Familien Gyldenfeldt

Startet af Steen Aamand Olesen, 26 Okt 2013 - 11:52

Forrige emne - Næste emne

Steen Aamand Olesen

Jeg har fundet frem til min farmor Anne Dorthea Jørgensens far: Kirkesanger Konrad Vilhelm Jørgensen i kirkebogen 1843 fra Henne sogn, hvor der i opslag 7 ses at han blev født 13-07-1843. Jeg kan desværre ikke tyde ret meget andet om forældre og faddere med videre, bortset fra et interessant navn: Gyldenfeldt. Kan jeg være så velsignet heldig, at kunne få hjælp til at tyde de interessante data?

Jeg kan vist kun vedhæfte én fil, så det er et screen shot fra venstre tredjedel af opslaget, men mine gode hjælpere skulle enmt kunne find frem til det aktuelle opslag i kirkebogen på arkivalier online i Statens Arkiver.

Konrad Vilhelm Pedersen var gift med flere kvinder og der i blandt min farmors mor: Frederikke Marie Pedersen født 22-11-1863 i Borris og død 07-01-1906 i Oksby.

Med håbefulde hilsener

Steen Aamand Olesen
Smørhullet 22
7100 Vejle

[vedhæfting slettet af admin]

Poul F. Andersen

#1
Jeg ser:

Konrad Vilhelm
Jørgensen

Hjemmedøbt
den 26de
August 1845
I Kirken
den 17de
September
1843

Huusmand og Skrædder Jør-
gen Nielsen og Kone
Jenssine Christine født
Gyldenfeldt i Kirkebyen (Henne Kirkeby)

Baar.(et) af Frøken Sophie Gyldenfeldt
i Fidde. Grdmd. Niels Jepsens Kone i
Kirkebye. Grdm. Hans Iversen i
Billum Sogn. Husm. Christen Peder-
sen i Kirkebye. Ungk. Thomas
Hansen i Dyrebye.

Vaccineret den
15? Mai 1845
af Krigsraad
Mustfeldt i
Varde


PS:
Ang. lokaliteterne:

Neder og Over Fidde ligger ca. midtvejs mellem Henne Kirkeby og Henne Stationsby.
Dyreby ligger 1½ km S for Henne Stationsby.
Billum ligger ca 4 km Ø for Oksbøl ad vejen mod Varde.
Venligst
Poul F. Andersen

Steen Aamand Olesen

Mange tak for et fantastisk blik for, hvad skrifterne gemmer.

Det er yderst interessant, at der er en Gyldenfeldt i familien. Hvordan kommer jeg videre ad sporet bagud i den linje?

Jenssine Christine Gyldenfeldt kan vel næsten ikke være adelig af afkom og så have giftet dig med en husmand og skrædder?

Så er det pludselig at historien bliver ekstra interessant ;)

Endnu flere håbefulde hilsener
Steen Aamand

Poul Eriksen

Har du prøvet at søge i folketællingerne i DDD?
En simpel søgning på Ribe/Vester Horne giver i 1845:

Ribe, Vester Horne, Henne, Kirkebye, et Huus, 12, FT-1845 
Jørgen Nielsen 26  Gift  Husmand og Skrædder her i Sognet
Sine Gyldenfeldt 38  Gift  hans Kone Outrup Sogn, Ribe Amt
Svend Vilhelm Nielsen 2  Ugift  deres Søn her i Sognet

og i 1840:

Ribe, Vester Horne, Henne, Over Fidde, Et Huus, 137, FT-1840 
Christian Gyldenfeldt 40  Ugift  Huusmand. Lever af sin Jordlod og Veibetjent 
Dorthea Gyldenfeldt 37  Ugift  Hans Søstre 
Sophie Magrette Gyldenfeldt 30  Ugift  Hans Søstre 
Jens Zine Gyldenfeldt 27  Ugift  Hans Søstre 
Johanne Lætte Gyldenfeldt 25  Ugift  Hans Søstre

og i 1834:

Ribe, Vester Horne, Henne, Over Fidde, et hus, 56, FT-1834 
Gyldenfeldt, ?? 73  Enkemand  Lever af 100 specier årlig pension 
Dorthea Christensen Gyldenfeldt 31  Ugift  Hans døtre 
Johan Christensen 9  Ugift  Plejesøn 
Sophie Magrethe Gyldenfeldt 26  Ugift  Hans døtre 
Jensine Christine Gyldenfeldt 21  Ugift  Hans døtre 
Wilhelmine Gyldenfeldt 19  Ugift  Hans døtre 
Johanne Bolette Gyldenfeldt 19  Ugift  Hans døtre

Der er flere G.'er, blot i dette herred.
Jensine Christines alder er ens i de to ældste tællinger - jeg ville foreløbig lede efter hendes dåb i kirkebogen for Ovtrup sogn omkring 1812-14. Hvis du finder dén, får du også hendes faders navn (han er nok død i Henne mellem 1834 og 40) og kan lede videre bagud, fx i FT-1801 og 1787.

