Er der nogen der kender noget til denne spændende, og til tider temperamentsfulde mand. ?
Jeg har brugt rigtig meget tid på ham og hans kone Anne Margrete Tønnisdatter, og har samlet en del oplysninger om ham:
Ifølge den angivne alder ved død, må han være født 1664.
Først omtale 1691:
Fra ”Dansk Søfarts Historie 1588-1720”
"Da skipper Simon Basse Pedersen i marts 1691 rejste fra København til Ebeltoft for at købe sig et skib, kørte han den 3. marts fra hovedstaden til Roskilde i en vogn, der var hyret for 1 rdl.
Efter en overnatning fortsatte han i en anden vogn, som hyredes for 2 rdl. fra Roskilde til Kalundborg, hvortil han ankom den 6. marts. Der måtte han vente i seks døgn, "såsom jeg ikke kunne komme fort for isen." En vogn ud på Røsnæs kostede 2 mk. Og båden derfra og til Århus 4 mk. Endelig måtte han betale 5 mk. for en vogn fra Århus til Ebeltoft.
Straks ved forhyringen var det sædvane at give folkene et forskud, så de kunne fejre begivenheden, anskaffe diverse fornødenheder inden afsejlingen - og måske vigtigst: føle sig bundet af den indgåede aftale. Da således skipper Simon Basse Pedersen den 27. marts 1691 hyrede seks mand til sin netop anskaffede krejert Haabet, fik de samme dag hver 6 mk. "på hånden.
Københavner Skuden Haabet på 20 læster pilede i begyndelsen af 1690'erne trofast frem og tilbage mellem hovedstaden og trælasthavnen i Sand ved Oslofjorden, hvor man bl.a. for kongens regning flere gange hentede tømmer, som blev losset i Tårbæk til brug i Jægersborg Dyrehave.
Han er blevet gift med Anne Margrete Tønnisdatter mellem 1710 og1716 for hendes første mand, Svend Thoersen, angives som ”Salig” ved hendes datter Ingebogs dåb 1710. (vielse ikke fundet)
Hun er måske datter af Nyborgs borgmester Tønnes Madsen.
Hun er fadder ved broderens barnedåb i Svendborg 1700 og ses ikke mere på fyn herefter, og 1701 bliver hun (eller en med samme navn) gift med Svend Thoersen i Kbh.
Jeg har denne DIS tråd om hende,- der er nogle meget fremtrædende borgere som fadder til hendes 4 første børn bla. ansatte ved hoffet:
http://www.dis-danmark.dk/forum/read.php?1,691882De får en søn døbt i Skt. Nikolaj Kirke 12 Marts 1716. (1694-1721 opslag 223)
item. (d: 12 Martij) Simon Basse tilforn Søe=Leutn i Norgisg: og Anne=Margrete Tønnisdattr en Søn k:
Hans=Jacob :/: f: Commissarius Wodrup i Lederstræde, Renteskrifver Johan=Fridrich Brant, Rasmus Wiborg i Wiingaardstræde, Anna=Margrete Johan=Fridrich Brants
ut supra b og h B: (bar og holdt Barnet), Birte Marie Carbus hos Peiter Claudi Cantor Ved Gvarnisonsk. h. h(.) (holdt huen)
Fadderne:
Johan Frederik Brandt, f. ca 1673 i Nykøbing, Maribo, (søn af Frederik Nicolaisen Brandt og Anne Brodersen Riisbrich gift 06 sept. 1668 i Gislev s. i Svendborg). Han blev gift med Anne Margrethe Hansdatter 5 Sept. 1714 i Draaby ved Ebeltoft, datter af
Hans Jacobsen og Dorthe Pedersdatter.
Hans Jacobsen var ejer af Herregården Lyngsbækgård .
Især Anne Margrete Hansdatter, der både bar og holdt barnet er interessant, da det åbner for den mulighed at Simon Basse slægt stammer fra Ebeltoft.
Jeg formoder at deres søn er opkaldt efter Anne Margerete Hansdatters far,
Hans Jacobsen.
Anne og Johan Frederik Brandt får selv en søn døbt i 1717 som de også kalder ”
Hans Jacob”.
