Mangler død for Hulda Nogens, gift Christensen

Startet af Birgit Jeppesen, 07 Nov 2013 - 16:55

Forrige emne - Næste emne

Birgit Jeppesen

Min farmors søster
Hulda Annette Sophie Nogens født 10.11.1889 i Ellerbek, Tyskland. Hun blev gift med Georg Henry  Louis Christensen født 3.2.1888 på Frederiksberg.

De boede Røddinggade 2 ved FT1930 opsl. 139 her havde de en plejedatter.

Herefter forsvinder både Hulda og Georg. Min far fortalte engang at hun døde tidligt og før jeg blev født.
Dvs. at hun er død i perioden 1934 til 1944.

Begravelsesregisteret i København gav ikke noget resultat. Jeg har været alle sogne på Frederiksberg igennem uden held.

Der er ledt efter både Hulda og Georg dødsdato. Jeg håber nogen herinde kan hjælpe, her er så mange gode detektiver.

Hilsen Birgit
Birgit Jeppesen
www.myheritage.dk/site-125655131/lucking-denmark
www.familiekroeniken.dk
Medlem af DIS

Hans Poulsen



Hej Birgit

Nogle tanker har strejfet mig:

- Bevarede Hulda sit tyske statsborgerskab, da hun flyttede til Danmark?

- Foretrak hun, eller blev hun tvunget til at søge tilbage til Tyskland, da Danmark blev besat?

- Død eller forsvundet i Tyskland?

- Kan din far mon havde vidst noget, som han ikke ville indvi dig i?

Hulda blev født på gammelt dansk jord ved Kielerfjorden, men området var tysk, da Hulda blev født.

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Inger Toudal


Moderen fik dansk indfødsret i 1926,  se http://ddd.dda.dk/immibas/htm/immibaslink.htm :

Efternavn:    Nogens   Fornavn:    Cathrine Dorthea Elisabeth
Erhverv:    Enke   Fødelokalitet:    Elling
Føderegion:    Hjørring Amt   Fødeland:    Danmark
Fødselsår:    1863   I DK fra:    1902
Bopæl, lokalitet:    København   Amt, region:    København og Frederiksberg
Lov af:    31 03 1926   Tillæg:    A
Løbenr:    596
Bemærkninger: født Rubien. Andragerinden har været gift med en tysk Mand, der 1922 afgik ved Døden;
af dette Ægteskab har hun 2 børn.

Ifølge http://www.familiekroeniken.dk/site/person.asp?person=25570 døde moderen i København i 1936.
Mon der findes et skifte efter hende?

Venlig hilsen
Inger Toudal
Venlig hilsen
Inger Toudal

Hans Poulsen



Jeg har med stor interesse læst Ingers indlæg. Helt at fragå det, jeg skrev, vil jeg endnu ikke gøre.

I min meget nære familiekreds har vi et parallelt tilfælde, som medførte et såkaldt pinligt forhør af min morbror af nazisterne, da han ikke ville lade sig hverve til visse opgaver.

Det er vist det, der nu om stunder betegnes som infiltration af diverse miljøer for at opnå viden om visse personers gøren og laden.

Sprogbrugen *pinligt forhør* er en omskrivning af tortur. Ofret pines.

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Birgit Jeppesen

Hej Hans og Inger

Det der er på familiekrøniken har jeg skrevet. Indfødelsesret: Den kender jeg, det var min farmor der kom med til Danmark. Jeg lede længe efter vielsen af Hulda og Georg, da der var nogle forskellige vielsesdatoer. Men af vielsesattesten fremgår det at, Hulda har været gift før. Her er bemærkningen: Skilt fra arbejdsmand Anders Kristian Nielsen ved bev. af 18.7.1922. 

Min farmor og oldemor kom til Ålborg, derfra flyttede først min oldemor til København og senere min farmor.

Hvornår Hulda kom til Danmark ved jeg ikke, heller ikke om hun også kom til Ålborg. Om hun var dansk eller tysk statsborger ved jeg ikke. Men min farmor var dansk statsborger, så mon ikke også Hulda var det. Hendes politiske overbevisning, kender jeg intet til.
Min farfar var tysk statsborger og gik under jorden under 1. verdenskrig i Danmark. Han havde lært min farmor at kende i Ålborg. Det må Hulda have vist.

Min oldemor døde i 1936, men der er ikke nogen skifterets protokoller på nettet - der havde jeg håbet at finde Huldas adresse.

Jeg har desværre ikke nogen jeg spørge, men jeg tror at hun døde i slutningen af 1930'erne - men hvor?

Hilsen Birgit

Birgit Jeppesen
www.myheritage.dk/site-125655131/lucking-denmark
www.familiekroeniken.dk
Medlem af DIS


Birgit Jeppesen

Hej Inger

Tak for info. Kendte de 3, men registerbladet fra 1.5.1910 var mig ubekendt.
Må finde en der kommer på Rigsarkivet, for at kigge efter et skifte.

Mvh
Birgit
Birgit Jeppesen
www.myheritage.dk/site-125655131/lucking-denmark
www.familiekroeniken.dk
Medlem af DIS

Kate Nielsen

Hej Birgit

Har du søgt hendes død på de københavnske hospitaler? Har du tjekket Skifteregistret på AO frem til 1937?

Med venlig hilsen
Kate Nielsen

Birgit Jeppesen

Hej Kate
Ja hun er søgt død i København begravelsesregister i perioden indtil 1943. Mht. til skifter kan jeg kun se indtil 1935 på internettet.

hilsen Birgit
Birgit Jeppesen
www.myheritage.dk/site-125655131/lucking-denmark
www.familiekroeniken.dk
Medlem af DIS