Venlig hilsen,
Poul

Steen Aamand Olesen

Så kom vi endnu et stykke ;)

Min bror og jeg fandt frem til Jensine Christine Gyldenfeldts dåb i Ovtrup/Vester Horne/Ribe opslag 11 nr. 2 født den 18. maj 1813 og døbt 24. maj.

Det fremgår tydeligt af dokumentet, at faderen var Capt. von Gyldenfeldt gift med Gedske Stockholm. Og vi har krydstjekket, at Gedske var gift med Conrad Wilhelm von Gyldenfeldt, så det er altså de to, det drejer dig om.

Desværre er vi igen ikke i stand til at tyde hele dokumentet i kirkebogen, så kan vi atter håbe på, at en eller anden vil hjælpe os med detaljerne?

De bedste hilsener

Jan Aamand Petersen & Steen Aamand Olesen

[vedhæfting slettet af admin]


Morten Nielsen

Hej,

Mit bud på fadderne:

Hr. Pastor Wandborg fra Janderup; Candi-
dat. juris J.P. Bering ibd; Jfr. A.K. Bering
ibid

Under "Anmærkninger" står, at barnet er vaccineret d. 19.(?) november 1819 - resten kan jeg ikke tyde. Hvem har et bud?

Venlig hilsen

Morten Nielsen

Steen Aamand Olesen

I dag har vi fundet frem til den genetiske linje af "blåt blod" tilbage fra vores tipoldemor Jensine Christine von Gyldenfeldt til Gorm og Thyra. Det er således stadig dokumenterne omkring hende, vi er mest nysgerrige på lige nu. Vi mener at have fundet hendes viselsesdata i kirkebogen:

1840-1870, Henne, Vester Horne, Ribe, opslag 198, linje 2 angåeende Jensine Christine von Gyldenfeldt og Jørgen Nielsens vielse.

Er der igen en venlig sjæl, der vil hjælpe os med at tyde opslaget?

Håbefulde hilsener
Jan og Steen

Steen Aamand Olesen

Kære gode mennesker med falkeøjne

Jeg vedhæfter lige filen med et billede af det omtalte opslag, der omhandler Jensine Christine Gyldenfeldts vielse. Hvad kan I tyde?

Håbefulde hilsener
Steen Aamand Olesen

[vedhæfting slettet af admin]

Poul F. Andersen

Ungkarl og Skrædder Jørgen Nielsen
af Dyrrebye 24 1/2 Aar,
Vaxineret  den 14 august 1823

Nu kan du godt selv tyde bruden..ik?   :)
Venligst
Poul F. Andersen

Steen Aamand Olesen

Jeg kan sagtens tyde brudens navn og alder, men vil gerne have hjælp til en fuldstændig forståelse af alle data - også dem længere til højre i kirkebogsoplysningerne ;)

Der er nemlig noget, der tyder på, at Jensine og hendes fire søstre alle blev gift i en ret sen alder. I en folketællingen af 1834 ses det, at deres far, enkemand Capitain Conrad Wilhelm von Gyldenfeldt, 73 år gammel har fem ugifte døtre boende hjemme:

Dorthea Christensen Gyldenfeldt 31 år,
Sophie Margrethe Gyldenfeldt 26 år,
Vores tipoldemor Jensine Gyldenfeldt 21 år og to nok tvillingesøstre
Wilhelmine og Johanne Bolette Gyldenfeldt begge 19 år.
Dertil bor en plejesøn, Johan Christensen, 9 år og kun den ældste søn Christian von Gyldefeldt er rejst hjemmefra og lever af egne midler hos en ældre søster Ane Elisabeth Maria Gyldenfeldt og dennes mand Gårdmand Hans Pedersen

Det er derfor lidt interessant at se, hvem der ellers var involveret i vielsen og hvad der nu kan udledes af papirerne.

De bedste hilsener
Steen