Ane Katrine Laursen, Grønbæk, Viborg -genoptaget...

Startet af Michael Andersen, 12 Okt 2010 - 22:45

Forrige emne - Næste emne

Michael Andersen

Hej  (igen)

Jeg skrev følgende indlæg i går:

http://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,613.0.html

og troede egentligt at jeg selv havde løst problemet - men jeg er simpelthen kørt fast.

Jeg fandt ud af at Ane Katrine Laursen og Mads Andersen blev gift den 9-11-1875 i Grønbæk, Viborg. Her står hun beskrevet som Ane Katrine Laursen af Iller hede (Grønbæk, Viborg). Jeg så navnet "Laurs Nielsen af Iller hede" under forlovere og tænkte straks at det måtte være hendes far. Men det kan jeg jo ikke være sikker på...eller hvad?

Jeg har gået efter begge teorier, og er totalt på bar bund. De er pist væk fra alle folketællinger og kirkebøger jeg har kunne komme i tanke om.

Så please hjælp mig :)

Mvh Michael

Thorbjørn Bertelsen

Hej.

Ane Katrine blev konf i Grønbæk:

AO 228, nr 10 - 1868 - forældre: hmd (husmand) Laurs Nielsen og hustr. Kirsten Mathiasen, Iller Huse(?) - født 3 juli 1857 - døbt 6 aug s.a.

I FT 1870 ses familien på AO 38 - Iller Hede - forældre + 5 børn. Iflg FT var moderen født i Levring - resten i Grønbæk. Ane Katrine var ældste datter.

Lige nedenunder synes mandens forældre anført.

Jeg kiggede ikke efter børnenes dåb.

Forældrenes bryllup - skal måske søges i Levring (Lysgaard, Viborg).

Thorbjørn

Hans Poulsen

Hej Michael

Har du set denne ft. 1880? Er der mon én eller to Ane Katrine'r på spil?

Laus Madsen, 77, er sandsynligvis Ane Katrines far, og jeg gætter på, at der skal stå: Forsørges af husfaderen [ = hans svigerfar?]

"..Ane Katrine Laursen og Mads Andersen blev gift den 9-11-1875..". Døde Mads Andersen kort efter vielsen, og giftede Ane Katrine sig inden ft. 1880 med Niels Peter Jensen?

At der står "..deres børn..", kan du ikke altid regne med. Hvorfor hedder det ene barn Jørgensen og det andet Jensen?

Hvem var faddere til disse to børn?

Pas på, at du får fat i den *rigtige* Ane Katrine, hvis der altså skulle være to af slagsen.

Dansk Demografisk Database

Samtlige personer i husstanden

Viborg, Lysgaard, Grønbæk, Iller Bye, en gaard, 3, FT-1880, c7499
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:

Niels Peder Jensen 44  Gift Huusfader , Gaardejer  Skivholm Sogn , Aarhus Amt
Ane Kathrine Laursen 38  Gift Hans Kone  Her i Sognet
Laurine Marie Jørgensen 16  Ugift Deres Børn  Her i Sognet
Jens Signe Jensen 12  Ugift Deres Børn  Her i Sognet
Hans Peter Emil Jensen 15  Ugift Tjenstefolk  Kjerke , Hvalsø Sogn
Laus Madsen 77  Enkemand Forsørges af HUus ??  Her i Sognet
Joseph Christensen 77  Enkemand Aftægtsmand  Gulev Sogn , Viborg Amt
 
--------------------------------------------------------------------------------

Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C
Medlem
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Michael Andersen

Tusind tak for de gode svar - Jeg kan godt se at jeg mangler lidt erfaring!

Så kan jeg komme lidt videre :-)

Mvh Michael Andersen

Michael Andersen

Efter et nærmere kig på informationerne, er jeg stadig lidt forvirret.

I det første svar jeg har fået, står der at hun er født i 1857...men i forhold til de 2 andre kilder jeg har fundet er hun født ca. 1854...så jeg er i tvivl om det er den samme person vi har fat i.

Pyha det er svært det her...

Mvh Michael

Hans Poulsen

Hej Michael

I din situation ville jeg gøre følgende:

Bore dybt i de to mulige personers forældre, søskende, faddere, forlovere,  - ja, alle de *bipersoner*, du overhovedet træffer på, og under arbejdet skal du bare vide, at det for ca. 50 % vedkommende er overflødigt. Husk lægdsrullerne for sønnernes vedkommende og tag hver eneste folketælling med

Det nytter ikke noget at have identitetsproblemer - jeg er selv *et brændt barn*, og det kræver knofedt at arbejde sig ud af identitetsproblemer.

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Poul Petersen

Hej Michael

Hun er konfirmeret i 1868, så hun er født 3. juli 1854 ikke 57.

Hun er født i Grønbæk opslag 73, nr. 9. Hun står her med Lauridsen til efternavn. Forældrene passer.

Venlig hilsen
Poul

Hej Michael.

For lige at spole tilbage til dit første indlæg, så må familien være denne, som du også selv henviser til:

Skanderborg, Gjern, Tvilum, Trust by, Tvilum Sogn, Boelssted, 10, FT-1880, C9851
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Mads Andersen 33  Gift Landmand  Tvilum S. Skanderborg Amt
Ane Katrine Laursen 25  Gift Hans Hustru  Grønbæk S. Viborg Amt
Anders Madsen Andersen 3  Ugift Deres søn  Grønbæk S. Viborg Amt
 
--------------------------------------------------------------------------------


Så jeg er ikke enig med Hans i teorien om flere Ane Katrine'r.

Kan du finde familien i Tvilum i 1890? I givet fald vil du have endnu en mulighed for at checke Ane Katrine's alder.

Ved dåben af Anders Madsen Andersen nævnes en teglværksejer Laurs Nielsen og ungkarl Niels Matis Laursen, begge Iller Hede.

Jeg vil derfor formode, at de ses i denne FT-1880. Bemærk, at denne Laurs Nielsens mor også hed Ane Katrine.

Viborg, Lysgaard, Grønbæk, Iller Hede, et Huus, 18, FT-1880, c7499
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Laurs Nielsen 54  Enkemand Huusfader , Lever af Sin Jordlod  Her i Sognet
Dorthe Marie Laursen 17  Ugift Hans Børn  Her i Sognet
N M H Laursen 20  Ugift Hans Børn  Her i Sognet
Jens Nielsen Laursen 13  Ugift Hans Børn  Her i Sognet
Hans Peter Laursen 9  Ugift Hans Børn  Her i Sognet
Ane Katrine Jensen 82  Enke Hans Moder Forsørges af Ham  Høiberg Sogn , Viborg Amt
 
--------------------------------------------------------------------------------


Jeg vil derfor formode, at ovennævnte Laurs Nielsen er Ane Katrines far og Niels Matis Laursen = N M H Laursen i 1880 er Ane Katrines bror.



M.v.h.  Pia.


Thorbjørn Bertelsen

Hej.

I mit svar ovenfor vedr konfirmationen anfører jeg fødselsåret til 1857.

Nu har jeg kigget igen på kb'en - og når jeg læser lidt mere "grundigt" - ja, så står der 1854 - hvilket også passer bedre med, at hun ved FT 1870 anføres som 15 år.

Så noget af dit problem skyldes mine upudsede briller - eller hvad det nu kan være.

Thorbjørn

Michael Andersen

Hej igen,

og undskyld det sene svar.

Jamen det ser jo ud til at lykkedes alligevel så :)

Tusind tak for jeres store hjælp! Det er yderst værdsat!

Mvh Michael