Soldat Christian Sørensen Thornby - udlagt barnefader i 1804 - hvem kender ham?

Startet af Inge og Peter Rasmussen, 31 Okt 2013 - 16:39

Forrige emne - Næste emne

Inge og Peter Rasmussen

Hej

Jeg søger oplysninger om min tipoldemors far.

Min tip-tipoldemor hed Sidsel Rolandsdatter og levede fra 1786 - 1854.

Hun fik min tipoldemor Ane Marie Rolandsdatter i 1804.
Ane Marie blev døbt i Lyngby Kirke, Aalborg Amt, juledag 1804, (Kb Lyngby Sogn, Aalborg Amt 1774-1813, opslag 23).

Til barnefader blev udlagt: Christian Sørensen Thornbÿe fra Thornbÿe Sogn i Vensÿssel, geworben Soldat ved Prindsens Regiment, no. 21 ved Liw-Kompagniet.

Men jeg kan ikke finde ham!

Jeg har set i kirkebogen fra Tornby, og jeg har set i Ft.

I lægdsrullen fra 1795 fra Thornby fandt jeg en Christian, født i Tornby, hvis far hed Søren Glarmester - men jeg er meget i tvivl, om det kan være ham.

Er der nogen, der kender noget til ham?

Med venlig hilsen
Inge Rasmussen

Hanne Poulsen

Hej Inge

Mon du har set efter regimentets lister over soldater? Hvis du er heldig, er der ikke alene en identifikation af nr 21, men måske også en note om faderskab i militærpapirerne.

Har du fulgt din potentielle fader fremad i lægdsrullen? Der kunne være et hint senere  i hans løbebane.

Med en mor af natmandsfamilie, er en glarmestersøn ikke en usandsynlig partner. Men imponerende, at han har fået lov til at blive optaget i lægdsrullen. Familierne vil heller ikke nødvendigvis være i FT 1787 og 1801. Jeg har tjekket "Natmænd og kjæltringer" af H.P. Hansen men ak, hverken Søren Glarmester eller Anne Marie Rolandsdatter er nævnt i bogen (er så heldig at have lånt den fra biblioteket pt).

Venlig hilsen Hanne

Inge og Peter Rasmussen

Hej Hanne

Tak for dit svar - jeg vil forsøge at finde ham i regimentets lister.

Jeg har forsøgt at følge ham i lægsdsrullen - men det gav ikke noget brugbart.

Sidsel Rolandsdatter var af "rakkerfamilie", og levede sine første mange år rundt omkring i landet - senere boede hun i natmandhuset ved Munkeport i Århus og i Storring i Århus Amt..

Hun fik Anne Marie i 1804. I 1807 blev hun arresteret i Sæby og fik her endnu en pige, Johanne Catrine.
Sidsel blev dømt for tyveri og sendt i Viborg Arrest i et år.
De to piger, Anne Marie og Johanne Catrine, kom i pleje hos brændevinsbrænder Christoffer Kamp i Sæby. De blev hos familien i hele deres opvækst - først i Sæby, siden i Dronninglund og Øster Hassing - og jeg tror ikke, de havde forbindelse til deres mor. Derfor står der ganske givet ikke noget om Anne Marie Rolandsdatter i Natmænd og Kjæltringe (som jeg straks vil bestille på biblioteket).

Med venlig hilsen
Inge


Hanne Poulsen

Hej Inge
Du har sikkert allerede set dette DIS-link, men blot for en sikkerhedsskyld.
http://www.dis-danmark.dk/forum/read.php?1,669807,670053 det kunne være din glarmestersøn

Og du har jo nok også set i Rakkerdatabasen, men hvis ikke, så er den super spændende.

Skal du lede i militærpapirer, så er denne en rigtig god hjælp
Slægtsforskning i lægdsruller og søruller og i hærens og søværnets arkiver af Jørgen Green

Venlig hilsen Hanne

Inge og Peter Rasmussen

Hej Hanne

Endnu engang tak for svaret.
Jeg har været omkring Søren Glarmester og han søn Christian. Jeg fulgte dem i lægdsrullen og fandt også folketællingen fra 1801 i Skallerup.
Christian var gift og var på det tidspunkt enroulleret matros. At han var gift betyder jo ikke, at han ikke kan være far til Anne Marie, men matros og soldat i kronprinsens regiment passer ikke rigtig sammen.

