Passagerliste med dampskibet S/S United States år 1907

Startet af Ole Kaare, 30 Sep 2013 - 21:19

Forrige emne - Næste emne

Ole Kaare

Jeg har angivet et link til passagerlisten med min farfar Niels P. Jørgensen, som står anført på 3. nederste linie. Han var på en tourist/venskabsrejse til en tidligere udvandret ven i Chicago, Illinois og i den forbindelse har jeg følgende tre spørgsmål:

1: Der står Arriving of Port of New York. Betyder det, at der ikke er lagt til kaj på Ellis Island eller betragtedes øen som New York havn ?

2: Ud fra Race (nr. 9) kan jeg ikke se, hvad der noteres, selv om jeg ved, at han tilhørte den såkaldte hvide race.

3: Where going to join a relative (nr. 16) Navnet er Louis Larsen, men kan nogen tyde adressen ?

http://users.telenor.dk/~dsl379206/Passenger%20List.jpg

Har forespurgt Ellis Island administrationen pr. e-mail, men det er ikke lykkedes mig at vride en respons ud af organisationen, selvom de inviterer til at stille spørgsmål, hvorfor jeg håber på en håndsrækning i forummet.

Med venlig hilsen
Ole Kaare

Inger Toudal

#1

1) Ellis Island er en ø i / ud for New York Havn. Immigrationscentret befandt sig på Ellis Island fra 1892 til 1924, se http://www.ellisisland.org/genealogy/ellis_island_history.asp

"First and second class passengers who arrived in New York Harbor were not required to undergo the inspection process at Ellis Island. Instead, these passengers underwent a cursory inspection aboard ship...
Upon arrival in New York City, ships would dock at the Hudson or East River piers. First and second class passengers would disembark, pass through Customs at the piers and were free to enter the United States. The steerage and third class passengers were transported from the pier by ferry or barge to Ellis Island where everyone would undergo a medical and legal inspection."

2) Race or People: Scand[inavian] (linje 1).

3) 717 N. Grove A. ?? ?? near Chicago. Ill.

Venlig hilsen
Inger Toudal
Venlig hilsen
Inger Toudal

Ole Kaare

#2
Hej Inger Toudal,

Tak for dit hurtige svar på mine spørgsmål. Jo, jeg ved godt, at Ellis Island er en ø uden for New York med det berømte immigrationscenter; har besøgt øen, men mit spørgsmål gik mere på, om Ellis Island (Tårernes Ø) stadig i 1907 var stedet, hvor samtlige skibe med passagerer skulle lægge til kaj ?

Jeg blev lidt i tvivl, siden der står "Arriving of Port of New York", men formoder at min farfar, selvom han var turist, også har været via immigrationscentret på Ellis Island, hvor passagerlisten er blevet udfyldt, inden han blev sluppet ind i landet.

Endnu engang tak for dit svar med den seneste tilføjelse med proceduren for 1. og 2. klasses passagerer; det var lige hvad jeg søgte svar på - må have overset den oplysning på den officielle side:-)

mvh


Inger Toudal

#3
Hej Ole

Passagerlisten blev, så vidt jeg ved, udfyldt før afgang:

"The ship's manifest log (that had been filled out back at the port of embarkation) contained the immigrant's name and his/her answers to twenty-nine questions. This document was used by the legal inspectors at Ellis Island to cross examine the immigrant during the legal (or primary) inspection."

Skibene lagde ikke til kaj ved Ellis Island. Passagererne på 3. klasse blev sejlet til Ellis Island på færger og pramme.

Øverst på siden i dit link står der "THIS SHEET IS FOR SALOON OR FIRST-CABIN PASSENGERS."

Eftersom din farfar rejste på en af de bedre klasser, har han nok ikke været igennem processen på Ellis Island.

Venlig hilsen
Inger T.
Venlig hilsen
Inger Toudal

Ole Kaare

Hej igen Inger

Du er super Inger, tak for din sidste tilføjelse :-)

mvh
Ole Kaare
www.kaaregaarden.myheritage.com