Er Peder Sørensen ”slem Dreng” ved sin konfirmation???

Startet af Anne-Birgitte Larsson, 17 Okt 2013 - 14:17

Forrige emne - Næste emne

Anne-Birgitte Larsson

Hej,
Er i tvivl om, hvad der egentlig står  som "Dom angaaende Kundskab og Opførsel" ved Peder Sørensens konfirmation i 1838
AO KB 1835-1837 Holbæk Skt. Nikolaj, Merløse, Holbæk – konfirmerede drenge – opslag 8 nr.13:
"Meget maadelig i Kundskaber og slem Dreng i sit Forhold"

Kan der virkelig stå "slem Dreng"?

Venlig hilsen fra Anne-Birgitte
Venlig hilsen
Anne-Birgitte Larsson
www.aliceogasmus.dk
Slægter Danielsen, Bech-Holm, Mentz, Thomsen, Rasmussen, Fischer (Slagelse), Struch

Poul F. Andersen

Hej,

Ja, han er åbenbart betegnet som slem dreng.

Der findes også betegnelser som taalelig og upåklagelig i andre indførsler

PS:
Måske han har stjålet æbler i præstegårdshaven?   ;)
Venligst
Poul F. Andersen

Anne-Birgitte Larsson

Hej Poul,
Mange tak for dit svar.
Jeg så godt, at der også et sted er en konfirmand, der betegnes som en gadedreng, men synes dog udtrykket "slem Dreng" er ret voldsomt.
Så jeg vil gerne være helt sikker på, at jeg ikke har fået læst det galt, når jeg nu overfører det til mit familie-website.
Derfor mange tak fordi du gav mig en bekræftelse.
- og den med de stjålne æbler - den køber jeg gerne ;-)

Mange venlige hilsner fra Anne-Birgitte
Venlig hilsen
Anne-Birgitte Larsson
www.aliceogasmus.dk
Slægter Danielsen, Bech-Holm, Mentz, Thomsen, Rasmussen, Fischer (Slagelse), Struch

Jytte Frank Dekov

ja eller måske han bare har været næsvis og svaret præsten igen ?
m.v. h.  Jytte - 2770
http://frank-dekov.dk

Anne-Birgitte Larsson

Ja Jytte,
det kan jo også være, at det ikke har været andet.
Ærgerligt at man ikke kan vide mere om, hvordan de personer, man møder i slægten, egentlig var som mennesker.
Og så har jeg jo endda her fået løftet en lille flig.
Det synes jeg egentlig er ret sjovt, når det sker.
Venlig hilsen fra Anne-Birgitte
Venlig hilsen
Anne-Birgitte Larsson
www.aliceogasmus.dk
Slægter Danielsen, Bech-Holm, Mentz, Thomsen, Rasmussen, Fischer (Slagelse), Struch

Jytte Frank Dekov

Hej Anne-Birgitte, ja det er ærgerligt at vi ikke kan få mere at vide om hvordan vore forfædre og -mødre var som mennesker. Ved du hvordan det videre gik "den slemme dreng" ?
m.v. h.  Jytte - 2770
http://frank-dekov.dk

Anne-Birgitte Larsson

Hej Jytte,
Nej, jeg ved ikke så meget mere om Peder. - Det kan have været ham, der som 17-årig d.14.4.1841 rejste til København, og måske ham, der som 27-årig kom tilbage til Holbæk d.28.4.1851.
Han boede hjemme ved farens  død i 1839 og også i FT 1840, men der står ikke noget om hvad han lavede. Han var tilsyneladende også i Holbæk ved sin mors død d.17.12.1851 og mødte personlig ved skifteforretningen d.24.1.1852.
Længere har jeg endnu ikke eftersøgt ham, da det er hans søster Caroline, der flyttede til København og blev gift med skomagermester Søren Danielsen, der er min ane.
2 andre søstre, Karen Sophie og Anne Marie, flyttede iøvrigt også til København, hvor i hvert fald Anne Marie boede i rigtig mange år og passede sin søsters efterladte børn og mand.  En af brødrene Carl fik læreplads og blev sadelmager i Svinninge. Og ældste søster Frederikke blev gift med urmager Koefoed i Holbæk.
Måske har Peder rent faktisk været en "slem dreng" ;-)
Venlig hilsen fra Anne--Birgitte
Venlig hilsen
Anne-Birgitte Larsson
www.aliceogasmus.dk
Slægter Danielsen, Bech-Holm, Mentz, Thomsen, Rasmussen, Fischer (Slagelse), Struch