Petronelle Sjögren født ca 1831 i Sverige?

Startet af John LarssonJodalela, 18 Okt 2011 - 16:55

Forrige emne - Næste emne

John LarssonJodalela

Emilius Ludvig Philipsen, min kones farmors far, var i sit første ægteskab gift med Petronelle Sjögren. Den første oplysning om Petronelle har jeg fra deres vielse den 9. juni 1854, hvor Petronelle var højgravid. I folketællingen 1855 bor de på Borgergaden 116, og her oplyses det at Petronelle er født i Malmö og at hun er 23 år. Ved vielsen ca 8 mån. før folketællingen, var hun også 23 år, så jeg regner med at hun må være født i 1831. De får fire børn, to piger og derefter to drenge. Den første pige hed Caroline Magdalene (1854-1858). Pige nr. 2 er kun født et par måneder efter den første piges død, så hun fik også navnet Caroline Magdalene. Hun er født den 27. august 1858, Trinitatis sogn. Dreng nr. 1, Lauritz Carl CONSTANTIN, er født den 2. december 1859, Trinitatis sogn. Constantin Philipsen bliver den senere kendte danske filmmand med bl. a. Kosmorama-biografferne. Deres sidste barn, Gustav Adolph Emanuel, er født den 11. februar 1863, Trinitatis (Adelgade 57). Fra familietraditionen ved vi at Petronelle døde en gang i 1860'erne, men det har ikke været muligt for mig at finde hendes dødsnotat i nogen af de københavnske sogne fra denne tid! Emilius giftede sig med min kones farmors mor, Frederikke Sophie Petersen, født den 22. august 1847, Skt Olai sogn, Helsingør, ifølge en senere folketælling, i 1869.

Foruden det manglende dødsnotat for Petronelle, mangler jeg fælt oplysninger om Petronelle før 1854, hendes svenske ophav og hvornår hun kom til DK. Jeg har en lille mistanke om at hun kommer fra Kristianstad, men jeg har endnu ikke fået dette bekræftet via svenske slægtforskervenner! Det mest mærkelige er at hun overhovedet ikke er at finde i indvandrerregistrene (arbejdsophold og indfødsret)!

Kan nogen hjælpe?

John

Eva Morfiadakis


Hej!

Tittade på vigseln i Trinitatis (opslag 274), Jag tror inte hon kom från Malmö utan från Malmön som ligger i Bohuslän. Det finns ett ord efter orten som jag inte kan tolka.

Eva M
Eva M

Eva Morfiadakis


PS Kristianstad låg i Kristianstad län (numera Skånelän).

Eva M

John LarssonJodalela

Tak Eva!

Jo, det er måske en mulighed, omend vel ikke så nærtliggende, hverken geografisk eller "logisk" (der bor jo ikke mange mennesker på den flække i Bohuslän!) Ser du på folketællingen 1855, opslag 114, så er der jo ingen tvivl mht. læsbarheden!

Mine mistanker om Kristianstad bygger jeg dels på dette fra "Anbytarforum.se":

>>

Vigda i Kristianstads Stadsförsamling
1807 - 1894
Datum Datum avser
1827-11-07 vigsel
Ospecificerad ort

Brudgum Brud
Namn Namn
Jonas Peter Sjögren Petronella Högfeldt
Titel Titel
hattmakargesell piga
Ort Ort

Ålder/födelseår Ålder/födelseår
28 30.
Civilstånd Civilstånd
ej angivet ej angivet
Sida i Sida i
husförhörslängden husförhörslängden
*** ***

<<

og dels at netop denne håndværksmæssige baggrund kan have medvirket til bekendtskabet.

Venlig hilsen
John

Eva Morfiadakis


Jag kan tyvärr inte komma in på AO och titta på FT 1855. Jag kan tänka mig att Malmö och Malmön kan lätt förväxlas. Jag blev själv lurad för en tid sen i en norsk kyrkbok och trodde att det stod Malmö, såg att det fanns något extra efter ö men trodde att det var pennan som råkat göra ett streck.
Tittar man på födda i Malmö på DDSS (två församlingar fanns det då) finns hon inte där. Med Malmö menas ibland Malmöhus län som ju omfattade halva västra Skåne.
Danska DDA innehåller ju inte invandrare till själva staden Köpenhamn. Gifte hon sig med en dansk behövde hon nog inte söka dansk infödsret.

