Hvor og hvornår er Michael Vogelius død?

Startet af Margit Vilborg, 28 Jun 2012 - 22:29

Forrige emne - Næste emne

Margit Vilborg

Michael Vogelius blev født 20/2 1826, gift 20/4 1855 og døde i 1910.
Han grundlagde og var redaktør af Frederikshavns Avis i 1853 og var i lange perioder medlem af Frederikshavns byråd samt rigsdagen for Højre. Jeg ved ikke hvor og hvornår i 1910 han er død. Han kan ikke findes i nogen af kirkerne i Fredrikshavn.
Kan nogen hjælpe mig?

Gitte Johansen


Kilde:   FT-1890   Kildehenvisning:   M-kort 2.161, Liste 7   
Navn:   Michael Vogelius   Køn:   M
Alder:   63
Stilling i husstanden:   Husfader   Civilstand:   Gift
Erhverv:   Avis og Bogtrykkeri
Fødested:   Klovborg Sogn, Skanderborg Amt
Sogn:   Frederikshavn Købstad   Herred:   Horns
Amt:   Hjørring   Stednavn:   Havnevejen, Matrikel no. 177
Husstands-/familienr:   4   Matr.nr/adresse:   Forhus, Tillægsliste A
Trossamfund:   Folkekirken
Indtastningsnr:   C4144   Løbenr.:   1307
Kommentarer:   Egentlig Opholdssted, Kjøbenhavn

Læg mærke til, at han bor i København
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Bjarne Nielsen

Hej Margit

Michael Vogelius døde den 7 oktober 1910 og bisat 12 oktober 1910 fra Frederiksberg Kirke, København. Se opslag233.

Hilsen
Bjarne Nielsen

Margit Vilborg

Hej Bjarne!

Tak for dine oplysninger. Jeg fandt både Michael og hans kone Abelone begravet fra Frederiksberg kirke i henholdsvis 1910 og 1913.
Jeg har ledt efter disse data ret lang tid. Hvordan lykkedes det for dig at finde dem så hurtigt?

Mvh Svend Vilborg

Bjarne Nielsen

Hej Margit og Svend

Man kan jo en gang imellem være heldig. Men som født og opvokset i København og Frederiksberg har man visse fordele. Men noget med Rigsdagsmand sagde mig, at Michael Vogelius boede på en "pænere" adresse. Jeg prøvede først Holmens Kirke og derefter Frederiksberg.

Altid velkommen !
Hilsen
Bjarne Nielsen

Margit Vilborg

Hej Bjarne!

Jeg er selv Københavner, men jeg ville aldrig have ledt efter ham i København. Han var jo jyde og havde sit arbejdsliv og sønner i Frederikshavn og havde været i Rigsdagen før han forlod Frederikshavn. Din intuition var rigtig. Mange tak.

Mvh Svend

Lise Østerberg Bahr

#6
Hej Margit.


Jeg har jo selv ledt og haft en Vogelius tråd.:

Her er Michael Vogelius, fra Klovborg, Klovborg sogn, Vrads Herred, Skanderborg Amt,  20.feb. 1826 = søn af

farmaceut, senere landmand i Hvirring, Johannes Hildebrandt Vogelius - her:

http://www.milloup.dkhvh/hhtdbs/getperson.php?I9053&tree=hht

(ved ikke om han også står på siden = Galle Johansen, men mener at have set ham der - det vil jeg selv lige undersøge - også.

prøv evt. også Nygaards sedler, Steenstrup By, Herredsf. Frederikshavn 1855

Kom i boghandlerlære hos C. A. Jepsen, mens sønnen Rudolf Vogelius - nævnes under = Boghandlere i Danmark / Laages Boghandel.

(p.s. sammested står Sophie Charlotte BODHOLT, (ikke Bodenholdt)  Klovborg ! )

Hvis i når dertil en dag, har jeg haft min Vogelius (Schrøder) slægtsforskning i Dänischenhagen, Kaltenhof Gut - Hvor (mener det var Ernst Bahr) og hustru een af de sidste i "nybyggerbyen" startende med ca. 10 familier ? ... jeg nævner dette her - hvis i kommer videre ....og da jeg måske kan hjælpe andre (og mig selv) videre med disse grene.


Håber min tekst er til at forstå :)

Med venlig hilsen
Lise Østerberg Bahr


Lise Østerberg Bahr

#7
Hej igen Margit.


Har også set slægten her sammen med Jacob Steenstrup Vogelius, Brandt, (Spandet ?) Franssøn, Mogenssøn, m.fl. bl.a. om:  HMD Margrethe den 2. - webside =

http://www.vogelius.org/?Sl%E6gten_VOGELIUS:5._Jacob Steenstrup_Vogelius

(håber linket virker)

og her:


hvor slægterne: Spandet og Mouritsen også fremgår - under bl.a. Samsinger:

http://www.kefotos.dk/cliche_tng/getperson.php?personID=I059786&tree=tree1

(håber linket virker).

min pc kunne ikke åbne dem, og alt det øvrige forsvandt samtidig,....og

nå, de er vist beskadiget, men man kan jo så google noget af teksten og hvis man er heldig, havne på Websiden alligevel......

Med venlig hilsen
Lise Østerberg Bahr

Jan Østergaard Andersen

Hej Margit.

Vil lige høre dig om det "kun" er anen Michael Wogelius du søger eller om det er Wogelius slægten som helhed?
Mvh
Jan Østergaard
www.horsensbilleder.dk