Hej allesammen.
Jeg leder efter to ægtepar, deres liv og død og efterkommere. Jeg har rimelig godt styr på deres forfædre, så det er ikke så interessant for mig i denne omgang.
Der er tale om to brødre, sønner af boghandler og kancelliråd Søren Frederik Helm-Petersen, som giftede sig med to søstre. Jeg har ikke opstøvet hvor og hvornår de blev gift, men formentlig i Odense eller Aarhus omkring 1902-1905.
Der er tale om Johan Christian Helm-Petersen (f. 6-Dec-1874 i Odense, d. 1944), som giftede sig med Aslaug Jørgensen (f. 10-Dec-1881 i Svendborg), og Knud Valdemar Helm-Petersen (f. 1878 i Odense) som giftede sig med Harriet Lüders Jørgensen (f. 13-Sep-1880, døbt i Svendborg i 1881).
Så vidt jeg har kunne opstøve, havde Knud Valdemar på et tidspunkt forretningen "Blomsterhallen" i Aarhus i 1920-30erne. Johan Christian var vist i samme branche, og havde ifølge "Kraks: Danmarks Ældste Forretninger (1950)" Aarhus Markfrøkontor, i hvilken hans enke sad i bestyrelsen i 1950.
Jeg kender ingen andre datoer på dem (ægteskab, død på Knud Valdemar og begge hustruer), har dem ikke i nogle folketællinger efter 1901 (hvor de endnu var ugifte i Odense, men hvor Aslaug dog stod opført som "husfrøken" hos J.C. og hans mor), og kender ikke noget nærmere til deres børn.
Jeg kan sige, at de to søstres mor var Bertha Emma Christine Frandzen (d. ca. 1884), søster til min tip-oldefar.
Med venlig hilsen,
Thomas