Eva M
Eva M

Eva Morfiadakis

Emilius Ludvig Philipsen 45  Gift  Grosserer København
Frederikke Sophie Petersen 31  Gift  Hans hustru Helsingør
Lauritz Carl Constantin Philipsen 19  Ugift  Deres søn, skuespiller København
Caroline Magdalene Philipsen 21  Ugift  Deres datter København
Gustav Adolph Emanuel Philipsen 17  Ugift  Deres søn, typograflærling København
William Emilius Philipsen 8  Ugift  Deres barn København
Oscar Victor Jacob Philipsen 6  Ugift  Deres barn København
Alfred Frederik Philipsen 2  Ugift  Deres barn København
Elvira Frederikke Emilie Philipsen ½  Ugift  Deres barn København
Karen Kirstine Petersen 31  Ugift  Amme Holbæk
København, København (Staden), Holbergsgade, Gammelholm Kvarter, 412, 17, FT-1880, D3676

Du kan kanske finna vigsel nr 2. Där bör det stå när Emilius Ludvig P. blev änkeman.

Eva M
Eva M

John LarssonJodalela

Jo tak, Eva, og der kommer et par yngre brødre mere til Elvira, som er min kones farmor! ;-)

Problemet er jo stadig at jeg ikke har kunnet finde Petronelles dødsnotat fra 1863 til ca 1868 i nogen af den københavnske sogne! Ulempen ved de danske indskanninger er jo at man normalt ikke har giddet skanne til- og afgangslister; derfor ved man jo ikke hvor folk bor, med mindre man er heldig at finde dem tilfældigt i folketællingerne!

I teorien kan Emilius og petronelle jo været flyttet ud i provinsen eller de sjællandske landsogne, men det er bare ikke særlig sandsynligt, når man kender den overleverede familietradition!

Eva Morfiadakis


På stadsarkivet i Kbh finns politiets mandtaller som upprättades 1 maj och 1 november varje år. Jag tror de börjar 1869. Om man har en adress t ex Holberggade 17, kan man titta på november 1879 för att se om familjen bodde där. Det står var deras föregående adress-
Jag har bara tittat på mandtallen på mikrofilm men någon berättade för mig om att mandtallerna också finns i en "bog".
Jag tittade på Borgerade 115 (opslag 114). Det står Malmö som födelseort.

Eva M
Eva M

Eva Morfiadakis


Oscar Victor Jacob står som döpt den 24 mars 1873 på Frederiksberg enl. FS. Det är kanske där du ska leta efter familjen i FT 1870. Jag har försökt finns dopet i Frederiksberg men har inte lyckats.

Eva M
Eva M

Eva Morfiadakis

Du finner vigsel 2
i Skt Paul 16 september 1869, opslag 180.
Tyvärr kan jag inte läsa adressen.

Eva M
Eva M

Eva Morfiadakis

#10
Sista barnet i första äktenskapet Elvira Elenora P. är 3 år vid FT 1870, Baggesensgade 2, opslag 9.

Kan modern ha dött i samband med sista barnets födelse?

Eva M
Eva M

Eva Morfiadakis

Name: Elvira Elenora Philipsen 
Gender: Female 
Baptism/Christening Date: 19 May 1867 
Baptism/Christening Place: HELLIGAANDS KIRKE, KOBENHAVN, KOBENHAVN, DENMARK 

Här är barnets födelse.

Eva M
Eva M

Eva Morfiadakis


Helligånd 13/2 1867, opslag 350 finnder du födseln.

Petronelle är alltså död mellan feb.1867 och 1869.