Men - Sidsel kan have sagt noget forkert til præsten, eller præsten kan have skrevet forkert.
Jeg vil prøve at se, om jeg kan finde ham i regimentets lister, hvis ikke, ser jeg videre på Christian glarmester.

med venlig hilsen
Inge

Helle Nielsen

Hej Inge

Desværre kan jeg ikke hjælpe dig med at afgøre, hvem der var far til Ane Marie Rolandsdatter.
Måske er du selv kommet videre med sagen?

Men jeg vil gerne gøre dig og andre med interesse for Roland-slægten opmærksomme på, at den Christian Sørensen, som var søn af Søren Albertsen, i forvejen var et medlem af denne familie.
I den gamle tråd fra Dis-Forum 2010 (som der findes et link til i det forrige indlæg), omtales følgende kirkebogsindførsel:

Tæbring, Morsø Sønder, Thisted, 1789-1813, AO 167
Dødsfald, 1813:
"d.19de Juli blev jordet et Menneske, som blev fundet død ved Stranden. - Ved undersøgelse blev det befunden, at hans Navn var: Christian Peter, Glarmester fra Holstebroe, og at han var dræbt af hans Sødskendebarn, Christian Sørensen Glarmester af Rackebye."

Den afdødes fulde navn må have været: Christian Peter Rolandsen.
Ifølge rakker.dk blev Ellen Hansdatter, som var Christian Peter Rolandsens tidligere samlever, den 1 april 1815 forhørt ved Hammerum herreds politiret. Af udskriften fra forhøret fremgår det blandt andet, at: "Hun har været givt med Glarmester Kristian Peter Rolandsen, som har boet i Holstebroe og for omtrent 2 Aar siden skal være slaaet ihiel paa Morsøe."

Det er vel mest naturligt at tro, at Roland Christensen/Christiansen var bror til Christian Sørensens mor. - Men der kan jo være flere andre muligheder (f.eks. via halvsøskendeforhold og/eller Johanne Isaksdatter).

Venlig hilsen
Helle

Inge og Peter Rasmussen

Hej Helle

Tak for dit indlæg.
Jeg er desværre ikke kommet videre med at finde Ane Marie Rolandsdatters far, men jeg har fundet noget mere om familien.
Jeg sendte det til administratoren af "rakker.dk" før jul, men det er desværre ikke kommet på nettet.

Jeg ved ikke hvilken forbindelse du har til familien, men her er lidt af det jeg har fundet, og hvis du har det i forvejen, kan du bare læse det igennem.

1.   Roland Christensen blev født i Lejrskov sogn, Ribe amt i 1761 AO 85
2.   Sønnen Christian Peter Rolandsen blev født i Rostrup sogn, Aalborg amt i 1790 AO 51
3.   Sønnen Poul Rolandsen blev født i Ørsted sogn, Randers amt i 1793 AO 11

Christian Peter Rolandsen er bror til Sidsel, og det er ham, der blev slået ihjel på Mors.
Christian Peter, blev slået ihjel af sit søskendebarn
a.   et søskendebarn kan enten være barn af ens bror eller søster, dvs. en nevø eller niece
b.   eller et barn af ens fars eller mors søskende, dvs. en fætter eller kusine.

Når man søger på FS finder man, at Sidsel Rolandsdatter får en søn Christian i 1803 i Odby, Thisted amt og at faderen hed Christian Sørensen.
Når man slår op i kirkebogen (AO 74) ser man, at "Cicel Rolandsd. Fra Flade får et uægte barn, der bliver døbt Christian, men der står ikke noget om, hvem der er hans far.
Det er måske ikke helt sandsynligt, at Christian Peter Rolandsen skulle blive slået ihjel af sin 10-årige nevø.

Så drabsmanden er muligvis en fætter til Christian Peter. Jeg kender ikke nogen søskende til hverken Roland Christensen eller Johanne Isaksdatter, men der fandtes nok nogen.

Jeg hører gerne fra dig – og jeg vil da gerne vide hvilken indgang du har til familien.


Med venlig hilsen
Inge


[vedhæfting slettet af admin]

Helle Nielsen

Hej Inge

Bare for at være helt sikker på, at vi ikke misforstår hinanden.
- Jeg tror også mest på, at Christian Peter Rolandsen fra Holstebro og Christian Sørensen fra Rakkeby var fætre.

Jeg tilhører ikke slægten, men har de seneste år interesseret mig omløbere og omrejsende. I den forbindelse har jeg indsamlet mange oplysninger via kirkebøger, tugthusprotokoller m.v.
Men som du kan se, er jeg helt ny på Forum.

