Lægdsrulle, København

Startet af Flemming Bang Rasmussen, 09 Nov 2013 - 12:31

Forrige emne - Næste emne

Flemming Bang Rasmussen

Vist nok et af de nemme - jeg kan bare ikke selv løse det!

Balduin Emile Zola Labori Christensen, født i Sct. Mathæus Sogn, i København, 19. marts, 1898. Kom tidligt ud at sejle, og fortsatte i Marinen igennem en del år. Hvor finder jeg ham i lægdsrullen?
   Kan jeg finde hans stambog, andet?

Med venlig hilsen,

Flemming Rasmussen

PB

Hej,

Dette er godt nok ikke svar på hans lægdsrulle, men
du kan finde nogle af hans adresser i politiets registerkort:

http://www.politietsregisterblade.dk/component/sfup/?controller=politregisterblade&task=viewRegisterblad&id=2008220&searchname=polit_adv

Station 5 (Vesterbro). Filmrulle 0006. Registerblad 676

mvh Pia

Jørgen Green

Hej Flemming

Du skal finde ham i lægdsrullen for lægd 1 (København/Staden), 1. udskrivningskreds på Rigsarkivet.
Normalt vil han blive indskrevet som 18-årig, dvs. i 1916. Der findes navneregistre til lægdsrullerne for København, som du skal benytte, da det ellers er et stort arbejde at finde ham i lægdsrullen. Bøgerne med navneregistre er desværre ikke længere stillet frem på Rigsarkivet, men der findes på Filmlæsesalen på Rigsarkivet film med navneregistrene. Når du har fundet ham i navneregistrene, kan du bestille lægdsrullen for det pågældende år. I lægdsrullen kan du se, hvornår han er blevet indkaldt til tjeneste.

For at finde oplysninger om hans tjeneste i søværnet, skal du bestille stamrullen for det år, hvor han gjorde tjeneste.

Stamrullerne finder du:
Arkivskaber: Marineministeriet
Arkivserie: Stamruller, lægdsrullemandskab

Af stamrullen fremgår bl.a., hvornår han gjort tjeneste og hvilke skibe, han har gjort tjeneste på.

Når du har navnet på skibet og årstallet, kan du bestille skibsjournalerne.
Dem finder du i:
Arkivskaber: Marineministeriet
Arkivserie: Skibsjournaler
Med venlig hilsen
Jørgen Green

PS. Vær venlig IKKE at bruge funktionen DIS-funktionen »Private meddelelser«, hvis du vil sende et privat mail. Send det til min e-mailadresse: green@grifo.dk

Flemming Bang Rasmussen

Tusind tak for dit grundige svar. Jeg kan nu arbejde videre.

Med venlig hilsen,

Flemming.