TIP: Lodseri på Randers Fjord 1831-1937

Startet af Knud Erik Balle, 03 Okt 2013 - 20:32

Forrige emne - Næste emne

Knud Erik Balle

Jeg har en tipoldefar, som var lods på Randers Fjord fra 1850 til 1896.
Da jeg begyndte at lede efter oplysninger om hans karriere, Googlede jeg en del. Her dukkede ind i mellem nogle DIS-Forum aneefterlysninger op, hvor man søgte noget om lodserne på Randers Fjord.
Disse DIS-Forum indlæg er forældede nu, så der kan ikke svares den vej.

Derfor giver jeg dette tip til fri afbenyttelse:

Randers Stadsarkiv (Kulturhuset) ligger inde med et omfattende materiale om lodseriet på Randers Fjord.
Blandt andet en pragtfuld protokol - meget omhyggelig og let læselig.
"Protokol over de ved Randers Fjords Lodseri ansatte lodser 1831-1937"

Den består af årlige rapporter om de ansatte lodser. Hvert eneste år 1831-1937.

Desuden to artikler på nettet:
http://www.rougsoe.lokalarkiver.dk/fortaellinger_pdf/Randers%20Fjords%20lodseri.pdf

http://www.randers.dk/dokumenter/lodseri.pdf

Med venlig hilsen
Knud Erik Balle


Bertel Mogensen

Hej.

Jeg har også søgt oplysninger om lodser på Randers fjord. Jeg har navnene på flere lodser gennem tiden. Hvem var din tipoldefar?

Med venlig hilsen
Bertel Mogensen
Uggelhuse v/Randers fjord.

Knud Erik Balle

Hej Bertel

Min tipoldefar var Bertel Nielsen, Uggelhuse

Bertel Nielsens ansættelse som lods

Kilde:
"Protokol over de ved Randers Fjords Lodseri ansatte lodser 1831-1937"
(Randers Stadsarkiv)

Rapport 1853: Bertel Nielsen ansat i Uggelhusene 11. april 1853 til lodsning Mellerup - Randers
   Har da væet lods i 3 år (sandsynligvis som reservelods i Udbyhøj, hvor hans første svigerfar, Jens Sommer var overlods)
Rapport 1863: Bertel Nielsen begynder at lodse Randers - Udbyhøj (stadig Uggelhusene)
Rapport 1891: Bertel Nielsen bliver forflyttet til Randers (Uggelhusene nedlægges?)
   Lodser stadig Randers - Udbyhøj
Rapport 1894: Om Bertel Nielsen: "Alderen begynder at trykke" (62 år)
Rapport 1895: Om Bertel Nielsen: "Alderen trykker, synet begynder at svigte"
Rapport 1896: Om Bertel Nielsen: "Synet svigter mere og mere"
   Bertel Nielsen "er entlediget fra sin stilling som lods 1. maj 1896"


Jeg ved, at du har skrevet meget om folk i Uggelhusene. Du har også været i kontakt med min onkel, Svend Aage Schirmer Nielsen, for nogle år siden. Han er desværre død nu, så jeg har ingen at dele min slægtsforskning med.

Jeg har i øvrigt et par korrektioner til noget af det, du har skrevet om Bertel Nielsens familie.

Med venlig hilsen
Knud Erik Balle



Bertel Mogensen

Hej Knud Erik!

Tak for dine oplysninger om Bertil Nielsen (han er døbt Bertil). Jeg vil gerne høre, hvis du har korrektioner til mine optegnelser.  Bertil Nielsen flytter til Uggelhuse fra Skelund d. 28/6 1850,
og køber ifl. skøde af 28/10 1856 en engparcel af gårdmand Peder Nielsen i Krogsager for 500 kr.,
med bemærkning om, at parcellen bebygges inden to år.
Han bygger så et hus, det ligger kun ca. 150 meter fra fjorden, men hvor han har boet i Uggelhuse fra 1850 til 1856, har jeg ikke kunnet finde ud af.
Bertil Nielsen havde jo et barnebarn, Georg Schirmer Nielsen, som var skomager i Randers. Han
har forsålet mange sko for mig i årene 1935-42.
Jeg har et billede af huset, som det så ud dengang. Det sender jeg gerne til dig, hvis du ikke selv
har et.

