Tydning af kirkebog m.v.

Startet af Poul Erik Malmbæk, 09 Nov 2013 - 14:29

Forrige emne - Næste emne

Poul Erik Malmbæk

Jeg søger hjælp til læsning af Lundby, Hammer, Præstø Kirkebog 1866-1891 side 130 (opslag 114 elektronisk) øverst, hvor jeg tror at Christian Jacobsen og Maren Pedersen er blevet corpuleret. Hvis det er korrekt, er Christian Jacobsen født den 10. juli 1843 i Sundbylille, Lynge-Frederiksborg, Frederiksborg, hvor jeg ikke kan finde ham som døbt i Oppe-Sundby eller nærliggende kirker.

Om Christian Jacobsen kan jeg kun finde meget få og modstridende oplysninger.

Ifølge folketælling 1870 for Lundby, Hammer, Præstø opslag nr. 16 står der, at han skulle komme fra Næstelsø, hvor jeg kan finde en Christian Jacobsen født den 30. november 1842

Ifølge kirkebogen for Nyborg, Vindinge, Svendborg 1892-1896 side 375 nr. 22, hvor hans søn Niels Peter Lund Christiansen (født i Lundby, Hammer, Præstø 20. juni 1876) bliver gift, fremgår det, at Christian Jacobsen er fra Sundbylille, Frederikssund.

Kunstneren Walter Linis skriver i en noget forvirrende tekst (http://www.000art-life.dk/47383085) om ham, at han har hørt at han var kulsvier, men der er ingen konkret dokumentation i denne påstand, som i en hvis grad kan minde om digterier. Han påstår andetsteds, at sønnen Niels Peter Lund Christiansen (omtalt ovenfor under ægteskab) skulle være født som uægte barn på Læsø, hvilket ikke er i overensstemmelse med kirkebogen for Lundby.

Jeg takker for al hjælp om oplysninger om Christian Jacobsen

Poul F. Andersen

Venligst
Poul F. Andersen

Jørgen Thue Pedersen

#2
Hej!

Du skriver:
Hvis det er korrekt, er Christian Jacobsen født den 10. juli 1843 i Sundbylille, Lynge-Frederiksborg, Frederiksborg

Hvordan kommer du til den konklusion?

I Det utydelige felt på AO opsl. 114 (Lundby, Hammer, Præstø Kirkebog 1866-1891 side 130 )
står vel:
født og conf. i Næstelsø sogn. vacc. 10 Juli 1843 af Castenskiold.

If. FS, som Poul lagde link til, er han 25½ år, i aug 1868, men det behøver ikke at være så nøjagtigt. Er det det, skulle  han være født i febr. 1843, men det bør ikke lægges til grund
(½ år kan være +/- nogle måneder)

Jeg prøver at lede i Næstelsø, selv om du nok har gjort det.

-----
tilføjet:
Så har jeg set i Næstelsø:

Hej igen!

Jeg kan ikke se rettere, end at ham der bliver gift her, er den Christian Jacobsen,
der fødes 30 Nov. 1842 i Næstelsø. (KB 1836-54, opsl. 11)
Han er i hvert fald vaccineret 10/7 -43 af Castenskjold.

---
tilføjet II:
Her er de fundet på ddd.dda.dk:

Samtlige personer i husstanden
praestoe, Hammer, Rønnebæk, Rønnebæk By, et Huus, 145 F1, FT-1880, C9023

Navn:   Alder:   Civilstand:   Stilling i husstanden:   Erhverv:   Fødested:
Christian Jakobsen    37   Gift   Husfader, Dagleier i Agerbrug      Næstelsø Sogn, Præstø Amt
Maren Pedersen    36   Gift   hans Kone      Lundby Sogn, Præstø Amt
Peder Carl Christiansen    10   Ugift   deres Barn      Lundby Sogn, Præstø Amt
Jakobine Marie Christiansen    7   Ugift   deres Barn      Lundby Sogn, Præstø Amt
Niels Peder Lund Christiansen    3   Ugift   deres Barn      Lundby Sogn, Præstø Amt

mvh

jørgen
mvh
Jørgen

Poul Erik Malmbæk

Hej Poul. Kontrabogen hjalp mig. Mange tak skal du have. Jeg var faktisk ikke klar over, at kontrabøgerne lå der.

Hej Jørgen. Det var vaccinationen der forvirrede mig. De andre data havde jeg.

Er der så nogen af Jer som kan forklare mig, hvorledes fejlen ved brylluppet for hans søn, kan tænkes at være opstået i Nyborg kirkebog?

Hvor kan jeg mon så finde data om, hvor han er fortsat hen efter 1870 (muligvis til Nyborg, men langt fra sikkert) ?

Hilsen
Poul Erik

Jørgen Thue Pedersen

Hej!

I Nyborg KB står at han er "af" Sundbylille.

Det betyder ikke, at han er født der, men at han har boet dér på tidspunktet for vielsen, og  han kan være flyttet derhen efter 1880.
Du skrev "efter 1870", og havde nok ikke set den Folketælling, jeg havde lagt ind for 1880, hvor de boede i Rønnebæk.

mvh

jørgen
mvh
Jørgen

Poul Erik Malmbæk

Hej Jørgen
Du har fuldstændig ret i, at jeg havde overset, at du nævnte at 1880 var i Rønnebæk. Jeg tror at det skyldes, at jeg har så mange åbne sider og har kæmpet så længe for at finde Christian Jacobsen.

Jeg siger mange tak for hjælpen, og søger videre