Hans Henrik Nielsen født 1851 Vigersted, Stationskarl 1880 Kalundborg

Startet af Sanne Borgstrøm Andersen, 04 Nov 2013 - 18:20

Forrige emne - Næste emne

Sanne Borgstrøm Andersen

Hej

Håber det er rette forum. Jeg leder efter en forklaring eller nogen der er stødt på Hans Henrik Nielsen født 24. jan 1851 Vigersted, FT 1870 tjenende på Svenstrup Gods, I FT 1880 Stationskarl i Kalundborg og død 1894 Adelgade 57 KBH, Trinitatis sogn.

Jeg mangler en forklaring på hvordan han lige pludselig bliver stationskarl i Kalundborg og har jeg på nogen måde mulighed for at finde ud af hvornår og hvorfor han pludselig befinder sig i henholdsvis Helsingørgade og til sidst Adelgade i KBH. Han dør 43 eller 53 år gammel... af Nefriitis og Menigetis..?

Er nogen stødt på ham eller har en ide til hvilke arkivalier jeg kan kikke i....

mvh

Sanne B. Andersen

Heidi Ilsoee

holbaek, Ars, Kalundborg Købstad, Havnepladsen, Portnerboligen, Stuen b, 8, FT-1880, D3520
Hans Henrik Nielsen    29   Ugift   Stationskarl. Husfader      Aagerup, ?? Sogn, Sorø Amt

I 1993 er han arbejdsmand i København - boende Logihuset, Helsingørgade 7, st.:
http://www.politietsregisterblade.dk/index.php?option=com_sfup&controller=politregisterblade&task=viewRegisterblad&id=3369373&searchname=polit_simple

Meningitis er hjernehindebetændelse og nefritisk syndrom er noget med nyrene, så meget alvorlig syg har manden været.

Heidi

Inger Toudal

#2
Hej Sanne

Har du kigget i afgangslisterne for Borup sogn, Roskilde amt?

Ved du, hvor han befinder sig ved FT-1890?

Måske kunne han ikke holde til hårdt fysisk arbejde og søgte derfor arbejde som stationskarl.
Det kunne tænkes, at han arbejdede på Borup station, før han drog til Kalundborg.

Havde han familie i Kalundborg og/eller København?

Venlig hilsen
Inger Toudal
Venlig hilsen
Inger Toudal

Sanne Borgstrøm Andersen

Hej

Jeg kan ikke finde ham i FT 1890 hverken i Borup ved Svenstrup eller i Kalundborg....

Min tanke er også at han måske uddannede sig til Stationskarl (hvis man skulle tage en uddannelose til dette) ved Borup og så senere kom til Kalundborg.  Hans familie er i Vigersted (Aagerup) og forsvinder pludselig fra efter ft 1870... de kan ikke findes døde, afgangen fra sognet eller andet...? hvorfor han tager til KBH aner jeg ikke... ingen familie mig bekendt... og de gader han boer i er lidt tvivlsomme...;-)  altså det lette klientel....

Jeg har fået lidt hjælp til at finde ham død i 1894 i trinitatis og begravet på Vestre kirkegård og han stod til at bo i Adelgade 57 på dette tidspunkt....

Det er hvad jeg har.... hans forældre var væver i Aagerup ved Vigersted.

mvh
Sanne

Sanne Borgstrøm Andersen

Jeg så også lige dit svar Heidi...

Ja det jeg kommer frem til er også at han har været alvorlig syg da han døde..... måske noget han er blevet smittet med..... Adelgade var ikke så fin som navnet siger på dette tidspunkt... tværtimod...så sandsynligheden er rimelig stor... og Helsingørgade var en let levende gade... så der var også rig mulighed for at blive smittet med alt muligt..  hvad der så er sket, siden han havnede der... ja det er mystisk...



Han er opvokset godt ude på  landet i et lille væverhus i fredlige omgivelser... (jeg bor ikke så langt fra stedet og det nye hus der ligger på grunden). Han rejser til Kalundborg, der absolut også er ude i forhold til KBH.... han får min oldefar med Maren Sophie men bliver ikke gift med hende og hun rejser til KBH og gifter sig med en anden mand.... og har vel ingen kontakt med ham mere.. går jeg ud fra.. 

Jeg tænker om nogen kender til det med jernbane og Borup på dette tidspunkt.... findes der noget arkiv over ansatte på dette tidspunkt... mon..?   


mvh
Sanne