Beregning af fødselsdato

Startet af Leif Starinsky von der Recke Bigler, 09 Nov 2013 - 16:52

Forrige emne - Næste emne

Leif Starinsky von der Recke Bigler

Er der nogen der har kendskab til et lille program der kan beregne en persons fødselsdato ud fra alderen på dødstidspunktet. Præster skriver tit næsten nøjagtigt hvor gammel en person var da vedkommende døde. Fx har jeg én der var 63 3/4 år hvilket vel må betyde at personen var mellem 63 år 8½ md og 63 år 10½ md - eller deromkring.

Excel kan i princippet ikke bruges da det ikke kan håndtere årstal under 1900 og resultatet skal jo også kunne vise et vist slip mellem 2 datoer.

Jeg kan ingen omtale af et sådant program finde i DIS-regi eller i Google. Er der nogen der kan hjælpe?

Mange hilsner
Leif
Leif Bigler
Forsker i slægterne Sihm, Vindum, Sejten, Bigler, Boysen, Beckmann, Starinsky, von der Recke m.fl.
Bruger MyHeritage, FamilySearch og Ancestry

Leif Sommerdal

Der er ingen der kan beregne den eksakte fødselsdato ud fra en omtrentlig alder.

Og du kan vel (måske med Excels hjælp) trække 64 fra dødsåret - og i dit tilfælde lægge 3 måneder til, for at opnår 63 3/4 år
Med venlig hilsen
Leif Sommerdal(2650)


Verner Bentsen


Kaj Arne Jørgensen

Stol ikke altid på præsternes aldersangivelser !

Jeg har set mange eksempler med præsternes regnefejl.
Med venlig hilsen

Kaj Arne Jørgensen
2670 Greve

Slægtstræ: http://wc.rootsweb.ancestry.com/cgi-bin/igm.cgi?db=karnj

Helmer Christiansen

Regnearket i OpenOffice-pakken har ingen problemer med datoer tilbage til indførelsen af den gregorianske kaldender 15. oktober 1582 (blot skal man være opmærksom på at Danmark først gik over til den gregorianske kalender 18/2 1700).
Helmer Christiansen
2000 F

Hans Poulsen



Kaj Arne skriver:

Stol ikke altid på præsternes aldersangivelser !

Tvivlens nådegave må man ikke kimse ad. Citatet tør jeg give en drejning:

Stol ikke altid på afdødes eller dennes pårørendes aldersangivelse.

Normalt hæfter jeg større lid til den opgive alder ved dødsfaldet end på visse andre tidspunkter i afdødes liv.

Fx ved vielser fifles der undertiden med brudefolkenes alder, specielt hvis bruden er ældre end brudgommen. HAN hæver sin alder, og HUN sænker den, således at den reelle aldersforskel tager sig mindre grel ud.

For nogen lykkes det at bevare sandheden om den rette alder livet ud, og sågar på deres gravstene går deres *livsløgne* igen.

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Jan Hedegaard Skov

Hej,

Nej, stol ikke 100% på alderen.

I KB 1764-1835 Skjoldborg, Hundborg, Thisted, Opslag 201 (anden nederst) har de pårørende nok sagt, at deres far blev 101½ år gammel, for så var han utvivlsom over 100 år.
Uheldigvis har præsten ville tjekke det og har fundet den gamle kirkebog frem. Så i margen har han skrevet, at den afdøde kun blev 95½ år gammel.
Men det var utvivlsomt også en meget høj alder i 1775.

mvh

Jan
Med Venlig Hilsen

Jan Hedegaard Skov
Aarhus
Slægt fra Himmerland og Thy

Ole Kaare

Det var da en befriende læsning. Har et tilsvarende eksempel med en tipoldemor, som jf. kirkebogen er født 1798. Bekræftet ved konfirmationen i 1812. Yderlige bekræftet ved hendes første ægteskab.

Men sjovt nok, ved hende andet ægteskab med en yngre mand er hun pludselig født i år 1800 og følger jeg hendes spor til graven, vedbliver hun med at være født i år 1800. Ja, herre gud, det har nok ikke været lige let dengang, og det har sikket også lydt bedre at være født i 1800-tallet end 1700-tallet :-)

mvh

Arne Feldborg

Citat fra: Leif Bigler [16449] Dato 09 Nov 2013 - 16:52
Excel kan i princippet ikke bruges da det ikke kan håndtere årstal under 1900
Den begrænsning kan man ret nemt komme om ved bare ved (afhængig af udgangspunktet) at lægge 100, 200 eller 300 til årstallet.

Noget andet er så, at hvis du kender nogen der har bare lidt erfaring med php og PEAR, så vil det være ret nemt at få lavet en web-baseret form, hvor man bare kan taste oplysningerne ind og så få resultatet serveret.

Hvis jeg får tid kan jeg evt. prøve at lægge et eksempel ud på min egen side ved lejlighed.

Udover de forbehold andre allerede har nævnt skal du iøvrigt også være opmærksom på, at man dengang oftest regnede alderen i påbegyndte år og ikke som nu i fyldte år - ihvertfald når der er tale angivelse i hele år.
mvh, a.f.
http://hammerum-herred.dk/
Ved evt. direkte henvendelse til mig: Brug venligst e-mail, ikke "Personlig besked", tak.