Hans Thorsen, født i Odense 1719

Startet af Anelle Cosedis, 28 Okt 2013 - 13:37

Forrige emne - Næste emne

Anelle Cosedis

Hej,
mon nogen kender Hans Thorsen?

Jeg har hans fødsel 16. aug. 1719 Odense, Skt. Hans AO opsl. 103. Faderen er birkefoged Thor Hansen, borgmester fra 1728-til sin død i 1731.

Men Hans bliver helt væk for mig. Jeg har en dato noteret for hans død. 1. dec. 1769, men ikke noget om hvor.

Jeg har bladret i kirkebogen for både Skt. Hans og Skt. Knud, da forældrene blev begravet i domkirken med ligsten. Jeg har også søgt på FS. Jeg ved, at der ligger et skifte efter faderen Thor Hansen. Det er måske min eneste mulighed, for at finde noget om Hans, hvad han lavede osv.

Forslag til hvor jeg kan søge modtages meget gerne.

På forhånd tak. :)

Med storm-ventende hilsen
Anelle

Hans Poulsen





Hej Anelle

"Forslag til hvor jeg kan søge modtages meget gerne".


- Der er gode chancer for, at Hans' konfirmation fremgår af kirkebogen, men den oplysning har mindre betydning, da han levede helt frem til 1769.

"Jeg har en dato noteret for hans død. 1. dec. 1769"

- Hvilken kilde øser du af her?

"Forslag til hvor jeg kan søge modtages meget gerne"

- En omhyggelig gennemgang af kirkebogen burde kunne oplyse dig om, hvorvidt Hans havde søskende, om disse søskende blev gift og fik børn, og om Hans eller Hans' ægtefælle optrådte som fadder for disse niecer og nevøer.

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Anelle Cosedis

Rigtig god idè, Hans.

Han havde fire søstre, men de tre døde tidligt. Der er kun min mands tip 4, Birgitte Thorsdatter. Hun fik 15 børn, så jeg må bare i gang.

Informationen om hans død har jeg fra en slægtsbog. Men det er jo netop sådanne ting, jeg kun kan bruge som hints.

Tak for hjælpen.

Mange hilsner
Anelle

Anelle Cosedis

Hej Hans,
bare lige for at fortælle dig, at han selv stod fadder i 1749. Men intet om beskæftigelse eller en lille hustru var at finde. Øv.

Tak for hjælpen til dig.

Mange hilsner
Anelle

Regelsen

Hej

En biting: Margaretha, salig borgmester Thor Hansens enke, skænkede ca. 1730 en messinglysekrone
til S. Hans kirke.
Venlig hilsen
regelsen

Anelle Cosedis

Hej Regelsen,
jeg har fået hjælp til tydningen af Margaretha Danielsdatter von Bergens begr. død 26. sept. 1767 AO opsl. 568. Der står, at de har givet en lysekrone og 200 Slette Daler til voxlys, og hvornår de skulle brænde.
Hvor ser du, at det er i ca. 1730? Thor Hansen døde 1731.

De venligste hilsner og tusind tak for svaret
Anelle

Regelsen

Hej

Odense bys historie, det bind 1700-1789 skrevet af Anne Riising.

NB. Der er jo meget materiale om Wleugel.
Venlig hilsen
regelsen

Anelle Cosedis

Hej Regelsen,
det lyder rigtig godt, for jeg skal alligevel have bestilt De magre år. Har kun De fede år 1559-1660. Og ja, jeg kunne ligeså godt have købt hele serien med det samme.

Og Cornelius Wleugel må jeg kigge nærmere på, når jeg er færdig med anerne i lige linje. Han er trods alt "kun" gift med "oldekusine". Det lyder jo måske lidt mærkeligt med mine betegnelser - men jeg kan bedre holde styr på personerne, når de ikke bare hedder grand.....

Jeg har en fin erindringsbog: Leonhards Minder, udgivet af Jørgen Ravn Elkjær, Lise Gotfredsen og Lisbeth Skovgaard, hvori Leonhard beskriver, hvordan det som barn var at komme på besøg hos Wleugel i Lille Admiralgade no 117. Wleugel var altid gnaven med tyndt hår, der hele tiden blev friseret. ;D

Tusind tak for hjælpen.
Mange venlige hilsner
Anelle