gotlieb frederik stegman forfædre terslev

Startet af mia raun, 24 Okt 2013 - 16:21

Forrige emne - Næste emne

mia raun

hej jeg kan ikke finde gotlieb frederik stegman fødsel i Terslev omkring 1758 ca. jeg har fundet en masse børn til ham samt 2 vielser den ene i kirkebog i Terslev,sorø,ringsted 1813-1842 opsl 4. den anden kan jeg ikke tyde rigtigt den er : Nordrup øster,ringsted,sorø 1767-1804 opsl  92 der står noget om gotlib på begge sider?. jeg har fundet ham i nogle ft i Terslev. men hvor kom han fra? og hvad med hans 1 kone maren andersdatter,jeg ved de fik 1 barn sammen ane sofie stegman i 1807.
så blev han gift med christine hansdatter vistnok i Terslev men hvor er hun fra? de fik vist 4 børn sammen bla frederik stegman 1821 i Terslev gift med ane marie nielsdatter.der kan jeg så heller ikke komme videre.nogen der kan hjælpe?
på forhånd tak
vh mia

Hans Poulsen



Hej Mia

jeg kan ikke finde gotlieb frederik stegman fødsel i Terslev omkring 1758 ca

- Grunden kan være, at han er født og døbt på Bornholm, i Skagen, på Fanø, men senere slået  sig ned i Terslev.

- jeg har fundet en masse børn til ham samt 2 vielser

- Tag fat her og arbejd dig systematisk gennem hele børneflokken, ikke bare nogen af dem. Noter opslagsnumrene og læg nøje mærke til, hvem der optådte som faddere ved dåben. Det er måske her, nøglen til gådens løsning ligger, og gåden er Gotliebs dåb. Finder du den, har du automatisk hans forældre.

den anden kan jeg ikke tyde

- Så må du forlade hovedsporet og gå over i den DIS-gruppe, der hedder Hjælp til tydning og bede om assistence dér. Du får ikke det hele serveret på fad, men må nedfælde det, du selv kan læse, så andre kun skal fylde ud.

- jeg har fundet ham i nogle ft i Terslev

- Drejer det sig om andre end ft. 1787, 1801 og 1834? Først ved ft. 1845 får vi fødestedet oplyst.

Gengiv folketællinger her i tråden. Der er altid nogen, der kan se noget, som vi andre ikke tillægger betydning, men som kan vise sig at være en værdifuld oplysning.

- ,jeg ved de fik 1 barn sammen ane sofie stegman i 1807.


- Fortæl om den datter, navn, fødsel, dåb, faddere og gerne konfirmation

- han gift med christine hansdatter vistnok i Terslev men hvor er hun fra?

- Det er gennem forskning, at puslespillet bliver lagt, så kil på med at bore i Christine.

de fik vist 4 børn

- Ja, måske fik de fire, otte eller tolv. Det må du dyrke, indtil du har overblikket og dokumentationen.

Der er mange indgangsvinkler til din familie, og nu gælder det om at fylde hullerne ud gennem studier af kilderne, først og fremmest kirkebøgerne, folketællingerne, lægdsrullen og skifterne.

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Judith Olsen

Hej Mia

Ved at google Gotlieb Stegmann kan jeg se, at du tidligere har haft en tråd om familien.

En tråd, som du end ikke har svaret på !!

https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php?topic=57757.0

Og hvis du selv googler Stegmann - ja, så kommer der en del, som du måske, måske ikke kan bruge til noget.
Venlig hilsen
Judith Olsen
Terslev, 4690 Haslev
judith@olsen.mail.dk

Ingelise Edelfeldt Jacobsen

Hej Mia

Hvem blev Gotlieb Frederik Stegmann gift med i Nordrupøster?

Stine Hansdatter, som han blev gift med i Terslev 1815, er identisk med den senere nævnte Kirstine Hansdatter.

Jeg kan og vil hjælpe dig videre, men vil gerne have styr på vielserne først.

AO er ikke tilgængelig pt.

mvh Ingelise Jacobsen

mia raun

hej
Judith,undskyld mange gange, jeg er ny her og havde helt glemt jeg havde oprettet en tråd for længe siden,pinligt.

Ingelise, gotlib blev gift med maren andersdatter i Nordrup øster 17 aug 1800 kb Nordrup øster 1767-1804 opsl 92.

sammen med hende fik han ane sofie stegman kb Terslev 1743-1817 opsl 105

så kan jeg så ikke finde mere om dem der.

han bliver så gift med christine hansdatter d 29 januar 1815  i Terslev.kb Terslev 1813-1842 opsl 4

de får så
jens gotlib  kb Terslev 1813-1842 opsl 8

Rasmus christensen kb Terslev 1813-1842 opsl 30

friderik  kb terslev 1813-1842 opsl 42

hans christian  kb Terslev 1813-1842 opsl 56

jeg tror at gotlib dør d 27 juni 1838 kb Terslev 1813-1842 opsl 136

så har jeg så
  Nordrup øster,ringsted,sorø 1767-1804 opsl  92 der står noget om gotlib på begge sider
men har ikke fået det tydet endnu.

jeg vil prøve at gå slavisk frem som hans Poulsen skriver til mig,hjælp modtages med kyshånd,tusind tak alle
vh mia






Mette R Francke

Hei

I denne tåden er også Gotlieb Frederik Stegman nevnt.