Eva M
Eva M

Eva Morfiadakis

#13
Barnet tycks ha dött den 26 februari 1867 (Helligånd opslag 291). Det är barnet nedan som dog 1867.
Eva M
Eva M

Eva Morfiadakis

Name: Elvira Eleonore Philipsen 
Gender: Female 
Baptism/Christening Date: 09 Apr 1865 
Baptism/Christening Place: TRINITATIS, KOBENHAVN, KOBENHAVN, DENMARK 
Birth Date: 
Birthplace: 
Death Date: 
Name Note: 
Race: 
Father's Name: Emilius Ludvig Philipsen 
Father's Birthplace: 
Father's Age: 
Mother's Name: Petronella Sjogreen 
Mother's Birthplace:

Här är ännu ett barn. Det är nog det barnet som dog 1867 2år gammalt i kikhosta.

Eva M
Eva M

Eva Morfiadakis

Vid den här tiden hade Malmö två församlingar: Caroli och Skt Petri.

På DDSS finns det födslar för Caroli 1830-1831. Petri saknas, dvs det finns en lucka 1830-31. Hon kan alltså vara född i Skt Petri. Sen en sak till: hennes far behöver inte ha hetat Sjögren vid hennes födelse. Han kan ha tagit det namnet senare. Det är vanligt bland hantverkare att byta sitt patronym mot ett annat namn. Även soldater tog andra namn med naturfenomen, t ex Ek och Sjö och sammansättningar.

Någon med tillgång till de svenska kyrkböckerna kan kanske gör ett uppslag i Skt Petri 1830-31?

Eva M
Eva M

John LarssonJodalela

Tak Kære Eva, du erf jo en ENGEL!  ;-) Jeg havde forsømt Skt. Paul; jeg troede at den blev udskilt lidt senere! Jeg har også fundet noget nu i kirkebøgerne, og det skal nok lykkes mig at finde dødsnotatet for Petronelle også!

Det er virkelig et gennembrud det her. Emilius havde langt flere børn end hvad vi troede. I nogen af de senere folketællinger, står der at 1 barn var dødt, men den oplysning gælder vist så hans andet ægteskab, hvor der er et pænt "hul" mellem 1872 og 1877! Han må have fået 15 børn eller deromkring!

Endnu en gang, tak så længe; jeg skal nok lade dig vide når det hele er kommet mere på plads, måske også med Petronelles svenske fortid!

John

Camilla Schrewelius Boberg

#17
Följande hittade jag i St Petri i Malmö:

Pettronella Augusta född den 23 augusti 1830 och döpt den 24 augusti, som dotter till timmergesällen Petter/Pehr Sjögren.

Bild1: utklipp från födelseboken i St Petri församling i Malmö
Bild2: utklipp från husförhörslängden i samma församling 1828-1832

Bästa hälsningar
Camilla Schrewelius Boberg

[vedhæfting slettet af admin]

John LarssonJodalela

Hej Camilla!

Tak, men her står det jo at efternavnet er "Sjöberg"!

Tiden passer jo, men på den anden side, var Petronella vist ret almindeligt den gang!

Venlig hilsen
John

Camilla Schrewelius Boberg

Förlåt, jag var nog lite trött i ögonen. Jag fortsätt att leta.

Hälsningar
Camilla

Camilla Schrewelius Boberg

#20
Hej John!

Kan detta möjligen vara din Petronella?

Petronella född oäkta 1831-05-13 i Skabersjö församling i Malmöhus län, av pigan Bengta Hansdotter född 1795-03-19 i Skabersjö.

I husförhörslängden i Skabersjö återfinns Bengta på fattighuset med dotter Petronella och en son Hans född 1823. Sonen Hans är noterad som död 1834-01-03 och Bengta dör 1845-04-10, ogift.

Efter moderns död 1845 flyttar flickan Petronella till gården Lilla Roslätt i Skabersjö. I husförhörslängden är hon nu angiven som Petronella Sjögren. Jag kan inte hitta någon som heter Sjögren i Skabersjö, men kanske hon får efternamnet efter sin okända far. 1850 flyttar hon till Malmö och St Petri församling där hon arbetar som piga. Hon försvinner sedan spårlöst någon gång mellan 1852-1855. Det finns inga noteringar var hon tar vägen, varken i husförhörslängden eller i flyttlängden. Om detta är rätt person, antar jag att hon flyttar till Danmark.

