En enkelt linje, Samsø 1791

Startet af Helge Krøyer, 25 Okt 2013 - 22:41

Forrige emne - Næste emne

Helge Krøyer

Hej

Jeg mener godt selv at kunne tyde dette men efterlyser en second opinion om enkelt linje i kirkebogen for Skanderborg/Samsø/Tranebjerg/1782-1814/opslag 40. Det drejer sig om næstnederste linje under begravede.

Dato .... /.... .... Datter/ibid (byen?) ... 3 ...

Det forekommer måske enkelt, men linjen indeholder måske løsningen på et problem, der har optaget mig i timer, nætter og uger.  ??? Derfor vil jeg gerne være helt sikker. Forklaring følger ...   :)

Venlig hilsen
Helge Krøyer


John Hauerberg

Hej

Mit bud:

1791
(31 Oktober)
Ole Snedkers Datter ibid (Brby)
3 M?

Vh
John

Helge Krøyer

Hej John

Vi er helt enige. Byen på Samsø er Brundby eller Brunby, som den stavedes for over 200 år siden. Men hvor gammel var Ole Snedkers Datter, da hun døde? 3 dage, 3 uger, eller?

Helge

John Hauerberg

Hej igen

Jeg tror hun var 3 måneder gammel.

I  FS står der, at det er datteren Bodil der begraves. Hun blev døbt den 18 september, og hvis hun har været 1 til 1½ måned gammel, da hun døbes, passer det meget godt med de 3 måneder.

https://familysearch.org/pal:/MM9.3.1/TH-1971-33491-7062-50?cc=2078555&wc=M94Q-SR6:841526275

Vh
John

Helge Krøyer

Tak John

Det faldt mig ikke ind, at dødsfaldet stod omtalt i to kirkebøger, så jeg søgte ikke i den, du henviser til, men det bekræfter min formodning, nemlig at Bodil Olesdatter er død som spæd. Jeg læser imidlertid et D og ikke et M, men grundet datterens navn må du have ret.

Nu skal jeg forklare: Under udarbejdelse af min egen anetavle har jeg bl.a. støttet mig til, hvad andre i forvejen har gjort - i dette tilfælde min nu afdøde farbror, som satte lighedstegn mellem min tipoldemor Bodil Nielsdatter og Bodil Olesdatter og derfor tillagde Bodil Nielsdatter dåbsdatoen 18.09.1791. Han satte også lighedstegn mellem Bodil Nielsdatters far Niels Olesen og Oluf (Ole) Hansen Snedker.

Nu er det jo en god regel ikke at stole på alt, hvad de tidligere generationer har fundet ud af, og i dette tilfælde syntes jeg, at der var et problem. Det gav mig anledning til at undersøge Ole Snedkers forhold, og det var egentlig temmelig rystende.

Oluf Snedker var gift to gange, først med Bodil Rasmusdatter. De første tre børn, han fik med hende, døde alle som spæde eller få måneder gamle.

Nr. 4, en datter, levede længere.

Nr. 5, Karen, blev født samme dag, som moderen døde. Bodil Rasmusdatter er altså død i barselsseng, 37 år gammel.

Tre måneder efter gifter Oluf/Ole sig igen, med Anne Marie Christensdatter.

2½ måned efter dør Karen (nr. 5) af første ægteskab.

Anne Marie fødte gennem de følgende 3 år 2 døtre, der begge får navnet Karen. De dør begge som spæde/små.

Derefter fik hun en datter Appolone/Abelone, der lever videre.

I 1788 får hun tvillinger, en pige og en dreng. Pigen Anne lever. Drengen er dødfødt eller dør indenfor få dage. Det står ikke helt klart.

Endelig fødte Anne Marie Bodil, som min farbror ville gøre til min tipoldemor, men det er, som vi lige har konstateret, ikke rigtigt, for hun dør 3 måneder gammel.

Summa summarum:

Jeg får det 11 fødsler i alt, hvor af 8 børn er døde som spæde eller meget små. Dertil kommer den første kones død i barselsseng. De var hårdt ramt!

- - -

Nu ved jeg, at Ole Snedker ikke er min ane, men der gør ikke historien mindre rystende.

- - -

Tilbage står problemet, hvorfor såvel min farbror som Samsoeroots begge har tillagt min tipoldemor Bodil Nielsdatter samme fødsels/dåbsdato 18.09.1791 som Bodil Olesdatter. Jeg kan kun se sidstnævnte i kirkebogen. Jeg må lede videre eller opgive.

Tak for assistancen!!

mvh Helge