NIELS HANSSON, MALMØ

Startet af Bente Vest Bach, 08 Nov 2013 - 11:44

Forrige emne - Næste emne

Bente Vest Bach

Hvem er forældre til Niels Hansson født 1834 i Malmø, Sverige.
Niels Hansson tog fra Malmø den 03-11-1883 til Gylling, Århus Amt, Hads Herred og blev gift med Mette Eskesdatter født 1829
gift den 23-04-1858 i Gylling.

Jeg søger efter Niels Hanssons forældres navne og fødselsdatoer samt dødsdatoer.



Med venlig hilsen
Bente Vest Bach

Heidi Ilsoee

https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,68636.0.html

De svenske arkivalier er gratis og tilgængelige i denne weekend 9.-10. november in anledning af jubilæum.

Heidi

Heidi Ilsoee

Du skriver at han tog til Gylling sogn i 1883, men at parret blev gift i Gylling i 1858, er der en fejl i disse årstal.

Heidi

Eva Morfiadakis


Hej!

Han finns inte i den svenska utvandrardatabasen. I Malmö fanns det två församlingar Malmö Caroli och Sankt Petri.
Är du säker på födelseåret?

Eva M
Eva M

Bente Vest Bach

Hej Heidi

Jo, der var noget galt med årstallene. Niels Hansson, døde den 3-11-1883 iflg. KB 1873-1892 Gylling, Hads, Århus opslag 175. Desværre står der ikke, hvem der er hans forældre.


Mvh
Bente

Eva Morfiadakis


Hej!


Jag har kikat på Niels (Nils på svenska) i FT 1860 (opslag 14) och 1870  (opslag 40) + i kyrkböckerna för Gylling.

Jag finner inte ordet Malmö någonstans. Du har kanske funnit ordet i en tilgangsliste? Det kan kanske där betyda att han har utvandrat från Malmö. Han kan vara född någon annanstans. Jag tror inte han är född i Malmö Caroli mellan 1833-1835. Den andra församlingen har jag inte kontrollerat.

Eva M
Eva M

Bente Vest Bach

Hej Eva

Kan du tyde det, som står under "bemærkninger" i Copulerede: KB 1851-1876 Gylling, Hads, Århus, opslag 54 nr. 3?? Det kan være, det har noget med Sverige at gøre..

Har også fundet ham i Folketælling 1860 opslag 14  FT Gylling, Hads, Århus
og                                                    1880 opslag 66            do.

Han kan være født i 1833, men jeg har fået oplyst 1834.


Mange venlige hilsener
Bente

Bente Vest Bach

Hej igen Eva

Jeg glemte at sige, at jeg har fået oplyst Nils Hansson skulle være født i Malmø, men jeg kan heller ikke finde Malmø under noget, så mon ikke det er forkert..


Mvh
Bente

Eva Morfiadakis

Hej!

Jag tror att brudgommen har attest daterad 25 okt 1856 ? Svårt att läsa siffrorna. Men jag ser inte någon svensk ort i "kråkfötterna" (kragetaer). För bruden att hon blev vaccinerad 31 juli 1830 av Hikisch?

Eva M
Eva M

Bente Vest Bach

Nu har jeg fundet i Tilgangslisten fra KB 1847 - 1875 Gylling, Hads, Århus opslag 17 nr. 76 at Nils Hansson er tilflyttet Gylling 29. oktober 1856 fra Malmøhuus .  Han er 23 år, må da være født i 1833.
Håber I kan hjælpe mig.

Mvh
Bente

Eva Morfiadakis

Hej.

Malmöhus är amtet, dvs ett större område än bara Malmö. Nils Hansson är en ganska vanlig namnkombination. Jag tror att det inte blir lätt att finna rätt person.

Eva M
Eva M

Eva Morfiadakis

Förnamn: Nils   Utflyttningsdatum: 1856-10-25
Efternamn: Hansson    Utflyttningslän: Malmöhus
Födelsedatum: 1833-05-13   Utflyttningsförsamling: Öved
Gårdsnamn (ex. Bäcke-Nils):    Utflyttningsort: Övedskloster
Födelselän: Malmöhus   Destination ort: 
Födelseförsamling: Östra Kärrstorp   Destination land: Danmark
Födelseort:    Landskod: 
Födelseort (Utom Sverige):    Ensam/Familj: E
Födelseland (Utom Sverige):    Aktnr: 1
Yrke: Dräng   Källa: 
Ålder: 23   Sida i husförhör: 211
Kön: M   Nr i utflyttningslängd: 
Civilstånd: O

Denna person passar ganska bra in. Kan det vara han, det är frågan?

Eva M
Eva M

Bente Vest Bach

Hej Eva

Ja, det kan meget vel være ham. Hvad er så næste træk??


Mange venlige hils...
Bente

Eva Morfiadakis

Hej!

Som jag sa är Nils Hansson inte en ovanlig namnkombination. Tyvärr finns det en del svenskar  som utvandrade illegalt. De fick aldrig flyttattest.

Det du skulle behöva är ett exakt födelsedatum i en dansk källa som bekräftar att det är han. Han kan inte ha blivit dansk och finnas i laegdsrullen för Gylling?

Från födelseboken i Östra Kärrstorp:

f. 13 maj 1833 - döpt 14 maj. Föräldrar: Åbo Hans Nilsson och Hustru Hanna Nilsdotter på No. 3 1/16 Ohlestad. Modern 28 år.

Östra Kärrstorps kyrkoarkiv, Födelse- och dopböcker, SE/LLA/13523/C I/2 (1822-1861), bildid: C0071232_00067

Åbo är en sorts bonde som inte äger sin jord. Faester ungefär. Har hans barn fått namnen Hans eller Hanne?

Eva M
Eva M

Bente Vest Bach

Hej Eva

Jeg vil prøve at gå i Københavns Overpræsidiets Arkiver og se, om jeg kan finde ham der.



Mange venlige hils...
Bente

Bente Vest Bach

Hej Eva

Ja, der er en Hans Hansson, som er født den 31.10.1887




Mange venlige hilsener og hav en dejlig dag

Bente