Bild1: Födelseboken Skabersjö 1831
Bild2: Husförhörslängd St Petri, Malmö 1852-1855

Bästa hälsningar
Camilla Schrewelius Boberg


[vedhæfting slettet af admin]

Eva Morfiadakis

Camilla, det är troligt att du funnit rätt person.

Vigda i Skabersjö församling
                             1814 - 1894     
Datum 1832-12-30 Datum avser vigsel
ID-nr/Regler 130306/DDSS

Brudgummen
Namn Peter Sjögren
Titel husman
Ort Östraby
Ålder/födelseår 39
Civilstånd trolovad
Sida i husförhörslängden 
Bruden
Namn Elna Pehrsdotter
Titel piga
Ort Skabersjö Gård
Ålder/födelseår 29
Civilstånd trolovad
Sida i husförhörslängden 

Ospecificerad ort 
Övrigt
Vigde i Vesterstad. Giftoman, Fästmöns Moder Enkan Christientia Pehrs D-r i Christianstad, företrädd af Husmannen Lars Andersson i Stora Svedala, Fästmöns Förmyndare

Kan han här vara fadern? Fast Östraby ligger ganska långt från Skabersjö, men han bör ha vistats på orten någon gång. Tidsmässigt passar det.

Eva M
Eva M

John LarssonJodalela

Hej Camilla og Eva!

Det er jo en ret stærk "kandidat", må man sige! Hvis hun angives som værende 23 år både ved vielsen den 9. juni 1854 og ved folketællingen den 1. februar 1855, passer jo  den 13 maj 1831 rigtig godt som fødselsdato! Med hensyn til Peter Sjögren som barnefader, er der jo i hvert fald en forbindelse til Skabersjö. For at få virkeligt besvis for at det er "min" Petronella, må man vel finde et dokument i DK med hendes fødselsdato på! Indtil videre vil jeg bare acceptere hende med den usikkerhed der nu altid er ved al slægtsforskning, fx faderens virkelige identitet!   ;-)

Foreløbig tak til jer begge!

Venlig hilsen
John

John LarssonJodalela

Hej igen, Eva og Camilla!

Ja, så fandt jeg til sidst noget om Petronellas død. Hun døde den 6. november 1868 og blev begravet den 13. november 1868 i Skt Johannes sogn. De boede da på Falkoner Allé 46. Dette kan findes på opslag 84 i dødebogen for kvinder (på nettet er det "opslag" 83!).

Der står også at Petronella på dette tidspunkt var 37 år, hvilket jo passer fint med Skabersjö-sporet!

I kan tro at jeg er glad for jeres bistand, og det er faktisk mange andre end mig, altså i andre slægtsgrene end min kones farmors gren, som heller ikke har haft tjek på helheden om Emilius første ægteskab.

Emilius giftede sig igen den 16. september 1869 og i den forbindelse har jeg et lille uafklaret læseproblem, men det spørgsmål lægger jeg ind separat!

End en gang, mange tak!

John

John LarssonJodalela

Jeg vil bare end en gang sige tak til alle som med forskelligt input har hjulpet mig med at få udredt Petronella Sjögrens baggrund. Specielt til Camilla Schrewelius Boberg vil jeg sige at det lykkedes mig at finde hendes udflytningsnotat i Skt.Petri sogn i Malmö. Hun flyttede den 28. marts 1854 til København ifølge det vedlagte billede. Hun var på dette tidspunkt ret højgravid. Hun giftede sig den 6. juni samme år med den tre år yngre Emilius og barnet blev født i august måned.

Jeg kan stadig undre mig opver at en tjenestepige i Malmö på dette tidspunkt kan få lejlighed til at finde en kæreste i København. Der var vel færgetrafik, men så udviklet var den vel heller ikke! Måske har hun arbejdet "sort" i Kbh og først registreret sig da det tegnede til at opholdet i Danmark var permanent?

Venlig hilsen
John

[vedhæfting slettet af admin]