Kommende arkivalier på AO ?

Startet af Erling Agesen, 09 Nov 2013 - 22:26

Forrige emne - Næste emne

Erling Agesen

På AO findes udover kirkebøger og folketællinger nye arkivalietyper, men en del er endnu ikke komplette eller "landsdækkende".

Er der nogen, som ved, om der findes en plan for udlægning af nye arkivalier i f. eks. det kommende år ?
- hvilke arkivalier og forventet tidspunkt ?

Det kunne være
1. Kirkebøger fra anerkendte trossamfund
2. Borgerlige vielser udenfor Kbh.
3. Skifter fra Jylland-Fyn
4. Lægdsruller
5. Brandforsikringsarkivalier (efter 1872)

Erling Agesen


Med venlig hilsen
Erling Agesen

Lars J. Helbo

Jeg tror din liste er rigtig. Dog mangler du folketællinger fra Slesvig, som også er på vej. Men jeg tror ikke, du får nogen til at oplyse noget om forventet tidspunkt. Det ville nok også være dumt, fordi det bare er et oplæg til ballade, hvis planen skrider af en eller anden uforudset grund.

Peter Kristiansen

Jeg tror at brandforsikringsarkivalier efter 1872 kommer man til at vente længe på.

Indtil 1872 var brandforsikringen primært et statsligt/kommunalt ansvar - derfor ligger arkivalierne i Stiftsamterne og senere i Rådstuerne, samt den statsligt drevne forsikring af landbygninger.

Det offentlige engagement bliver afviklet efter 1870 og overgår til private firmaer. Deres arkiver må vel findes i Erhvervsarkivet, afhængigt af om de overhovedet har afleveret ting, eller om de stadig ligger i de enkelte forsikringsselskaber.

http://www.denstoredanske.dk/Samfund,_jura_og_politik/Forsikring/Forsikringstyper_og_forsikring_generelt/forsikring/forsikring_(Dansk_forsikringshistorie)
M.v.h. Peter Kristiansen

Mette Lund

Hej

I referatet fra Rigsarkivets brugerrådsmøde i august http://www.sa.dk/content/dk/om_statens_arkiver/organisation/rigsarkivet/brugerrad_og_brugermoder_pa_rigsarkivet/referat_brugerradsmode_27_august_2013 står følgende: "... man er i gang med at indscanne både lægdsruller og fødselsstiftelsens arkiv således, at disse bliver tilgængeliggjort via Arkivalieronline. Allan Vestergaard oplyste, at alt forløber efter planen og de vil være klar på Arkivalieronline før jul."

Nu står der selvfølgelig ikke noget om, hvilken jul, men man må formode, at de mener i år ;-) Om det så holder, må tiden jo vise.

Mvh.
Mette

John Nielsen

Hej Erling

AO har udmeldt at KB Fyn er udlagt i januar 2014.
AO har også udmeldt at særlige menigheder kommer efter Fyn.
Det skal i den forbindelse nævnes at resten af landet stadig mangler ca. 30% af "1960/69" udlægningen.
De nye gråtone scanninger af KB før 1892 fra FS som ville blive udlagt fra starten af 2013 mangler stadig, men kan ses på FS.

Hilsen John Nielsen

Jens Aaberg

Jeg mener, det ville være godt, hvis vi fik realregistrene til skøde- panteprotokollerne scannet og lagt på AO.
Som det er nu, skal de - i hvert fald i Viborg - læses på filmruller af en tvivlsom kvalitet. Da vi heller ikke mere må bruge det nederste filmrum, men kun 3 læseapparater, som er stillet ind læsesalen, er det meget besværligt. Sidst jeg var der, var endda to af læseapparaterne i af drift.
Så lad os få realregistrene lagt ud, så vi kan forberede os hjemme og bestille de relevante protokoller.
Jens Aaberg.

Bo Skjoldhof

Beklager men jeg hører til dem der hellere ser de bliver færdig med det de startede på fremfor straks at starte en hel række nye tiltag - som så også kun bliver halvfærdige.

-men ellers er det da dejligt at så meget som muligt bliver tilgængeligt...

Egon Hansen

Er de da blevet splitter ravende tossede på RA?
Tror de at vi stjæler deres kopifilm, hvoraf mange er så slidte at de forlængst burde være udskiftet!
Filmlæsesalen lukket! Selvbetjeningsmagasinet lukket! Hjælp og service er en by i Rusland, hvis man skal tro det indlæg som var her for  nylig om et besøg på RA.
Og alt dette, fordi der var nogen som stod på hovedet for at servicere "to mænd af det arbejdende folk" som nærede lidt for stor interesse for originale dokumenter om besættelsestiden og retsopgøret med dem som fulgte regeringens opfordringer om at samarbejde med besættelsesmagten!
Mon ikke der er nogen i ledelsen på RA som skulle udvise lidt mere realitetssans, så vi almindelige brugere kunne få vores "gamle" Rigsarkiv tilbage.
Mvh Egon

Erling Agesen

Tak for de mange bemærkninger til mit spørgsmål.

Jeg har noteret oplysningerne om, at lægdsrullerne (forhåbentlig) kan offentliggøres før jul, og at vi i det nye år kan forvente (eller håbe på) fynske kb. efter 1960 og anerkendte trossamfund.

Stadig synes jeg, det havde været rart med en plan/oversigt fra AO om kommende offentliggørelser -
der har været AO-brugerrådsmøde her i starten af november - måske vil det kommende referat afsløre lidt mere om, hvad vi kan forvente i 2014.

Med venlig hilsen

Erling Agesen

Med venlig hilsen
Erling Agesen

Mikkel Eide Eriksen

Hej

Jeg blev igår bedt om at svare på en brugerundersøgelse da jeg gik ind på sa.dk, jeg skrev bl.a. at jeg ønskede større gennemsigtighed i fremtidsplanerne.

Hvis flere får mulighed for at svare på brugerundersøgelsen, så husk at skrive specifikke ønsker så de kan komme under overvejelse!

mvh
Mikkel
Interesse: alt Gilleleje plus Lindberg/Humble (SE/DK) Svane (Mors) Behringer (Alsace/DK/NO) Bortvig/Fleischer (Lolland)

Hjælper gerne med Sverige: https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,153986

Michael Bach

Jeg kunne også godt tænke mig at se fæsteprotokoller og de gamle matrikler (1664, 1688) på AO.

Mht. skifterne må de ud i alle kroge, så vi både får de private godser, retskredsenes og amternes skifteprotokoller og -sager med.

Og så kunne det jo for en enkelt gangs skyld være rart, hvis de ville starte i Jylland og bevæge sig mod hovedstaden. Der er OGSÅ for meget kjøwenhavneri i AO.

Til gengæld må de gerne udskyde yderligere nummerbøger fra diverse pianofortefabrikker  ;)
Michael Bach
Sengeløse, 2630 Taastrup
-----------------------------------------
www.gravminder.blogspot.com
www.toldhistorie.blogspot.com

Henrik Brandt

#11
Her er referatet af møde i Arkivalieronlines brugerråd d. 1. november 2013:

http://www.sa.dk/media(5186,1030)/M%C3%B8de_i_Arkivalieronlines_brugerr%C3%A5d_-_nov_2013.pdf

Der er en liste over de arkivalier, som er scannet og venter på at blive lagt ud. Det er åbenbart problemer med den nye billedviewer, som har forsinket projektet. "I løbet af kort tid begynder resultaterne at komme på nettet i en lind strøm", bliver der lovet. Så der er noget at glæde sig til.

mvh Henrik