hvordan finder man dødsdatoer?? på birthe kirstine Jørgensen

Startet af Michael Egelund Andersen, 26 Okt 2013 - 18:33

Forrige emne - Næste emne

Michael Egelund Andersen

Hej derude
den lange version er, jeg er ny inden for slægt forskning.
dette har bidt mig meget, det er jo spænde.
men har lidt svært ved at finde dødsdatoer på mine forfædre, hvor ved i fra hvor det er?
spørgsmålet er så skal man den lange kedelige vej og prøve, gætte sig frem eller er der en lidt mere hurtiger metode??

eks. jeg har en
Rasmus Madsen
født d. 17 nov 1881
1851-1891 helnæs sogn
opslag 21
viet d. 12 marts 1902
assens sogn
1900-1904
opslag 162

hans mor fare frem og tilbage
birthe kirstine jørgensen?
født d. 5 juli 1863
dreslette sogn
1855-1868
opslag 51

spørgsmål: hvornår dør rasmus? hvad laver han
spørgsmål: hvor er birthe og hvor kommer hendes forældre fra?

det er meget svært at læse, håber, tusind tak på forhånd
vh michael

dorte frandsen

Hej Michael!

Jeg må nok skuffe dig med, at der ikke er noget "hurtigt" ved slægtsforskning  :)

Birte Maries forældre var husmand Jørgen Jørgensen af Strærup Mark og hustru Inger Marie Hansen, hun var 21 år da Birte Marie blev født.

Det kan godt være svært at finde folk, der rejser meget rundt, men 1825-1875 kan afgangs- og tilgangslisterne i kirkebøgerne hjælpe dig, hvis ellers de er ført ordentligt.

Der er jo heldigvis mange folketællinger, der er renskrevet og lagt på nettet, så du kan søge i dem, og der kommer hele tiden flere.

Men meget af det er "slavearbejde", hvor man knokler løs i en uendelighed, for at finde en forsvunden ane.

Heldigvis er der jo også slægt og data, hvor vi alle sammen hjælper hinanden, og du kan stille spørgsmål om alt.

Det med at læse den gamle håndskrift er et spørgsmål om træning. Igen kan du søge hjælp på disse sider.

God fornøjelse med en  fantastisk hobby!

Med venlig hilsen Dorte Frandsen

Michael Egelund Andersen

Tænkte det nok, det handler jo nok bare om øvelse som alt andet.

Michael Egelund Andersen

Men hvis i kan hjælpe med en dødsdato på Rasmus ville det være super  :)

Vivi Winther

Hej og Velkommen i forum lidt her

Odense, Baag, Dreslette, Mullerød Skoledistrikt, Strærup By, Et Huus, 52, FT-1860

Navn:   Alder:   Civilstand:   Stilling i husstanden:   Erhverv:   Fødested:
Jørgen Jørgensen   34   Gift   Huusmand, Dagleier, Huusfader      Haarby Sogn Odense Amt
Marie Hansen   31   Gift   hans Kone      Hostrup Sogn Svendborg Amt
Jørgen Jørgensen   6   Ugift   deres Barn      Dreslette Sogn Odense Amt
Anders Jørgensen   2   Ugift   deres Barn      Dreslette Sogn Odense Amt
    
Birthe`s familie far, mor og søskende

Her uden moderen

Odense, Baag, Dreslette, Strærup Mark, Huus, 22, FT-1870

Navn:   Alder:   Civilstand:   Stilling i husstanden:   Erhverv:   Fødested:
Jørgen Jørgensen   43   Enkemand   Huusfader   Dagleier   Hårby, Odense Amt
Anders Jørgensen   11   ugift   Barn      Strærup, Dreslette, Odense Amt
Hans Jørgensen   4   ugift   Barn      Strærup, Dreslette, Odense Amt
Berte Kierstine Jørgensen   6   ugift   Barn      Strærup, Dreslette, Odense Amt
Rasmus Christian Jørgensen   0   ugift   Barn      Strærup, Dreslette, Odense Amt

Rasmus`s foældre er ikke viet ved hans fødsel, men de er blevet det inden hans vielse. Rasmus er Tjenestekarl i Haaby. Birte var kun 18år ved hans fødsel og tjente i Helnæs 10 måneder før fødsel hos Lars Nielsen Storm.

