Hvornår er min oldemor død og hvor er hun begravet?

Startet af Anita Christensen, 04 Okt 2013 - 02:07

Forrige emne - Næste emne

Anita Christensen

#30
Hej Inger og Jens-Christian -

det er da med en tåre i øjet at jeg læser jeres indlæg - og netop Inger's seneste - så trist så trist.
Historien der gik på at min oldemor døde da mormor var 3 år, kan tolkes på flere måder ser jeg. Enten huskede "man" kun 1903, som er dødsåret, ELLER stakkels Anna Birgitte "forsvandt" ud af alles liv og ned til Skt. Hans i '99 - det år min mormor fyldte 3 år den 1/6.

Sikke noget alt sammen - og en oldefar der frekventerede Vestre Fængsel (hvor jeg selv har været i praktik da jeg gik på Pastoralseminariet) - dybt underligt at tænke at han er gået ind af den samme port.

Jeg vil printe alt ud og gå alt efter så jeg kan se bøgerne og det hele med egne øjne. Jeg har meldt mig til Daisy i nat og vil bestille de ting som er muligt.

Når alt er fordøjet tror jeg at jeg vil "efterfølge" hvad Anna Birgitte fejlede og hvorfor hun kom på Skt. Hans Hospital (hvor jeg faktisk også har været for at besøge et sognebarn). Mærkeligt alt sammen.

allersombedste hilsner til jer,
Anita


Anita Christensen

Tusind tak Inger - 1 levende barn! ja, min elskede mormor.....

Jeg har nu selv slået efter og set "med egne øjne" - og jeg ser at jeg også kan gå dybere og foretage en bestilling, så jeg kan komme til at vide mere omkring forløbet med indlæggelsen

MEN

jeg vil gerne spørge dig hvordan du kom på at søge i Roskilde Amt? er det bare sådan noget man gør når man er professionel? tænker længere end lige her og nu?

Tak og bedste hilsner,
Anita

Anita Christensen

Citat fra: Jens-Christian Emborg Dato 08 Okt 2013 - 01:31

Et opslag af vielsen i Holmens kirkebog 1904-1911, opslag 195, er rigtigt interessant, idet der står følgende for brudgommen:

Enkemand efter 1. ægteskab med Anna Birgitte Hansen, død København 15-07-1903. Bagermester, søn af bagersvend Villiam Schmidt og hustru Anna Catrine f. Jørgensen. f. København 22/10-74. Georg Daniel Schmidt, 35 år, Prinsessegade 10, st.

Oplysningen om at Anna Birgitte Hansen er død i København den 15-07-1903 passer også med at der under Københavnske skifter på AO i navneregistret for 1903 under juli måned, opslag 372, står Schmidt Anna Birgitte f. Hansen, Bagermester Georg Daniel Schmidts hustru og så henvisning til hendes skifte "3/365-1L" der så kan bestilles i Daisy og ses på Rigsarkivet.

Anna Birgitte var ikke død i juli, men i juni:
Efter en del søgen fandt jeg Anna Birgitte's død i kirkebogen for Skt. Hans Hospital i Roskilde 1896-1907, opslag 227 og i kirkebogen for Simeons sogn i København 1902-1913, opslag 164, men men men i kirkebøgerne er hun død den 15-06-1903 og begravet den 21-06-1903 på Assistens kirkegård på Nørrebro i København.


Hvordan fandt du på at kigge under Skt. Hans, Jens-Christian?
Anna Birgitte led virkelig en sørgelig skæbne må man se i øjnene. Jeg tror at det blev skjult for min mormor for min salig mor har heller aldrig vidst om det. - Igen, TAK,

og bedste hilsner,
Anita

Inger Toudal

#33
Hej Anita

Ja, det er en rigtig trist historie. Dine tipoldeforældre har vel fortiet sandheden om din oldemor for din mormor og ment, at det var bedst sådan.

Jens-Christian fandt Anna Birgittes død i Skt Hans Hospitals kirkebog. Jeg vidste i forvejen, at Sankt Hans Hospital ligger i Roskilde amt, vist lidt uden for Roskilde by, så jeg tjekkede på http://www.dis-danmark.dk/kipkort/index.php, om FT-1901 for Roskilde sogn skulle være indtastet. Den er kun delvis indtastet, men jeg søgte så efter Schmidt i hele Roskilde amt og fandt din oldemor samt en henvisning til Husliste nr. 78 i Sankt Jørgensbjerg Sogn.

