Skifte efter Hans Christiansen Brandt i Hovedskov, Mønbo Herre

Startet af Henriette Brandt, 28 Sep 2013 - 16:10

Forrige emne - Næste emne

Henriette Brandt

Hej
Jeg har brug for hjælp til nedenstående skifte. Der er nogle ord i selve skiftet, jeg ikke kan tyde, måske er der også nogen, jeg har tydet forkert, og derfor vil jeg være super glad, hvis der var en, der havde tid til at hjælpe.
Hilsen
Henriette

Skifter, Præstø Amt, Herredsfoged, MønsHerred, 1843-1846, side 335, AO Opsl. 169
Aar 1844 den 22 Novembr anmeldtes, at Parcellist Hans Christiansen Brandt af Hovedskov ved døden er afgaaet m Enke og umyndige Arvinger.
C. Meincke

Registrerings Forretning
efter Parcellist Hans Christiansen Brandt af Hovedskov
Aar 1844 den 28 Novembr indfandt Skifteforvalteren i Møns Herred Etatsraad Meincke i Forfald hos Forligelsescommissair i Møns Herred ved B..... Tiedemann sig ifølge med Manden Sognefoged Anders Jørgensen af Nøbølle og Gaardmand Peder Hansen af Bidsinge for at afholde en Registreringsforretning i dette Bo, til udenoms deling mellem Enken Anne Kirstine Pedersdatter og med den afdøde sammenaflede Børn, nemlig:
1. Sønnen Jørgen 23 Aar gammel
2. -          Niels Christian 17 Aar gammel
3. -          Jens Peter 6 Aar gammel
4. Datteren Else Kirstine født den 9 Februar 1820
5 -             Maren Kirstine født den 27 August 1824
6. -            Sidse Margrethe født den 14 April 1831
7. -            Karen Marie født den 18 Juni 1836

Samme Enke med Lovværge Gaardmand Johan Hendrik Pedersen af Ullemark, som den mindrearige Søns Jørgen Hansen og Parcellist Hans Pedsersen Brandt af Raabylille som Bisider for denne og Formynder for de umyndige Børn var under Forretningen tilstæde, og foretager da en B.... af Boets Ejendom, der vurderes saaledes:

(Herefter oplistet indbo, redskaber og dyr - ikke tydet - til en samlet værdi af 372 rdl 4sk og 8 sk)

Videre Løsøre forefandtes ei, og erklærede alle Vedkommende, at Boet intet videre af ..... E..... er ejende. Stervboet ejer en Parcel af Gaarden Nr: (intet nr,) i Hoveskov af h...... Ager og Eng nye Mat. (intet nr.) med derpaa hørende Bygninger og tilliggende paa qvota Rettighed i Ulvshale og Fællesskov, hvilken Ejendom, efter Overenskomst med alle Vedkommende anføres til 1200 rdl.
Forretningen blev derefter sluttet og med Underskrift bekræftet.   M... Tiedemann
Som Tilstædeværende
Anne AKPD Kirstine Pedersdatter                   Hans HP Pedersen (m f. Pen)
Johan Hendrik Pedersen                                  som Vurderingsmænd
Jørgen Hansen                                                A. Jørgensen          Peder Hansen

Jørgen Madsen

Jeg har et forslag til 4 punkter i Skiftet.
Jeg læser således: Hans Pedersen Brandt er beskrevet som bisider mit forslag er Curator.
B. af Boets ejendom, mit forslag er at B står for Beskrivelse. og ejendom bør være Ejendele.
H efter Hoveskov står for Hartkorn.
Håber dette kan være til lidt hjælp. Jeg er ikke klar over om du øsnker indboet tydet.
med venlig hilsen
Jørgen Madsen

Henriette Brandt

Kære Jørgen,
Mange, mange tak for de gode, og garanteret rigtige forslag. Hvis du har mod på at tyde indboet, ville jeg blive meget lykkelig. Jeg har siddet hele dagen/aftenen med Skiftesamlingen, så nu er jeg godt kogt oven i hovedet  :)
Mange hilsner
Henriette

Jørgen Thue Pedersen

Hej!
Enig med Jørgen Madsen.