Som du kan se er Birtes moder død 1869, men faderen kan du finde FT fremad i Dreslette.

Inger Marie Hansen død 2 nov 1869, 41år gl.
1868-1882 Dreslette, Baag, Odense opslag 147

Rasmus Christian Jørgensen f 14 aug 1869
1868-1882 Dreslette, Baag, Odense opslag 7  -ikke at forveksle med Birtes søn, dette e hendes broder-.

Håbe det giver lidt at arbejde med ;) held og lykke

Mvh

Vivi


    
"Intet er umuligt for den der bevarer viljen i hjertet"

Bjarne Smedegaard

Selvom det ikke nødvendigvis er hurtigt, så er der jo nogle metoder, som er smartere end andre.

Hvis han blev 100 år, så ville han være levende i 1980, det er jo trods alt ikke så længe siden.

Kan du finde en slægtning, som måske ved noget?

onkel, tante, fætter?

Hvis du gætter på at han bliver i Helnæs/Assens området, så prøv at finde det nærmeste lokalarkiv på nettet og send dem en mail.

Hvis du satser på at han lever i 1968, så har han fået et cpr nr.
hvis du så vil ofre ca. 55 kr. på en satsning, så henvend dig på Borgerkontoret i din kommune,
med fulde navn og fødselsdag og fødselsår, så får du dødsdag og sidste kendte adresse.

Og ja der er mange, mange veje "til Rom". Den langsomste er nok at bladre samtlige døde mænd igennem i kirkebogen i Assens, siden brylluppet.
Hvis han lever i 1970, så er han der ikke og selvfølgelig heller ikke hvis han er flyttet.

Har du kigget på lægdsruller?

hilsen Bjarne

Vivi Winther

Hej igen, glemte  lige at spørge dig hvordan er du i familie med Rasmus og Birte??

Mvh

Vivi
"Intet er umuligt for den der bevarer viljen i hjertet"

Michael Egelund Andersen

jeg må sige dette forum vil jeg nok komme til at bruge meget, der kommer rigtige mange gode oplysninger som man ikke lige tænker på så
mange gange tak vh
michael andersen

Michael Egelund Andersen

Hej vivi
nu er jeg jo ikke lige den ældste inden for slægt forskning jeg er 28 år så Rasmus Madsen er min tipoldefar og birthe er så hans mor.
michael ;)

Jens Chr. Bay

Hej

Birthe Kirstine Madsen, født Jørgensen, dør 3 nov. 1933 i Saltofte, Kærum sogn, se opslag 48.

Mvh.
Jens Chr. Bay

Vivi Winther

Hej Michael,  :D jeg er da også 28år+ jeg havde gættet du var ung, da kirkebøgerne ikke er let at læse den skift lærte "vi" jo ikke i skolen, da hed det formskrift og ikke skråskrift. Jeg er af den ældre årgang jeg lærte begge dele, det gjorde dine forældre nok også??  :) frisk du er hoppet ud i slægtsforskning det er som du selv skrive meget spændende, og husk du må ikke skive om nulevende i forum.

lidt mere Rasmus og Sophies barn Ejner 6 jan 1904

Når du er inde på dette link Tryk ctl+f og du får et søgefelt oppe i højre hjørne der skiver du Rasmus Madsen

http://www.virgo-fyn.dk/html/kirkehtm/karu110.html

eller
1892-1930 Kærum, Baag, Odense opslag 47 (den 1. på siden)

de bor på Saltofte mark, så er det bare at finde alle børn i Kærum sogn elle andre steder  :)

Held og lykke

Mvh

Vivi
"Intet er umuligt for den der bevarer viljen i hjertet"