Sankt Jørgensbjerg er ikke markeret som et selvstændigt sogn på ddd.dda.dk's kort.

Venlig hilsen
Inger T.
Venlig hilsen
Inger Toudal

Anita Christensen

Citat fra: Jens-Christian Emborg Dato 08 Okt 2013 - 01:31

Anna Birgitte var ikke død i juli, men i juni:
Efter en del søgen fandt jeg Anna Birgitte's død i kirkebogen for Skt. Hans Hospital i Roskilde 1896-1907, opslag 227 og i kirkebogen for Simeons sogn i København 1902-1913, opslag 164, men men men i kirkebøgerne er hun død den 15-06-1903 og begravet den 21-06-1903 på Assistens kirkegård på Nørrebro i København.


Hej igen Jens-Christian - et nyt spørgsmål :-)

er det korrekt når jeg i kirkebogen fra Skt. Hans læser at Anna Birgitte døde af Tuberculosis pneumon (sådan cirka)?
(jeg spørger fordi der i Ingers opslag fra DDD står et stort S ud for Handicaps og så tror jeg jo straks at det er sindsyge!)

Anita

Inger Toudal

Hej igen Anita

Jeg håber, Jens-Christian ikke har noget imod, at jeg besvarer dit sidste spørgsmål.

Anna Birgitte døde af Tuberculosis pulmon. (lungetuberkulose), men i FT-1901 står der ganske rigtigt S i rubrikken for handicaps, som det hedder på ddd.dda.dk. Hvis du kigger efter i originalen, er overskriften for den rubrik Døvstum (D) ... Sindssyg (S).

De bedste hilsner
Inger T.
Venlig hilsen
Inger Toudal

Anita Christensen

Hej igen Inger - ja, jeg tænkte det nok! hvilket efterlader mig med endnu et spørgsmål jeg kun kan få løst ved at se på Rigsarkivet: blev hun indlagt pga sindssyge eller pga tuberkulosen? jeg kan også se i kirkebogen at hun har været "Communepatient" - det skal jeg også læse om hvad betyder -

man bliver sandelig grebet af dette slægtssjov - men, det er jo da ikke "bare lige", så hatten af for I som er så dygtige.

Bedste hilsner,
Anita

Inger Toudal

#37

Jens-Christian fandt jo bagersvend Georg Daniel Schmidt i Fattigvæsenets Hovedregistrant med henvisning til
Indb. Sj. S. 369/99 (Indenbyes Sygeprotokol).

Jeg tror, det skal ses i forbindelse med, at Anna Birgitte bliver indlagt på Sct Hans Hospital i 1899. Citat fra
Københavns Stadsarkivs website vedr. Hovedregistranten:
"Vær opmærksom på følgende:
- en person som regel kun optræder i registranten første gang, han/hun fik hjælp,
- børn og gifte kvinder skal søges under mandens navn."

Communepatient betyder vel, at hun er indlagt på kommunens regning.

Ifølge http://da.wikipedia.org/wiki/Psykiatrisk_Center_Sct._Hans var Sct Hans Hospital udelukkende for sindslidende patienter efter 1860. Kilden er Salmonsens Konversationsleksikon http://runeberg.org/salmonsen/2/20/0963.html

Venlig hilsen
Inger T.
Venlig hilsen
Inger Toudal

Jens-Christian Emborg

Hej Anita

Jeg bor selv i Roskilde kommune og har altid vist at Sankt Hans Hospital hørte til København, så når din oldemor måske var syg, var jeg faktisk også inde og se efter hendes død i kirkebogen for Sankt Hans Hospital for et par dage siden, men havde den opfattelse at hun var død inden 1903, hvorfor jeg ikke søgte langt nok frem i tiden, men så fandt vi jo så mange andre oplysninger, nu hvor vi måtte gå en omvej for at finde hendes dødstidspunkt.