Her er lidt flere oplysninger, som jeg formoder vedrører Roland Christensen og Johanne Isaksdatter. Den første kirkebogsindførsel er fra et par år før din Sidsel Rolandsdatter blev født - og er nok den mest interesante. Derfor forsøger jeg mig med en afskrift:

Gunderup, Fleskum, Ålborg, 1754-1813, AO 422
Dødsfald, 1784:
Dom: 21 {p trin} kasted Jord paa et [Ti....] Barn Sidsel, som døde til Jens Skrædder, Moderen angav sig at heede Johanne Isaacs Daatter og have til Mand en gevorben Soldat Rohland Xstian Müller, gevorben Soldat ved Major Sandbergs Compagnie i Thiestæd, Barnet var 1/2 Aar.

Roland Christian glarmester fik desuden en søn ved navn Isak Peter døbt i Bælum sogn i 1795 (Bælum, Hellum, Ålborg, 1676-1813, AO 289).
Denne søn blev begravet i Øls sogn den 10 april 1796 (Øls, Hindsted, Ålborg, 1742-1811, AO 60).
Der er faktisk endnu en begravelsesindførsel for en søn med samme navn længere nede på siden. - Noget forvirrende.

Desuden tror jeg, at jeg har kendskab til en ældre søster til Johanne Isaksdatter ved navn Karen Isaksdatter. Jeg laver et indlæg om hende i løbet af de næste par dage.

Med hensyn til Sidsels søn født i Odby sogn i 1803: Der blev ført 2 kirkebøger i sognet. Prøv at se: Odby, Refs, Thisted, 1774-1814, AO 217. Her nævnes både fadderne og barnefaderen: "Udlagt til Barnefader en Soldat i Aalborg navnlig Christian Sørensen."

Venlig hilsen
Helle

Inge og Peter Rasmussen

Hej Helle

A
Det er meget interessant, at du har fundet flere børn af Roland Christensen. På rakker.dk er han opført som far til Birthe Catrine Rolandsdatter, men hun er født i 1774, og hvis Roland er født i 1761, kan han ikke være far til hende.
B
Barnefaderen til Sidsels to første børn, Christian og Ane Marie, hedder begge Christian Sørensen og var soldater – men det behøver jo ikke være den samme.

C
Jeg har ikke nogen søskende til Johanne Isaksdatter og jeg er meget spændt på, hvad du har fundet ud af.
Johanne Isaksdatter udtalte i Hammerum herreds politiret den 18. Juli 1835, "at hun er født i Foldager i bemeldte ørre Sogn, men at hendes Forældre Isak Pedersen Juul og Maren Poulsdatter fløttede til Skinderup i Thye med Komp. medens hun var lille, og hun var hjemme hos Forældrene indtil hun blev 10-11 Aar gammel, da de begge døde, Moderen 3 Dage efter Faderen."
Jeg har ledt efter forældrenes død, men har ikke fundet noget – har du?


D
Har du nogen søskende til Roland Christensen?
Hvis Christian Peter Rolandsen fra Holstebro og Christian Sørensen fra Rakkeby var fætre – kan Juliane Christensdatter så være Rolands søster?

Det var mange spørgsmål – men det er også en spændende familie.

Med venlig hilsen
Inge

Helle Nielsen

Hej Inge

Vedrørende punkt A på din liste, som omhandler det dilemma, at hvis Roland Christensen er født i 1761, kan han ikke være far til Birthe Cathrine Rolandsdatter, som skal være født i Thisted ca. 1774:
- Så har jeg det lidt som katten, der går rundt om den varme grød!

Det skyldes, at der er så stærke indicier, der taler for, at han faktisk blev født i Lejrskov i 1761.
På den anden side synes jeg, at jeg har fundet temmelig meget, der taler for, at han burde være noget ældre og allerede havde flere børn, da han mødte Johanne Isaksdatter.

Først og fremmest vil jeg sige, at jeg ikke finder det særlig sandsynligt, at Johanne Isaksdatter, som blev født i 1758, var mor til Birthe Cathrine. - Hun var lige lovlig ung. Jeg har også bemærket, at ingen af de døtre, som Birthe Cathrine fik i hendes ægteskab, blev kaldt; Johanne (Men hun kan selvfølgelig have født en datter inden, hun blev ægteviet).
Til gengæld har Sidsel Rolandsdatter jo fået en datter ved navn Birthe Cathrine. Det samme gælder "fætteren"; Christian Sørensen.