Med venlig hilsen
Bertel mogensen

Knud Erik Balle

#4
Hej Bertel

Jeg kender udmærket skomager Georg Schirmer Nielsen, han var min morfar ("Bedstefar"). Jeg er delvist opfostret hjemme hos ham, Vorup Boulevard 2a, i 1950'erne, fordi min mor, Gerda Nielsen, havde mange aften- og nattevagter på telefoncentralen i Randers.

I tilgangslisten Virring sogn 1850 tolker jeg Bertel Nilsens ankomstdato til 30. juni (kolonnen med navnet oven over). 28. juni må være afrejse fra Skelund (er ikke på afgangslisten Skelund). Desuden tolker jeg det sådan, at han udelukkende kom til Uggelhuse, fordi han var blevet ansat som reservelods. Han må have haft en sejler-fortid i Visborg/Skelund. Det kan være, at Randers Stadsarkiv har flere oplysninger.

Bertel Nielsen bliver forflyttet til Randers Lodsstation i 1891, men flytter tilsyneladende ikke til Randers før efter april 1894, da hans hustru dør. Han tager den yngste datter, Martine, med sig. De bosatte sig i Strømmen, Halkiers ejendom (må være hjørneejendommen Strømmen/nuværende Halkiersgade, som farver Halkier ejede dengang)
Martine dør i Strømmen 14. april 1899, 22 år gammel. Hun blev begravet på Virring Kirkegård den 20. april 1899.
(AO opslag: Randers, Sønderhald, Kristrup, 1892-1909, opsl.140)
Bertel Nilsen dør 9. april 1900 på Randers Sygehus og bliver begravet på Virring kirkegård 16. april. Han tilbragte sin sidste tid hos sønnen, Thomas Schirmer Nielsen, der havde sin skomagerforretning/bopæl i Strømmen 17 (en adresse, som er omdrejningspunkt for familien Schirmer Nielsen. Blandt andet blev LO-Thomas Nielsen født her).
(AO opslag: Randers, Støvring, Sankt Morten, 1898-1904, opsl. 60)

Det er, hvad du får denne gang. Jeg har meget mere om Bertel Nielsens efterkommere på Schirmer-siden.
Men vi kan fortsætte på mail.

Med venlig hilsen
Knud Erik Balle


Hanne Fisker

Godmorgen Knud Erik Balle

Jeg siger mange tak for din oplysning om protokollen fra Randers Lokalarkiv.

Jeg har selv et par stykker af disse lodser i min slægt, og har forgæves søgt efter oplysninger om deres tid som lods!

Har du noget imod at jeg ligger de to PDF-filer og den oplysning om arkivet på min hjemmeside?

Med venlig hilsen
Hanne Fisker

Knud Erik Balle

God morgen Hanne

Jeg kan ikke give dig lov til at benytte andre oprethaveres materiale på din hjemmeside.
Men hvis du tydeligt angiver hvor artiklerne stammer fra, kan jeg ikke se de store problemer.

Der er måske nogen i DIS, som er mere bevandrede i ophavsret, end jeg er.

Men det glæder mig, at du kan bruge oplysningerne.

Med venlig hilsen
Knud Erik Balle

Hanne Fisker

Hej Knud Erik Balle

Det må du meget undskylde, men af en eller anden grund fik jeg ikke automatisk besked om dit svar, men jeg takker for dit svar og giver dig ret i det med ophavsretten.

Jeg vil forsøge at finde dem der kan give mig lov at benytte de to PDF filer, ellers vil jeg oplyse hvad der står i filerne om dem, jeg kan jo altid fjerne det igen.

Med venlig hilsen - og dyb beklagelse over mit sene svar.
Hanne Fisker