Introduktion i Vinding v. vejle 1653

Startet af Karl-Peter Dammeyer, 02 Nov 2013 - 00:43

Forrige emne - Næste emne

Karl-Peter Dammeyer

Hej!

Vejle-Holmans-Vinding
1651-1742 - opslag 7 næst nederst 1653 (iflg.opsl.6)

D()nica ---- ju----------------
Bleff Iwuer Nielsens ----------
----------- Introduceret efter sit
------- 3die Barn


3. barn er Mette, men kan ikke se hende på de utydelige sider forud, kan andre mon?
nr. 2 barn var Maren, på opslag 3, 1651, så det passer såmend godt nok.

Vh.
Karl-Peter

Jørgen Thue Pedersen

#1
Hej!

(Her var det nemmere på AO, )

Vejle-Holmans-Vinding
1651-1742 - opslag 7 næst nederst 1653 (iflg.opsl.6)

D()nica Vocem Jucunditatis [5. sønd. eft. påske]
Bleff Iffuer Nielsens Kone ?Maren
Søffrensdtr Introduceret efter hen-
dis 3die Barn

mvh

Jørgen

---
ændret:
jeg tror også der står 1653 øverst på foregående side (nemmest på AO)
mvh
Jørgen

Karl-Peter Dammeyer

Hej igen!

(Her var det nemmere på AO) jamen, jeg mener mit opslag var på AO - Arkivalier Online, men det er altså ikke det du mener?

Er du nu også sikker på, at der står: Maren Søffrensdatter? - det vil nu passe mig bedst, om der stod:

Karen Iffwersdatter

Vh.
Karl-Peter

Poul Eriksen

Fornavnet er garanteret Maren - hun omtales et par gange (med tydelig skrift) som "Maren Iffuer Nielsens", fx opslag 22 h.sp.
Hilsen,
Poul

Karl-Peter Dammeyer

Efter en længere granskning:

Opslag 22: den Maren du her henviser til, kalder du "Maren Iffuers Nielsen" - som er din henvisning til navnet i opslag 7 - men her hedder hun "Maren Søffrensdatter"

Så?!

Vh.
Karl-Peter

Poul Eriksen

Så vidt jeg forstod, ville du gerne have haft, at Iver Nielsens kone skulle hedde Karen (Iversdatter); men omtalen af "Maren Iffuer Nielsens" (dvs.: Iver Nielsens kone Maren) passer til navnet Maren Sørensdatter, som Jørgen fandt - så dét må vel være navnet på Ivers hustru.

Venlig hilsen,
Poul

Karl-Peter Dammeyer

Tak, jeg vender tilbage senere, der er en række tydninger jeg lige skal have på plads først, og sat i system, så afprøver jeg dit sidste bud her

Vh.
Karl-Peter

Karl-Peter Dammeyer

Hej Poul!

Så er jeg parat til at svare på det sidste du skrev til mig:

Ganske enkelst, for at forstå dig ret, så er du kommet frem til, at præsten altså har skrevet "Maren" i stedet for "Karen", så vi dermed har en, Karen Iversdatter!!!!
Men lidt ærgerligt, at de undlod alderen, men det gik de nok ikke så højt op i dengang, det flød jo nok ikke med kalendere, som det gør i dag!

mvh
Karl-Peter

Poul Eriksen

For at vi ikke skal fortabe os for meget i dette:
Jeg er overbevist om, at Jørgen Thue Pedersens læsning af navnet på Iver Nielsens kone er rigtigt: hun hed givetvis Maren Sørensdatter - og omtales også et par steder som "Maren Iver Nielsens".

Det er i øvrigt rigtigt, at der ikke ser ud til at være en Karen Iversdatter født i Vinding omkring 1665 - hun kan komme fra et andet sogn. Hendes første ægteskab, som du har nævnt tidligere, kan så have fundet sted i det pågældende sogn. - Men hvis hun ikke er Iver Nielsens datter (eller hustru!), er hun vel næppe relevant for dine undersøgelser.

Venlig hilsen,
Poul


Karl-Peter Dammeyer

Det svar du giver mig her, er jeg nu vældig glad for, de betragtninger du er inde på, har ikke været i spil, var låst fast i, at selvfølgelig var alle der figurerer, fra samme sogn

mvh
Karl-Peter