DFDS besætningslister?

Startet af Claus Bo, 04 Nov 2013 - 21:20

Forrige emne - Næste emne

Claus Bo

Jeg har et familiemedlem Rikard Egidius Petersen, der dør som 19-årig den 21. apr 1910 på Frederiks Hospital i Kbh. I kirkebogen er han anført som sømand i DFDS.

Det fremgår ikke af kirkebogen, om han døde af sygdom eller som følge af en ulykke, men det må vel fremgå af dødsattesten.

Er der nogen steder, man kan finde ud af, hvilket skib han var forhyret på? Findes der DFDS-lister/protokoller over ansatte søfolk?
Eller er der et register over indehavere af søfartsbøger, hvor deres forhyring er registreret?
Andre muligheder?

På forhånd tak  :)
Venlig hilsen

Claus Bo
www.aabakken.dk

Erik Boysen

Hej Claus;
På erhvervsarkivet i Aarhus har de hele D.F.D.S´s arkiv fra langt tilbage og også fortegnelser over skibsbesætninger, fra 1903 og op til 1958, det gælder både officerer,almindelig dæksbesætninger, restaurationspersonale plus hyresøgende i rederiet. Så det blot at gå i gang  :)
Med venlig hilsen
ERIK BOYSEN
www.skippere.dk

OPEN YOUR MIND-USE OPEN SOURCE

Claus Bo

Hej Erik

Tak for oplysningen, det var jeg ikke klar over.
Så er det - som du siger - bare med at gå i gang  ;D
Venlig hilsen

Claus Bo
www.aabakken.dk

Erik Boysen

Hej Claus;
Jeg har søgt igennem Dansk Søulykkesstatistik årgang 1909 og 1910, på navnet Rikard E. Petersen, og hans navn fremgik ikke nogen steder, så det må formodes at han ikke har været  udsat for en ulykke på et skib.

NB: kan søges på http://www.mfs.dk/da/search/history
Med venlig hilsen
ERIK BOYSEN
www.skippere.dk

OPEN YOUR MIND-USE OPEN SOURCE

Claus Bo

Hej Erik

Mange tak for din indsats med at finde Rikard. Han er så åbenbart ikke død efter en ulykke, men der var jo også mange andre årsager til tidligt dødsfald den gang. Infektioner, smitsomme sygdomme mm.
Jeg må nok i gang med dødsattesterne og embedslægen.
Venlig hilsen

Claus Bo
www.aabakken.dk