Vedr. dødsårsagen, er jeg enig med Inger, hun døde af TB, men Sankt Hans Hospital er jo et psykiatrisk hospital, så din oldemor, der fik 4 år i Roskilde, må være indlagt med en psykiatrisk diagnose, hvilket også fremgår af det "S" der står i FT-1901, som står for Sindssyg.
På denne hjemmeside kan du se en rundvisning på Sankt Hans Museum og om hvordan det var på Sankt Hans dengang:
http://www.psykiatri-regionh.dk/menu/Centre/Psykiatriske+centre/Psykiatrisk+Center+Sct.+Hans/Om+centret/Museum/
Med venlig hilsen
Jens-Chr. Emborg

Jens-Christian Emborg

Hej Anita

Solveig Alexandra Louise:
Hvis du er interesseret i din mormors halvsøster, Solveig Alexandra Louise, så fandt jeg hende viet i Christians sogn i København den 29-03-1936, opslag 44. Hun boede ved vielsen stadig i Prinsessegade 8 og der står at det nygifte par flytter sammen på adressen Prinsessegade 6.
I Christians sogn får de den 02-03-1937 en datter, Bente Vibeke, opslag 95. De bor Prinsessegade 6, st.

Kaj Johannes:
Hvis du er interesseret i Else Marie's søn, Kaj Johannes, så får han en datter, Vibeke Else, den 13-01-1940 på Rigshospitalet, KB 1939-1940, opslag 181.
Efterfølgende bliver Kaj Johannes borgerligt viet i København den 30-03-1940, vielse nr 1051, opslag 453. Hans kone er hende der også står på hans gravsten, som tidligere oplyst.
Datteren, Vibeke Else, bliver efter deres vielse døbt i Christians sogn den 22-09-1940, opslag 140.

De får endnu en datter, Kirsten Inger, den 20-01-1941 på Rigshospitalet, KB 1940-1941, opslag 89.
Hun bliver døbt i Christians sogn den 21-04-1941, opslag 148, din mormors halvsøster, Solveig Alexandra Louise, er fadder og bor nu i 1941 i Prinsessegade 22, 1.sal.

De får også en søn, Kaj Rudolf, den 20-04-1943 i Christians sogn, opslag 7, her er Else Marie fadder og bor stadig i Prinsessegade 8, st. og forældrene bor Prinsessegade 10, st.

De får også tvillinger, Ingolf Johannes og en pige der dør inden dåben, den 14-08-1946 i Christians sogn, opslag 65 og 171.


Der er sikkert flere børn jeg ikke er stødt på.
Med venlig hilsen
Jens-Chr. Emborg

Anita Christensen

Tak at I, og især du, gik vejen sammen med mig. Jeg har nu føjet de allerfleste oplysninger in i My Heritage, og det tager en rum tid.
Samtidig er jeg gået gennem alt hvad vi har skrevet, sagt og gjort her online.

Man kan jo sige, at selvom jeg har indført det forskellige i de dertil indrettede bokse osv - så er det faktisk alt arbejdet og alle de additionelle oplysninger som gør dette så fantastisk spændende - og præcis der gør at man kan "føle" disse mennesker som man er beslægtet med.

Ganske besynderligt...... en helt ny følelse at sidde med.

Jeg vil nu prøve at gå et skridt længere tilbage både for denne gren af min familie men også for min fars side, hvor vi har min farmor født Celinder !!!!

Jeg takker for alt og også for dit sidste link til Skt. Hans hospital - det vil jeg kigge på, selvom jeg nok bliver trist ved at tænke på at Anna Birgitte har gået rundt dér - og "på kommunens regning" har nok ikke været specielt gode forhold.

Allersombedste hilsner,
Anita

Anita Christensen

Hej igen Jens-Christian -

du kan slet ikke stoppe ser jeg: "der er sikkert flere børn jeg ikke er stødt på" skriver du...............

kan ske der er det. Foreløbig har jeg printet alt ud fra denne tråd (af skræk for at det hele skulle blive borte med blæsten - hvilket jo kan ske i cyberspace -)

jeg har også ført en meget stor del af de forskellige oplysninger in i MyHeritage - og jeg takker for alle de nye oplysninger også - det er vel værd at forfølge.

Endnu engang tak for alt - jeg vender tilbage (helt sikkert :-) med spørgsmål til den anden del af min finurlige familie.


Allersombedste hilsner,
Anita i Nykøbing Sj.