Vedrørende dåben i Lejrskov i 1761:
Vi ved begge, at Johanne Isaksdatter ved forhøret ved Hammerum herreds politiret i 1835 fortalte, at Roland skulle være født i et sted i det sydlige Jylland, hvis navn kommer tæt på stednavnet; Lejrskov.
- Vi ved også, at en fattig mand ved navn Christen Sørensen den 7 juni 1761 fik en søn, som blev døbt Roland Christensen i Lejrskov sogn (Lejrskov, Anst, Ribe, 1741-1781, AO 85).
- Jeg har desuden fundet en Roland Christensen i fangeprotokollen fra Viborg tugthus. Han blev indsat fra Viborg (arrest) den 21 februar 1803 som fange nr. 984 i 1 år for tyveri. Hans alder er angivet til at være 42. - Hvilket passer perfekt på dåben i 1761.

- Så skulle det jo være klappet og klart!

Men hvem var så den Roland Christensen Natmand, som 6 november 1778 blev viet til Anne Marie Olufsdatter i Sønder Dråby sogn (Sønder Dråby, Morsø Nørre, Thisted, 1688-1802, AO 65) ??
- Og prøv engang at se på denne kirkebogsafskrift, som omhandler dåben af en pige ved navn Frederikke Hansdatter:

Vinding, Ulfborg, Ringkøbing, 1790-1815, AO 14
Fødsel, 1796:
d 2 May 1796 hafde en Omvandrende [Gl....] Hans Hansen og Hustru Gunder Thomasd, som i Tyrgaard nedkom i Barsel Seng [hans] Barn Fredericke kaldet, til Hiemmedaab her i Præstegaarden. Paa Christi Himmel Farts Dag blev ovenmeldte Glarmesters Barn i Kierken stadfæsted ved sin Daab, Faderne vare Christian Sørensen, Julliane Rollands Datter, Giertrud Christiane, Berte Catrine Rollands Datter. - Samme blev baaren af Dorthe Kirstine Jens Datter.

De involverede var:

Hans Hansen og Gunder Thomasdatter
Den omvandrende glarmester Hans Hansen var far til Ellen Hansdatter (døbt Edel Hansdatter), som senere levede sammen med Christian Peter Rolandsen. Hendes stedmor; Gunder Thomasdatter (som på rakker.dk kaldes Gunild Thomasdatter), havde efter Hans Hansens (formodede) død et forhold til Poul Rolandsen.

Christian Sørensen og Dorthe Kirstine Jensdatter/Pedersdatter
Den på den tid omrejsende glarmester Christian Sørensen og hans hustru Dorthe Kirstine Jensdatter slog sig senere ned i Rakkeby på Mors (Hustruen kaldes herefter Dorthe Kirstine Pedersdatter). Christian Sørensens far var glarmesteren Albert Sørensen.
- Christian Sørensen har vi jo været omkring som et muligt familiemedlem.

Birthe Cathrine Rolandsdatter
Født ca. 1774 i Thisted
Er omtalt i det ovenstående.
Det skal lige nævnes, at kirkebogsindførslen fra Gunderup sogn 1784 placerer Roland Xstian Müller i Thisted.

