Hvor døde min oldemors første mand Peder Møller, født 7. juni 1833.

Startet af Erik Vandet, 11 Nov 2013 - 00:07

Forrige emne - Næste emne

Erik Vandet

Peder Møller blev født i Haslund Sogn, Galten Herred, Randers Amt den 7. juni 1833. Den 26. marts 1861 blev han i Laurbjerg kirke viet til min oldemor Karen Jensen, der var født i Haurum Sogn, Houlbjerg Herred, Viborg Amt den 1. jan. 1839.
Allerede den 1. maj bosætter de sig i Demstrup, Sjørslev Sogn, Lysgaard Herred, Viborg Amt  jfr. oplysning nederst på opslag 116 i bogen 1849-1866. (Her står Peder Christensen Møller, Haslund, hvilket kan passe med hans far Christen Amdisen.)
Jfr. samme bogs opslag 98, nr. 1 kan man se følg. vielse:
Ungkarl Jacob Johansen fra Vium 26 år og enken Karen Jensen, efter 1. ægteskab i Demstrup 25 år bliver viet i Vium kirke den 29. nov. 1864.
Men der findes intet i kirkebøgerne for Sjørslev, Haslund, Laurbjerg og Viborg om Peder Møllers død, så hvad er forklaringen? Krigen 1864?
Registret over faldne oplyser heller intet. Den tætteste oplysning er Peter Mortensen Møller, Sjørslev, men denne oplysninger er ikke helt korrekt. En nærmere oplysning opklarer, at der burde have stået Ljørslev (på Mors), hvor denne Peter er født. Han dør på et lazaret i Ullerup og ligge begravet på kirkegården der.
Hvor er min oldemors Peder Møller så død henne, når hun benævnes enke ved hendes anden vielse?
Jeg er løbet tør for idéer. Er der nogen, der har viden om Peder Møller, eller gode idéer til, hvad der så er blevet af ham?

Venlig hilsen
Erik Vandet