Det kan vel næppe være tilfældig.?
Fra bogen ”Ebeltoft Købstads historie” har jeg fundet dette, der måske giver noget af forklaringen:
”Til Trods for Hans Jacobsens Dygtighed og store Gavmildhed (hvilken sidste maaske særlig gav sig Udslag overfor et Væld af nærmere og fjernere Slægtninge) ses det ikke, at han udrettede videre til Gavn for Ebeltoft.”
”Adelgade Nr. 28-32 ejedes fra ca. 1660 til 1700 af Raadmand og Købmand
Mikkel Andersen Basse, der var gift 3 Gange, men hvis første Kones Navn
ikke kendes. Byfoged Hans Jacobsen kalder ham »Svoger«, men da det dengang
var et vidt Begreb, kan det være, fordi Mikkel Basses 2. Kone var
Gertrud Lauridsdatter, Enke efter Peder Andersen til Lyngsbækgaard, hvis
anden Kone hun var.”
Jeg har udarbejdet en anetavle ud fra nævnte bog og andre kilder på nettet som jeg vedhæfter.
Der er 2 mulige ”Peder Basse” der levede i Ebeltoft på den tid Simon Basse er født.
Det mærkelige er, at Simon Basse kaldes ”tilforn Søe=Leutn” ved hans søns dåb.
Jeg har ikke kunnet finde ham i diverse bøger om danske søofficerer.
Simon Basse har samme år (1716) fået stillingen som Strandinspektør under Ribe stiftamt:
Førte gang han optræder som strandinspektør er 21 aug. 1716
"Strandinspektør Simon Petersen Basse lod læse sit bestallingsbrev med instruks og spurgte de tilstedeværende, om de vidste om nogen her i herrederne, som gjorde landprang med okser, svin, krohold eller i andre måder, at de da ville åbenbare ham det. Ingen svarede."
Kilde: Anst-Jerlev-Slavs herreders tingbog.
Han er åbenbart lige tiltrådt sit job som Strandinspektør, hvilket passer meget godt med Nygaards sedlerne.
Han havde ophold på "Røjgård" ved Vejen i Gjesten sogn, det fremgår af "fra Ribe amt" 1964-67 side 588:
Hvorfor slog han sig ned her.? Det er da ikke logisk for en ”Strandinspektør”.
Hans ophold her var dog kort, måske fordi han kom i klammeri med lokalbefolkningen ved flere lejligheder. Se: Anst-Jerlev-Slavs herreders tingbog.
"Ribe bys historie 1660-1730" side 233:
"I 1717 havde strandinspektør Simon Basse givet sig i kur hos kirurgen for en ubevægelig hånd, og kuren faldt så heldigt ud, at han efter fire ugers forløb kunne bruge den ret godt igen, men dog ikke nær så godt som fødderne; thi en skønne dag var patienten borte uden at have betalt sin lægeregning, som Henckel først fik inddrevet ad rettens vej.
Kilde: Tingbog 26-10-1717
Inden 1723 har han taget permanent ophold i Strandby, Jerne sogn (det nuværende Esbjerg)
for da dør hans ”Stifdatter” Anne Elsebeth Svendsdatter, (hans kones barn af første ægteskab) Hun er døbt 27 marts 1704 i Skt Nikolaj kirke Kbh.
Fra Nygaards Sedler:
1719 er han Strandinspektør på Vesterkanten.
1737 er han gammel og forfalden i druk, og kan ikke længere bestride sit job, og skal have 75 rsd årlig. af Ribe stift.
1737 omtales hans som Simon Psen Basse dimittant. (det betyder vel på forsørgelse)
Han dør 31 dec. 1742 i Strandby, Jerne sogn og hans alder opgives til 79 år.
Det var det liv.! Jeg håber nogen kan bidrage med noget. Stort eller småt, eller måske bare et godt råd. Hvor kommer han fra.?
Vedhæftet skema over slægt fra Ebeltoft og omegn.
Med venlig hilsen
Henning Jensen
Gl. Vardevej 131
6715 Esbjerg N
[vedhæfting slettet af admin]