Gertrud Christiane Rolandsdatter
Født ca. 1778 i Visborg, Ålborg amt (Kirkebogen mangler)
Ved et politiforhør 20 juli 1830 ved Års og Slet herreder oplyste den 52-årige Gjertrud Christiane selv, at hendes forældre var soldaten Roland Møller og Sofie Marie Henriksdatter, samt at hun blev opdraget af bedstemoderen (formentlig mormor) Mette Hansdatter, som løb omkring i landet med hende og betlede (Fundet i en tråd på Dis-forum fra 2010).
- I kirkebogsindførselen fra Gunderup sogn 1784, hvor Johanne Isaksdatter fik en søn begravet, kaldes barnets far: Roland Xstian Müller (Gunderup, Fleskum, Ålborg, 1754-1813, AO 422).
- I en anden kirkebogsindførsel fra Torsted sogn, Thisted amt, 1798 omtales Gertrud Christiane og hendes samlever som værende fra Nimtofte sogn (På Djursland) (Torsted, Hundborg, Thisted, 1770-1814, AO 264).
Det samme gælder for:
1: Juliane Rolandsdatter i 1824 ( Mørke, Øster Lisbjerg, Randers, 1814-1833, AO 25) og 1826 (Kvorning, Sønderlyng, Viborg, 1814-1851, AO 32). Her taler vi selvfølgelig om den Juliane, som blev født i Ebdrup sogn år 1800.
2: Poul Rolandsen i 1823 (Voldum, Galten, Randers, 1814-1834, AO 140).
- Hvad er det med Nimtofte sogn? Havde familien fra slutningen af 1700-tallet et tilhørsforhold til dette sogn?
Her er en liste over Gertrud Christianes børns fødsler m.v.:
26 oktober 1798: Søren Nielsen fødes (Torsted, Hundborg, Thisted, 1770-1814, AO 264).
8 december 1800: Gertrud Christiane føder en søn ved navn Niels i Viborg tugthus, som dør samme sted det følgende år (Viborg tugthus fangeprotokol, 1779-1835, opslag 50 på wadschier.dk).
12 juni 1811: Christen Rasmussen fødes (Vorgod, Bølling, Ringkøbing, 1709-1817, AO 269). Han dør 29 juni 1811 i Vorgod sogn (Arnborg, Hammerum, Ringkøbing, 1788-1815, AO 177).
29 august 1813: Søren Christian Nielsen døbes (Skarp Salling, Slet, Ålborg, 1813-1825, AO 4).
16 december 1814: Maren Cathrine Nielsdatter (Astrup, Hindsted, Ålborg, 1813-1841, AO 7).
13 september 1819: Søren Christian Lund Nielsen (Visborg, Hindsted, Ålborg, 1813-1854, AO 10). Han døde 24 februar 1820 (Malle, Slet Ålborg, 1813-1858, AO 145).
- Gertrud Christiane Rolandsdatter døde 22 marts 1837 (Voer, Dronninglund, Hjørring, 1833-1852, AO 205)).

Juliane (Marie) Rolandsdatter
Født ?
Jeg har fundet 2 kirkebogsindførsler, som omtaler éen Juliane Marie Rolandsdatter, som rejste omkring sammen med en soldat ved navn; Christian Joensen/Johansen. Den ene er i forbindelse med datteren Christiane Marie Christiansdatters fødsel 13 maj 1797 (Gassum, Nørhald, Randers, 1794-1813, AO 13), og den anden omhandler samme barns begravelse den 4 juni 1797 (Vejlby, Hasle, Aarhus, 1758-1814, AO 229).
- Da navnet er så sjældent, regner jeg det for sandsynligt, at der er tale om den samme kvinde som den Juliane Rolandsdatter, som omtales som fadder i kirkebogsindførslen fra Vinding i 1796.

Jeg formoder at de 3 Rolandsdøtre har været søstre eller i det mindste halvsøstre. Da Gertrud Christiane med sikkerhed ikke var en datter af Johanne Isaksdatter, er det nu endnu mindre sandsynligt, at det var tilfældet for den lidt ældre; Birthe Cathrine.

Blev din forfader Roland Christensen født tidligere end 1761 og indgik både ægteskab og havde forhold til flere andre kvinder, inden han mødte Johanne Isaksdatter?
- Eller var det en helt anden Roland Christensen, som blev gift i Sønder Dråby 1778? - og måske var far til Juliane Marie, Birthe Cathrine og Gertrud Christiane?

Som du kan se, er jeg temmelig forvirret - og har faktisk været det i lang tid.
Jeg forventer ikke, at du lige nu og her kan løse gåden, men vil meget gerne høre din mening om det. I det mindste håber jeg, at ovenstående kan hjælpe dig og andre, så der på længere sigt kan skabes indsigt i denne eller disse familiers struktur.
- Måske sidder der allerede nogen derude, der kender svaret?

---------------------

Vedrørende dine andre spørgsmål:
- Så kan jeg ikke svare på om, det var den samme Christian Sørensen, der var far til Sidsels to første børn. Men jeg regner det for at være meget sandsynligt.

- Om glarmester Albert Sørensens hustru Juliane Christensdatter kan være søster til Roland Christensen?
Det kan hun vel godt. Så vidt jeg husker fra den lange diskussion i 2010, som jeg har lidt svært ved at overskue, så havde man nogle problemer med at finde frem til Christian Sørensens alder, men nåede vist frem til den konklusion, at Juliane Christensdatter formentlig ikke var hans mor. Hun var for ung. Jeg har ikke viden nok om emnet til at kunne sige, om man stadig ville kalde Christian og Christian Peter for søskendebørn, hvis hun var søster til Roland og samtidig "kun" var Christians stedmoder.
Jeg kender ellers ikke noget til søskende til Roland Christensen.
- Johanne Isaksdatters formodede søster Karen kommer desværre til at vente et par dage mere.

- Og ja, det er en meget spændende familie!!!