I tråden er der ett forslag på at Gotlieb F har en sønn Johan.

Johan får en sønn utenfor ekteskap i 1836 , og det er etterkommere av denne sønnen som er har laget en etterlysning.

https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,67376.0.html

Mette
Mette R Francke

Judith Olsen

Hej Mia

Godt ord igen. Men det er nu god tone at svare, når man har haft et indlæg - ikke mindst fordi hjælperne så kan se, at du har læst deres svar.

Jeg håber for dig, at du kommer videre med din Stegman-slægt - med god hjælp fra medlemmer og brugere her i Forum.
Venlig hilsen
Judith Olsen
Terslev, 4690 Haslev
judith@olsen.mail.dk

Ingelise Edelfeldt Jacobsen

Hej Mia

Det lykkedes at komme på AO, hvor jeg fandt vielsen mellem Gotlieb Friderik Stegmann og Maren Andersdatter. Nordrupøster 1762-1814, opslag 92.:

Da Ungkarl afskediget Bosniak Sadelmager Gotlieb Fride
rik Stegmann og Pigen Maren Andersdatter, begge fra Giese
gaard have besluttet at indgaae ægteskabelig forening med hin
anden og han tillige fra Hr. Proust Køhler i Kjøge have medbragt
Attest om at han er fri for ægteskabsløfte der i Byen
hvor han til paa kort tid har opholdt sig. Dateret 18 Juli 1800.
Herefter følger forlovernes navne.
13 August 1800. Viet 10 Sønd. efter Trinitatis.

Gotlieb Friderich Stegmann stammer sandsynligvis fra Tyskland. Han kom til Køge ca. 1791, som sadelmager ved Bosniak Eskadronen.

9 marts 1792 blev han trolovet i Køge med Pigen Christine Hansdatter.
Se: Køge Skt. Nikolaj 1749-1836, opslag 90.

17 februar 1793 fik de en søn døbt Johan Gotfred Ole, født 15 februar 1793.
Se: Køge Skt. Nikolaj 1749-1795, opslag 258.

Deres vielse er ikke fundet så spørgsmålet er, om han var enkemand eller om ovennævnte trolovelse var ophævet, da han giftede sig med Maren Andersdatter.

Ved FT. 1801 i Terslev nævnes han at være i 2. ægteskab.

http://www.nordhild.eu/lokalbev.html

mvh Ingelise Jacobsen





mia raun

tusind tak for din hjælp super godt gået.
nu er jeg bare totalt forvirret, kan slet ikke finde rundt i alle de navne og koner
som jeg har forstået det så blev gotlieb gift med maren andersdatter d 17 august 1800 i Terslev de fik så ane sofie stegman  i 1807 i Terslev, maren dør i 1814 i Terslev.
gotlieb bliver gift igen med christine hansdatter i 1815 i Terslev, hvor de får jens,rasmus,friderik og hans christian.
er kirsten hansdatter og christine hansdatter så den samme?

gotlieb og christine bliver trolovede i 1792 og får en søn i 1793
samtidig med bliver han gift  med maren andersdatter i 1800 hun dør og han går så tilbage til christine hvor de får flere børn,er det rigtigt forstået eller ???

vh mia




Ingelise Edelfeldt Jacobsen

Hej Mia

Rolig nu, der er tale om 3 forskellige kvinder.

1. Trolovet 1792 med Christine Hansdatter i Køge, de får sønnen Johan Gotfred Ole døbt 17 februar 1793. Ved dåben kaldes moderen Kirsten. (se opslagsnr. tidligere i tråden)

Jeg har fundet Kirsten Hansdatter begr. 10 april 1793 i Køge, som (Johan) Steimand Busniaks trolovede. (Køge Skt. Nikolaj 1785-1815, opslag 62.)

2. Gift 1800 med Maren Andersdatter i Nordrupøster. De får 2 børn døbt i Ørslev, før de får Ane Sofie f. 1807 i Terslev. (Jeg har ikke navne og opslgsnr. ved hånden)

3. Gift 1815 med Stine/Kirstine Hansdatter, som er mor til de 4 drenge du nævner.

Jeg håber du finder overblikket, når oplysningerne bliver sat i system.

mvh Ingelise Jacobsen