2 gange Peder Hansen Schiøtt

Startet af Eli Lothardt Dahl, 16 Sep 2011 - 17:04

Forrige emne - Næste emne

Eli Lothardt Dahl

Hej

min tiptipoldemor, har en svoger og en svigersøn, som begge hedder Peder Hansen Schiøtt.

Svogeren er døbt 28. feb. 1779 i Tislund, Nørre Rangstrup, Haderslev (opslag 128)

Svigersønnen er døbt Nustrup, Gram, Haderslev (opslag 99)

Tislund og Nustrup er nabosogne. Ingen af forældrene hedder Schiøtt !!

Er der nogen, som har en forklaring på, hvorfor de bliver døbt Schiøtt ?

se evt. tidl. tråd: http://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,20470.0.html
Venlig hilsen

Eli-Grenaa

Inger Buchard

Har du været omkring ejendomskilder, forekomster som faddere o.l.? Der kan jo have været så mange Peder Hansen i sognet, at tilnavnet blev brugt for at skelne mellem de forskellige. Og somme tider finder man tilnavnet nævnt i de sekundære kilder. Sådan kender jeg det fra Felsted sogn.

Inger
Redaktør på DIS-Wiki

Eli Lothardt Dahl

Hej Inger

Jeg har ikke været omkring ejendomskilder og lign. Men ingen forældre eller faddere har haft tilknytning til navnet Schiött.

Hvis vi ser på Peders dåb fra 1779 står der:
28. febr: døbt Hans Marcussens og Anna
Kirstine Hansens søn af Aabel n.. Peder Schiött
Faddere: Ole Marcussen, Hans Hansen, Kirsten Tiellefs,
Anna Corneliusen alle af Aabel.

Jeg er helt med på, at nogle skiftede navn senere - til deres profession eller område, men jeg har aldrig været udefor, at efternavnet er noteret ved fødslen, og at det tilsyneladende ingen forbindelse har til nogen/noget.
Jeg håbede, at en af jer sønderjyder kunne oplyse mig om det var sædvane eller skik og brug.
Jeg har nogle sønderjyder i min database, og jeg ved derfor, at de regler som gjaldt nord for Kongeåen, ikke altid gjaldt syd for den.
Venlig hilsen

Eli-Grenaa

Otto Kjærgaard

Min tipoldefar flyttede i 1862 til Fole, i tilflytningsregistret står at han kom fra Fredericia og var født ca 1835,
Navnet skrives på forskellig vis i forskellige sammenhænge, Schiøtt, Schjøtt ,Schydt. Jeg har ikke kunnet opspore hans aner.

Han fik 2 juli 1867 en datter Frederikke Mathilde Schiøtt. om der var flere børn ved jeg ikke.

Otto Kjærgaard

Jeg har siden fundet ud af lidt mere om min Schiøtt familie, jeg tror ikke der er nogen forbindelse, men jeg er ikke stødt på andre navne, der staves på så mange forskellige måder. Navnet  Staves med Sk, Sch med i, j og uden i eller j, med ü, ö, ø,y, oi, det staves med tt dt og t til sidst.
Det vil sige Schiødt. Skiøt, Schøt, Schytt, Skiødt, Schüth, Schiothe. osv. Der er i teorien over 100 kombinationsmuligheder af samme navn. Jeg har set samme person optræde med indtil 5 varianter af navnet.