Venlig hilsen
Helle

Bodil Kristiansen

Hej til jer i denne tråd.

Jeg læser med stor interesse jeres tråd. Jeg er meget interesseret i hvad der står om glarmester Christian Sørensen, da han er min tip-3 oldefar.

Jeg kan se at i skriver at Christian Sørensen's far hedder Albert Sørensen og hans hustru Juliane Christiansdatter.

I en folketælling i ddd.dda fra 1801- Syndelev Bye,Skallerup,Vennebjerg, Hjørring, her er han nævnt som Søren Albrechtsen og det undrer mig. Ligeså i det link til Hanne henviser til 
http://www.dis-danmark.dk/forum/read.php?1,669807,670053 her er han også nævnt som Søren.

I hans dødsreg. i KB  i 1806 står han nævnt som Søren. KB 1775-1813, Rubjerg, Vennebjerg,, Hjørring opsl. 37

Også ved parrets børns dåb er han nævnt som Søren.

Nu er det jeg bliver i tvivl om jeg har fat i 2 forskellige personer. Jeg syntes dog der er mange data som passer sammen.

Måske kan i løse gåden for mig.

Venlig hilsen
Bodil Kristiansen
Venlig hilsen
Bodil Kristiansen
Medlem
Forsker i slægter på Mors, Thy og Salling

Helle Nielsen

Hej Bodil

Glarmester Christian Sørensens far hed naturligvis Søren Albertsen eller Søren Albrechtsen.

Det var en fejl. Jeg beklager!

Det vil desuden være korrekt at kalde hans hustru: Juliane Christiansdatter. Jeg fik gjort hende til éen Christensdatter. 
- Efter min mening udelukker det dog ikke, at hun kunne være en søster til Roland Christensen, idet han flere steder bliver kaldt; Roland Christiansen.

Venlig hilsen
Helle

Helle Nielsen

Hej Inge

Johanne Isaksdatters forældre; Isak Pedersen Juul og Maren Poulsdatter, har jeg desværre ingen supplerende oplysninger om.

Nedenfor ses 7 afskrifter af kirkebogstekster, som vedrører éen Karen Isaksdatter og hendes familie, samt en enkelt som muligvis også kan tilskrives dem. Kun teksten fra 1781 har jeg fået hjælp til at tyde, så vær opmærksom på, at de øvrige kan indeholde fejl.

Denne Karen Isaksdatter levede ligesom Johanne Isaksdatter som omrejsende. Hun må have været en del ældre end Johanne, idet den første tekst er fra 1771, da Johanne var 13 år gammel. Det ser desværre ikke ud til, at der blandt fadderene ved børnenes dåb findes familiemedlemmer, som ellers kunne have hjulpet med at afgøre, om de 2 kvinder var søstre.
- Men to af Karens sønner er blevet døbt: Isak Peter.
Selv om Karen og Johanne muligvis har haft den samme far, behøver det jo ikke at være tilfældet for moderens vedkommende.
Der står i indførslen fra 1771, at Karen selv angiver, at hun var født på Ulstrup gods og konfirmeret i "Lange" sogn (e.v.t.: "Langs" sogn). Det kan betyde; Langå sogn, hvor jeg dog ikke har kunnet finde hendes konfirmation.

I den første dåbsindførsel fra 1771 var faderen glarmesteren Laurids Rasmussen og barnets navn; Andreas Peter. Herefter fulgte i 1774 datteren Cathrine, hvis far var glarmesteren Lorents Rasmussen (Der kan jo muligvis være tale om den samme far).
Derefter var faderen til Karens børn den omrejsende glarmester og blikkenslager Laurids Hermansen (hvis navn får en ny stavemåde i hver indførsel). Familien ser fra 1786 ud til at have et tilhørsforhold til "Vester Tostrup", hvilket formentlig betyder; Tostrup sogn, Rinds herred, Viborg amt.
Deres børn var: Sidsel Marie (1781), Andreas Petersen (1785), Ane Johanne (1786), Isak Peter (1788) og endnu en Isak Peter (1792).

Sidsel Marie Larsdatter/Lauridsdatter (født 1781) kom også til at leve som omrejsende og blev indsat i Viborg tugthus ialt 5 gange. Under den første indsættelse fødte hun i 1821 sønnen Roland Hansen. Sidsel døde i tugthuset den 22 juni 1835.
- Jeg sender mere detaljerede oplysninger om hende direkte til dig, da jeg synes, vi er kommet for langt væk fra dit oprindelige spørgsmål om Anne Marie Rolandsdatters far.

