Bangs Boder i Odense - hvoraf navnet?

Startet af Anelle Cosedis, 19 Okt 2013 - 15:21

Forrige emne - Næste emne

Anelle Cosedis

Hej alle,
først og fremmest undskyld for min forseelse. Det skal ikke gentage sig, men jeg har åbenbart ikke sat mig godt nok ind i tingene.

Kan en eller anden hjælpe mig med Bangs Boder? På Wikipedia har jeg læst, at de skulle være opkaldt efter Christopher Bang (tip 10) 1535-1599, købmand i Odense. Men i Historiens Hus i Odense havde de en bog, hvor de slog op, og boderne skulle være opkaldt efter en præst, Hans Bang. Jeg fik desværre ikke fat i bogens titel.

Jeg mener at have læst, at Christopher Bang havde en gård, der vendte ud mod boderne.

På forhånd tak

Anelle




Thestrup-Bjørn

I Historisk Atlas nævnes rådmand Christoffer Bang som ophavsmand til Bangs Boder (= Boe)
- det nævnes også, at han havde en gård i Overgade.
v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

Inger Toudal

Hej Anelle

Forseelse?

Jeg fandt en liste over vejnavne i Odense, hvor der står: "Navngiver er formentlig sognepræst i Særslev Hans Nielsen Bang, søn af Biskop Bang." Se vedhæftet fil (uddrag, da filen i sin helhed var for stor til at blive vedhæftet).

Men din ane som ophav til navnet bliver støttet af:

http://historiskatlas.dk/Bangs_Boder_%281756%29 og

http://www.denstoredanske.dk/Dansk_Biografisk_Leksikon/Samfund,_jura_og_politik/Administration_og_ledelse/Skriver/Christopher_Bang

Venlig hilsen
Inger T.

[vedhæfting slettet af admin]
Venlig hilsen
Inger Toudal

Anelle Cosedis

Hej begge,
ja, det er ikke så nemt at finde ud af det rigtige.

Jeg håber selvfølgelig på Christopher Bang, da jeg for nylig har holdt fætter/kusinetræf  i Odense, og guidet dem alle over i Bangs Boder og fortalt om ham. Uhadada. :-\

Mon der er flere steder at søge?

I skal have tusind tak for hjælpen.

Mange hilsner
Anelle


Inger Toudal


I Historisk Atlas står der: Navnet kendes fra 1600-tallet som "Christopher Bangs Boe." Kilden er desværre ikke nævnt.

Jeg synes alligevel, du skal sætte en tyk streg under formentlig i listen over vejnavne i Odense.

Inger T.
Venlig hilsen
Inger Toudal

Anelle Cosedis

Ja, det vil jeg gøre, Inger.

Tusind tak.

De venligste hilsner
Anelle

Knud Madsen

I Personalhistorisk Tidsskrift, årg. 100, halvbd. 2 (1980) findes en artikel:

Fritz Schönwandt: Christoffer Bang i Odense (d. 1599) og den ældre Bang-slægt i Assens.

Her står måske noget, du kan bruge?

V.h. Knud Madsen

Anelle Cosedis

Hej Knud,
tusind tak for idéen. Hvor finder jeg Personalhistorisk Tidsskrift? Jeg er en ret ny slægtsforsker og spørger måske dumt.

Mange hilsner
Anelle

Knud Madsen

Hej

Du kan gå på biblioteket. Hvis man ikke har tidsskriftet her, kan man bede om at få det skaffet fra et andet bibliotek.

Det kan også være, at en som læser med her, ejer tidsskriftet og kan fortælle, om der står noget om Bangs Boder.

V.h. Knud Madsen

Anelle Cosedis

Tusind tak for svaret, Knud

Mvh.
Anelle

Jørn Christiansen

Hej

Jeg har lige skimmet artiklen i Personelhistorisk Tidsskrift 1980, og der står ikke noget om Bangs Boder, men lån alligevel bogen for jeg synes det er en interessant artikel om Bang slægterne.
Venlig hilsen
Jørn
6950
www.christrup.eu
Vær venlig IKKE at bruge »Pers. besked«; send mail til: joern@christrup.eu

Anelle Cosedis

Hej Jørn,
den må jeg se at få bestilt, da Christopher Bang er tip 10. ;)

Tusind tak for hjælpen.

Mange hilsner
Anelle