Jeg har rettet nogle småting mere i begyndelsen og stillet linierne op som i protokollen:

Skifter, Præstø Amt, Herredsfoged, MønsHerred, 1843-1846, side 335, AO Opsl. 169
Aar 1844 den 22 Novembr anmeldtes, at Parcellist Hans Christiansen
Brandt af Hovedskov ved Døden er afgaaet m Enke og umyndige Arvinger.
C. Meincke

Registrerings Forretning
efter Parcellist Hans Christiansen Brandt af Hovedskov
Aar 1844 den 28 Novembr indfandt Skifteforvalteren i Møens Herred Etats-
raad Meincke i Forfald som Forligelsescommissair i Møens Herred ved
Contorist Tiedemann sig ifølge med Mændene Sognefoged Anders Jørgensen
af Nøbølle og Gaardmand Peder Hansen af Bidsinge, for at afholde en Registre-
ringsforretning i dette Boe, til nærmere Deling imellem Enken Anne Kir-
stine Pedersdatter og med den Afdøde sammenavlede Børn, nemlig:
1. Sønnen Jørgen 23 Aar gammel
2. -          Niels Christian 17 Aar gammel
3. -          Jens Peter 6 Aar gammel
4. Datteren Else Kirstine født den 9 Februar 1820
5 -             Maren Kirstine født den 27 August 1824
6. -            Sidse Margrethe født den 14 April 1831
7. -            Karen Marie født den 18 Juni 1836

Saavel Enken med Lavværge Gaardmand Johan Hendrik Pedersen af Ullemark,
som den mindreaarige Søn Jørgen Hansen og Parcellist Hans Pedersen
Brandt af Raabyelille som Curator for denne og Formynder for de umyn-
dige Børn vare under Forretningen tilstæde, og foretoges da en Beskrivelse
af Boets Ejendele, der vurdertes saaledes:


mvh

Jørgen TP
mvh
Jørgen

Henriette Brandt

Kære Jørgen Thue Pedersen
Tusind tak til dig også. Hvis jeg må poste min renskrift af Skiftesamlingen også til en gennemgang, ville det være helt fantastisk. Har I mon nogen bud på den nederste del af Registrerings Forretningen?
Mange hilsner
Henriette

Jørgen Thue Pedersen

Hej Henriette!

Med hensyn til indbofortegnelsen: Hvis du har forsøgt at skrive den i to kolonner her i dis, tror jeg, at det vil komme til at se rodet ud. Hvis du har stillet op i én kolonne bliver det nok mere overskueligt. (Du må også sende det privat, hvis du vil)

Her er mit bud på den nederste del:

Videre Løsøre forefandtes ei, og erklærede alle Vedkommende, at Boet
intet videre af rørlige Eiendele er ejende. Stervboet ejer en Parcel
af Gaarden Nr: (intet nr,) i Hovedskov af Hartkorn Ager og Eng nye Mat.
(intet nr.) gl. (intet nr.), med derpaa værende Bygninger
og tilliggende paa qvota Rettighed i Ulvshale og Fælledskov, hvilken
Ejendom, efter Overenskomst med alle Vedkommende ansættes til 1200 rdl.
Forretningen blev derefter sluttet og med Underskrivt bekræftet. 
                H J Tiedemann [=Hans Jørgen Tiedemann]
Som Tilstædeværende
Anne AKPD Kirstine Pedersdatter                   Hans HP Pedersen (m p. Pen) [med paaholdt/paaholden Pen]
Johan Hendrik Pedersen                                  Som Vurderingsmænd
Jørgen Hansen                                                A. Jørgensen          Peder Hansen
mvh
Jørgen

Henriette Brandt

Kære Jørgen,
Tusind, tusind tak, også for dit flotte tilbud. Jeg vil prøve at se på inventarlisten endnu en gang og så sende den til dig. Jeg sender i en separat besked også det, jeg har dechifreret af Skiftesamlingen, hvis du på et tidspunkt skulle få tid til at se på det også.
Mange hilsner
Henriette