---------------------------

Thorning/Karup/Lysgård, Lysgård, Viborg, 1763-1814, AO 34
Fødsel, 1771, Thorning sogn
Døbt 29 september
NB: d.d. blev et uægte Barn døbt, som blev kaldet Andreas Peter, Moderen var en omløbende Qvinde, kalder sig Karen Isaaks Datter, som d: 24 kom til Nørre Knudstrup og fødte Barnet i Anders Røersens Huus der. Angav for Barnets Fader en, ved navn Laurids Rasmusen, skal være en Glarmester, uden tvivl fra Westerwig-Kloster Gods. Qvinden selv angav sig at være fød paa Ulstrup Gods, confirmered i [Lange] Sogn, siden søgt Herrens Bord sidst i [Børum] Sogn i Wensyssel, derom har Peder Graal og Bertel Lauritz i Nørre Knudstrup attesteret under 29 Sept. 1771 - Barnet blev baaret af Pigen Mette Clausdotter i Præstegaarden Test. Peder Graal og Anders Røersen af Knudstrup - [A.....] Tiener fra Kiærsholm. Knud Jensen og Anna Cathrina fra Vestergaarden. Herom blev Husbonden [Vel..] Hr Major [Friede....] strax tilskrevet. -

Hunstrup/Østerild, Hillerslev, Thisted, 1768-1814, AO 46
Fødsel, 1774, nr. 8, Østerild sogn:
15de April ankom til Østerild en fattig Kone for at betle og giorde samme Dag Barsel med en Datter, som Søndagen derpaa Dom Misericord: blev døbt i Østerild Kirke og kaldet Cathrine. Moderen lod sig kalde Karen Isaacsdatter, og foregav at have en Mand ved Navn Lorens Rasmusen, Glarmester af Profession, samt sagde sig at have Tilhold i Steerup udi Jerslef Sogn i Vensyssel. Bemeldte Barn blev baaren af Peder Kløvs Hustrue, de øvrige Fadere vare: Niels Mikkelsen og Christen Hænrichsen, Lars Mikkelsens Hustrue og Marie fra Damsgaard alle af Østerild.

Sjørring/Torsted, Hundborg, Thisted, 1770-1814, AO 115
Dåb, 1781, Torsted sogn, nr. 5:
No. 5 d: 7de April: fødes [nordre] for Jens Povlsens Lade i Thaarsted
Lars Hermansen, en aftakket Tambour og Glarmester af
Profession hans Hustrue, Karen Isaachs Daatter paa sin
Omvandring en Datter, som Dagen efter blev hjemme
-døbt og kaldet Zidsel Marie. Barnet kom til Kirke
paa Skærtorsdag, Jens Povlsens Broder Anders og
Karl Christen Høy, [... og Anders Sk.....], alle
af Thaarsted: vare Md Faddere, og Qvinder Min Kok-
ke-Pige Anne Christens Daatter Wilspøll, som bar
Barnet og Peder Kiærgaards Koene af Thaarsted.
NB: Dette Barns Forældre havde hiemme i Uggerbye Sogn
udi Vensyssel.

Romdrup/Klarup, Fleskum, Ålborg, 1772-1813, AO 37
Dåb, 1785, Romdrup sogn:
Tiirsdagen den 21 Junii havde Laurs Hermansen Glarmester og Blikkenslager og Hustrue Karen Isahs Datter, som med 3de Børn [..]: 1 Søn og 2 Døttre. den 8den Februarii 1785 af Hr: Cancellie-Raad Nicolay Toft til Ullerup-Gaard med lønlig Pass og derpaa [angivet] Skudsmaal den 10 Martji [næst] efter af Sogne Præsten Hr. [I: Bondorph], en Søn til Kirke, som tilform var hiemmedøbt og kaldet Andreas Petersen. Fadderne vare: Anders Christensen Nørgaards Hustrue Johanne Christensdotter. Jens Rompesens Pige Anne Jensdotter. Jens Rompesen, Søren Pedersen Nørgaard og Anders Christensen Nørgaard alle af Romdrup.

- Nedenstående kan være en begravelsesindførsel for sønnen Andreas Petersen. Faderens navn er dog forkert. Måske har man taget fejl p.g.a. barnets lidt usædvanlige navn.

Ferslev, Fleskum, Ålborg, 1771-1813, AO 105
Begravelse, 1785:
d 15 Octobr 1785 blev en omløbende Glarmester fra Thye ved Navn Peder Hermansen hands Søn Andreas Petersen; som var død hos Henrick Vinther i Ferslev jordet 15 Ugger gammel.

