthersk   Kjøbenhavn

Samtlige personer i husstanden
kbhv, København (Staden), Udenbys Vester Kvarter, Udenbys Vester Kvarter, Vesterbro ( Gammel Kongevej) 2, 3 etagen, 12, FT-1850, C1884

Navn:   Alder:   Civilstand:   Stilling i husstanden:   Erhverv:   Fødested:
Jeanette Bærenth    76   Enke       pension   Metz

Hedder hun Marian eller Jeanette eller har hun begge navnene ?

Mvh
Bente Aaris
Godset♥ MOSS
https://aaris.webtrees.net

Bente Aaris

Her er vel Jean de Pontavice's enke:

kbhv, København (Staden), Tordenskjoldsgade, Gammelholm Kvarter, 317, 19, FT-1880, D3703

Frederik Carl Eide 64  Enkemand  Kammmerherre-hofjægermester Norge 
Johanne Wilhelmine Sarauw 37  Ugift  Niece Sorø 
Karen Eilersen 38  Ugift  Tjenestepige Sorø 
Anton Frederik Wilhelm Forsberg 69  Gift  Justitsråd København 
Rosaline Forsberg 70  Gift  Hans hustru Christianstad 
Wilhelmine Sophie Elisabeth Forsberg 38  Ugift  Deres datter Sct. Croix 
Emilie de Pontavice 63  Enke  Svigerinde Vestindien 
Rigmor Elisabeth Wilhelmine Willemoes 4  Ugift  Granddatter Vestindien 
Johanne Larsen 27  Ugift  Tjenestepige Bandholm Sogn, Maribo Amt 
Sophie Emilie Marie Christophersen 20  Ugift  Tjenestepige København 

kbhv, København (Staden), Tordenskjoldsgade (Ulige numre), Kjøbenhavn Øster Kvarter, Tordenskjoldsgade 3,Matr.306 Forhus 3.Sal, 6, FT-1885, C9648

Emilie Pontaviu 65 Enke Husmoder lever af Formue Vestindien 
Elisabeth Wilhelmine Sophie Forsberg 46 Ugift Niese hos Fru Pontaviu Vestindien 
Rigmor Elisabeth Wilhelmine Sophie Willemoes 8 Ugift Pleiebarn hos Fru Pontaviu Vestindien 
Mary Agnes Poulsen 26 Ugift Stupige hos Fru Pontaviu Ringsted 
Josephine Oline Dorthea Christensen 21 Ugift Kokkepige hos Fru Pontaviu Kjøbenhavn 
Mvh
Bente Aaris
Godset♥ MOSS
https://aaris.webtrees.net

Jørgen Green

Hej Pia og Bente

Jeg har oplysningerne fra de pågældende kilder hjemmesider, folketællinger og enkekassen samt diverse skifter og oplysninger fra de militære arkiver vedrørende sønnen, men mangler fortsat oplysninger om, hvor og hvornår Jeanette Marian Charlotte Roisin, gift Pontavice blev gift med Berenth. 

Herudover var jeg interesseret i at få bekræftet, at Jean Pontavice også var et barn af Marian, hvilket blev bekræftet, da jeg fandt hans testamente, hvor han omtaler sin søster, som vi ved blev født uden for ægteskabet og hvor man mener, at Frederik 6. er faderen iflg. en række breve, som befinder sig i kongehusets arkiv. Marian Pontavice flytter til København omkring 1811 fra Hamborg. Sønnen Jean er født i Hamborg få måneder før, hun ankommer til København, men skulle være døbt i København i 1813, hvor han er blevet døbt eller konfirmeret vides ikke.  I sine breve til Frederik 6. fra 1811 omtaler hun ikke sønnen, kun datteren.





Med venlig hilsen
Jørgen Green

PS. Vær venlig IKKE at bruge funktionen DIS-funktionen »Private meddelelser«, hvis du vil sende et privat mail. Send det til min e-mailadresse: green@grifo.dk

Bente Aaris

Hej Jørgen,

Ja du har vel nok tjekket det meste, formodentlig også skiftet efter Berenth om der skulle stå et hint, som vel ikke er i de militære arkiver når han står i Generalregisteret på AO - Københavnske skifter - Embede Københavns skiftekommision opslagnr:43.

Han står som Berenth/ Friderich Ludvig/Student og Capitain o.s.v.

I Michael Bregnsbo's bog udgivet af Gyldendal: Til venstre hånd, danske kongers elskerinder skal både mor og datter være omtalt på side 179 og 180 - men det kender du vel også til.

http://books.google.no/books?id=oIECrmzMI3sC&pg=PA303&lpg=PA303&dq=Jeanette+Pontavice&source=bl&ots=hE7qhO94Vu&sig=aKQUAgYyIJ9TT4Qd631UKP0UCs4&hl=en&sa=X&ei=Gc2CUsP5MIW54ATkq4GIBg&redir_esc=y#v=onepage&q=Jeanette%20Pontavice&f=false



Mvh
Bente Aaris
Godset♥ MOSS
https://aaris.webtrees.net

Jørgen Green

Hej Bente

Jo, jeg har haft fat i skiftet og har også MIchael Bregnsbo's bog, men uden at finde oplysninger om deres vielse eller børnene.

Med venlig hilsen
Jørgen Green

PS. Vær venlig IKKE at bruge funktionen DIS-funktionen »Private meddelelser«, hvis du vil sende et privat mail. Send det til min e-mailadresse: green@grifo.dk

Bente Aaris

OK - vielsen finder du i Frederiksberg kirkebog på AO 1817-1834 opslagnr:491.

De blev viet lillejuleaften 23. dec. 1818   - jeg mener hun står som fraskilte kone, og de er viet et eller andet sted som jeg ikke kan tyde, der er en bevilling af 4. november, samt under anm. en attest fra Mourier, men du kan tyde det bedre selv.

Indskydelsen med Frederiksberg fik jeg p. gr. af Frederiksberg slot og han var jo i Kongens Livcorps som der står, og så var de fri af Copulationsafgift i Frederiksberg, samt jeg gættede lidt på at den måtte være efter 1816, da jeg mener der står ved sønnen Renés konf. i Garnison at han havde ophold hos moderen J. Pontavice.
Mvh
Bente Aaris
Godset♥ MOSS
https://aaris.webtrees.net

Jørgen Green

Hej Bente

Tusind tak for hjælpen, så faldt også denne brik på plads.
Jeg vil prøve at finde tilladelsen og se, hvad der ligger af andre oplysninger.



Med venlig hilsen
Jørgen Green

PS. Vær venlig IKKE at bruge funktionen DIS-funktionen »Private meddelelser«, hvis du vil sende et privat mail. Send det til min e-mailadresse: green@grifo.dk