Rasmine Jakobine Anine Jensen, Randers, Rougsø, holbæk, 1884

Startet af Linda Jensen, 08 Nov 2013 - 13:20

Forrige emne - Næste emne

Linda Jensen

Jeg ved ikke hvad min oldemor lavede i Randers, arbejdsmæssigt og boede?, inden hun i følge lydbåndet kom som ca. 16 - 17 årige til Sønderjylland.
Hun er født d. 21 JUL 1884 og døbt i kirken, i Holbæk, opslag 58.

Måske var hun arbejdspige på gårde?

Mvh.
Linda

Gitte Johansen

Hun bliver konfirmeret i

Ørsted, 1892-1899, opslag 204, nr. 8 og arbejder i Hevring.
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Linda Jensen

Tusind tak, det bliver min far glad for at høre:-)
mvh
Linda

Linda Jensen

Kan man finde ud af hvor hun arbejde og som hvad og hvor længe?
Mvh
Linda

Gurli Kristensen

Hej

Har du fundet hende i FT 1901 og 1906, der kan du sikkert se hvor og som hvad hun arbejdede.

Hilsen

Gurli
Med venlig hilsen

Gurli Kristensen

Gitte Johansen

Nu kan jeg se i en anden tråd, at du har hende gift i Løjt.


Ved du hun har været gift før?

Åbenrå, Sønder Rangstrup, 1899-1943, opslag 20, nr. 11.

Søn i Løjt, 1896-1937, opslag 80, nr. 9.

1. mand død i Øster Løgum, 1898-1942, opslag 43, nr. 10.
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Linda Jensen

Hej Gitte,
Ja jeg ved hun har været gift før og har fået en søn:-)
Det jeg mangler er at få at vide hvor hun har arbejdet inden hun kom til Sønderjylland.

Gurli Kristensen

Med venlig hilsen

Gurli Kristensen

Linda Jensen

Hej Gurli,
Jeg synes umiddelbart det er uoverskuelig...jeg har ikke fundet noget endnu.... ??? :-\

Men jeg har hørt lydbåndet igennem igen, Rasmine fortæller, at hun er, pige i huset, hos en Anton Boje i tre år, altså fra år 1900-1903. Derefter prøver hun et andet sted, ét års tid 1904-1905), og vender så tilbage til Anton for yderligere 3 år (1906-1909). Så får hun tilbudt via Antons hustru et job i Genner som ligger i Sønderjylland, her tager hun så ned...og resten af historien kender jeg  :D 

Gitte Johansen

http://www.sa.dk/ao/billedviser?bsid=32225#2539763


Her er hun i 1906 hos Anton Boie


Så må du altså selv prøve at finde hende i 1901.

Det havde jo nok været en god ide at fortælle straks, at hun var på det tidspunkt ved Anton.
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Gitte Johansen

Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Linda Jensen

Hej Gitte,
Jeg takker mange gange, for din utrolige ihærdighed for, at hjælpe mig  :)

Da jeg hørte lydbåndet første gang, havde jeg ikke hørt, at hun arbejde hos en Anton Boie. Havde jeg  fangede det fra starten, havde jeg selvfølgelig oplyst dette. Jeg hørte først båndet her til aften igen.

Mvh
Linda

Linda Jensen

Jeg kan ikke læse eller se hvad gården hedder, i 1906 som Anine arbejder på?

Gitte Johansen

#13
Hej Linda

Der er i orden, det kan jeg godt se nu, men du skrev også, at hun rejste, da hun var en 16-17 år, så derfor kiggede jeg ikke i folketællingerne.

Men det er jo heller ikke nemt at huske det hele.

Jeg synes, der står Præstegaarden, men måske er der andre, der vil kigge.


Det er jo også præsten, der står ovenover!!
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Linda Jensen

Hej Gitte,
Ja hun siger, på lydbåndet, at hun kommer som, pige i huset, omkring 15-16 - 17 års alderen, hun husker ikke præcist hvornår. Og er første gang hos Anton Boie, i tre år. Efter dette synes Anton hun skal prøve noget andet, og derfor prøver hun en anden familie hos nogle gamle ægtefolk, her er hun et års tid, men er ikke glade for, at tjene der.
Anton tilbyder hende at komme tilbage og det gør hun, og bliver der igen 3 år.
Herefter bliver hun via Antons hustru tilbud et andet job i Genner Hoel i Sønderjylland. Da er Anine 25 år og arbejder på familie Nissen på gården "Østergaard", her er hun et års tid, bliver gift en 'halv gammel' mand som hun selv siger det, Frederik Petersen, som dør året efter, hun føder en dreng ca. 1 måned efter og opkalder ham efter faren.
Men nu er jeg forvirret over årstallene, du beviser jo at Anine ikke har været hos Anton i 1901? så nu er jeg i tvivl. Anine bliver 96 år.
Min far bor i dag i huset, Anines anden mand, altså min oldefar dør i huset, min mor døde også i huset. 

Gitte Johansen

#15
Hun er jo allerede i Ørsted, da hun bliver konfirmeret. Hun kan også være der i 1901, bare ikke ved Anthon.

18. marts 1901 er Anthon i Broager, for der bliver han viet.

Ved hans vielse står der, han er forpagter, så mon ikke hun begynder hos ham efter folketællingen 1901.
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Linda Jensen

Okay, ja det som sagt så var hun oppe i alderen, da interviewet blev optaget på lydbånd, hun husker måske lidt forkert?