Hersom/Klejtrup/Bjerregrav, Rinds, Viborg, 1783-1813, AO 322
Dåb, 1786, Bjerregrav sogn:
paa 21. Søndag efter Trinit. blev Laust Hermansen, Glarmester af Vester Tostrup, hans Datter, som tilform var Hiemmedøbt og kaldet Ane Johanne, fremstillet til sin Daabs Publication i Bierregrav Kierke. Skoleholderens Hustrue bar Barnet, Erik Mortensens Hustrue fulgte med hende. De andre Faddere vare Erik Mortensen Christen Nørgrd Mads [Je..en], alle af Bierregrav.

Siem, Hellum, Ålborg, 1772-1813, AO 18
Dåb, 1788: 
Isaach Peter /: Lauritz Hermansen, en Betlers Barn fra Vester Tostrup :/ døbt Dom. 12. e Trin. d. 10de Aug frembaaren af Maren Peders Daatter i Siem, Faddere: Jens Mortensen, Christen Smed, Jens Nielsen, Kiersten Sørens Daatter og Maren Niels Daatter.

Marie Magdalene/Koed, Sønderhald, Randers, 1789-1813, AO 85
Dåb, 1792, Koed sogn:
d: 23de Søndag efter Trinitat: havde Laurs Hermandsen Glarmester og Hustrue Karen Isaks Datter, som efter deres Adgivelse havde hiemme i Wester Taastrup en Søn til den Hellige Daab i Koed Kirke som blev kaldet Isack Peter. Dette Barn som den 8de Nov. var født hos Huusmand Søren Ottesen i Kierende hos hvem disse omreisende Folk havde faaet Natte Herberg, blev baaren af Søren Ottesens Kone og hende medfulgte Niels Knudsens Hustrue, Faddere vare Jørgen Brok, Peder Andersen, Søren Romsing alle af Kierende.
De bortløbe strax uden at Konen holdt nogen Kirke Gang -

Venlig hilsen
Helle

Bodil Kristiansen

Til Inge Rasmussen

Du skriver at du har fundet Søren Glarmester og sønnen  i Lægdsrullen.

Må jeg have lov til at spørge hvor, da jeg ikke selv har været heldig at finde dem. Jeg er først nu begyndt på lægdsruller, og har ikke været så heldig indtil nu.

Venlig hilsen
Bodil Kristiansen
Venlig hilsen
Bodil Kristiansen
Medlem
Forsker i slægter på Mors, Thy og Salling

Inge og Peter Rasmussen

Hej Bodil

Du finder lægdsrullen på arkivalier online - søg i lægdsruller

Den første findes i Hjørring amt 1795, Tornby er lægd 12, opslag 93

http://www.sa.dk/ao/billedviser?epid=16481031#18284,1058394


med venlig hilsen
Inge

Inge og Peter Rasmussen

Hej Helle

Meget tyder på, at Karen Isaksdatter er en ældre søster til Johanne.
Desværre er der ikke nogen fra familien, der er faddere ved barnedåbene, men børnenes navne går igen i familien, så jeg vil tro, de er søstre.
Jeg er ikke stødt på Karen Isaksdatter før, men hører gerne mere om hende.

Og så var jeg så sikker på, at jeg havde fundet den "rigtige" Roland Christensen født i 1761 i Lejrskov – sammenholdt med fangeprotokollen fra Viborg og Johannes udtalelser var jeg sikker. Desværre har hverken du eller jeg fundet de 3 ældste Rolandsdøtres fødsel.

Da Roland (og det må være den Roland, der er født i 1761) fik sin dom i 1803 angav han, at han havde 8 børn og at han var gift med Johanne Isaksdatter – det synes jeg peger på, at det er ham, der er far til de sidste 5 børn.

Hvis den Roland, der sad i Viborg i 1803 havde fået 8 børn – hvor/hvem er resten?
Den Roland, der blev født i Lejrskov i 1761 havde en far, der hed Christian Sørensen – ingen af børnene her hedder Søren!

Det er spændende at arbejde med rakkerne - men de er nu også besværlige.

Med venlig hilsen
Inge




Bodil Kristiansen

Hej Inge

Tak for dit link til videre .

Lægdsrullen for Christian Sørensen. jeg vil forsøge at gå videre .

venlig hilsen Bodil
Venlig hilsen
Bodil Kristiansen
Medlem
Forsker i slægter på Mors, Thy og Salling