slægten søges f Willers Gård i Rødby, skipper+handelsmand Jens Marcussen Willer

Startet af Lise Østerberg Bahr, 26 Sep 2013 - 18:13

Forrige emne - Næste emne

Lise Østerberg Bahr

Hej.

Slægten fra WILLERS GÅRD, Rødby, bygget 1729 - Jens Marcussen Willer, skipper og handelsmand, og Jørgen Erichsen Willer Rødby, søges.

Slægtsnavne:
Jens Markussøn Willer, Lars Ottesøn, Peder Brabant, Lars Henrikson m.fl.

Spm, hvordan er de beslægtet med Hjorth, fra Købmandsslægten smst. og Østerberg+Erichsen slægts over Maribo/Sakskøbing/Nysted ? evt. Fehmarn historie , Flensburg m.m. murermesterslægt, der står bag opførelsen af kapellet fra 1875 - ad :huse i Sakskøbing.

Med venlig hilsen
Lise Østerberg Bahr



Susanne Willer

Hej - jeg er ny herinde - og leder efter forbindelse mellem Willer i Rødby og Vildersgade mv. i Kbh. Har styr på det meste i forbindelse med opførelse af Willers Gaard i Rødby og er også klar over at Marcheprang og jens Marcussen Willer er inde over, men har ikke hele forbindelsen.
Men købmanden, der havde gården - den har jeg fundet og tråden er der nogenlunde styr på. Men tænker om du har noget, jeg kan bruge ? Nok ikke så meget omvendt da jeg som sagt er rimelig ny i slægtsforskning og helt ny i dette forum

Hilsen Susanne Willer

sanne rasmussen

Hej Lise og Susanne

Sidste sommer besøgte jeg Rødby lokalhistoriske arkiv for at lede efter Meyerslægten i Rødby. Jeg ved at de har ret meget materiale om Willerslægten. Så det var måske en ide at høre dem?

Mvh
Sanne Rasmussen

Thestrup-Bjørn

#3
Hej Lise!

Du spørger sandelig om mange personer på én gang, det er ret forvirrende
- og jeg kan ikke rigtig se, hvad du selv har forsøgt.

Rødby skifter var måske et sted at begynde
http://www.brejl.dk/rodby.html

- og så tag de andre købstæder også. Glem ikke kirkebøgerne!


-----------------------


Specielt til Susanne!

Må lige gøre opmærksom på, at slægten Wilder (fra bl.a. Helsingør) er en helt anden end Willer
- og Wildersgade (og Wilders Plads) på Christianshavn i København har intet at gøre med slægten Willer på Lolland.

Læs lokalhistorien både for Rødby og for Christianshavn - der er masser at hente på biblioteket.


Wilders Plads (og Wildersgade) er opkaldt efter bl.a. Carl Wilder (1698-1765)

- se om ham og sønnen den velhavende Lars Wilder her http://da.wikipedia.org/wiki/Carl_Wilder
v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

Lise Østerberg Bahr

#4
God morgen.

Ja, der er noget at gå i "krig" med, så først lige at min tråd var dukket op igen.

Det kunne være sjovt at se på begge, for stavemåder rundt omkring - skal man jo (er min erfaring) ikke tage så nøje.

Susanne Willer Var "din" indgang til- Marcussen - en slags skibsreder på vestkysten (Jylland) ?

Macheprang slægt er sjovt nok også en jeg ved jeg bør have med i mine overvejelser omkring "vejene" i lægtsforskningen.

Kender du så til Østerberg-.Erichsen grenen - nu du har styr på historien dernede ?

Thestrup-Bjørn - der indgår i historien omkring Wilders Plads Andreas Bjørn i dit link, tak for det, yderst interessant (også for Bähr/Bahr/Behr) slægten.

ad Wilders Plads, mener det er der ejendomsfirmaet KAB/tidligere = AKB/ (eller har nogle lejeboliger, lige ud til vandet og måske er det disse der er kaldet "den gule misundelse" . Tror egentlig at disse boligselskaber er gået i samarbejde i nyere tid med boligforeningen 3B også. Men der sker jo hele tiden nyt på boligområdet - alt efter behov.


Det hele er jo faktisk lidt sjovere nu for mig, der ved vi har TILLITSE slægten inde over via Norge - von Krogh slægten (Bahr + on Stemann - Tyskland/Polen m.v.) Wedel-Wedelsborg/Meyer/Meier, via Flensburg slægter osv.

+ Lundbygaard gods, og Bækkeskov Gods, Vordingborg, med grenene vi har i anetræet via Von Krogh slægten, Tyskland/Norge - Von Krogh, Munthe af Morgenstjerne (+ Tillitze) se norsk - Krogsgaard.no -Bruun de Neergaard, Eggert m.fl.

Med venlig hilsen
Lise Østerberg Bahr

Thestrup-Bjørn

Hej Lise!

Jeg er stadig forvirret over alle dine oplysninger om diverse (mange) familieforbindelser, som jo nok er mest interessant for dig selv.
Mit gamle seriøse forsker-gen siger mig, at du måske spilder tiden med disse tråde.


Lige lidt facts.
Hvis man studerer historien og dyrkede intens slægtsforskning, ville man vide
– at Kgl. agent på Christianshavn, Andreas Bjørn var sønnesøn af købmand og skibsreder i Næstved, Anders Bjørnsen, død 11. marts 1692 (skifte Næstved byfoged, 1687-1698, fol.414).
Længere tilbage har man vist ikke kunnet finde mere om hans slægt; men agenten har en meget stor (og velundersøgt) efterslægt.


Og så må jeg præcisere
– slægterne Willer (i Rødby) og de gamle Wilder (på bl.a. Sjælland) er IKKE de samme.
Jeg har flere af begge slags i mit seddelarkiv og i min database.

v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

Susanne Willer

Hej - tak for de mange svar - nogle blev jeg dog mere forvirret over. Jeg har ikke noget med skibsredder i Jylland at gøre

Jeg ved stadig ikke med Willer og Wilder - min svigerfar siger at fra helt gammel tid tilbage i 1600-tallet er der en forbindelse.
Jeg har nogle breve, der er skrevet i 19611963 af en Willer, der er født i 1880. Han beskriver nogle få ting, men ikke nok. Men jeg må bare grave videre  :)

Men Thestrup-Bjørn - du siger, du har et seddelarkiv ?

Men tak for hjælpen alle sammen

Hilsen Susanne Willer

Lise Østerberg Bahr

#7
Hej igen.

Hej Susanne Willer.

Det var da vist min tråd - mig der startede tråden -

Jeg har også kendskab til en Willer - men hvad har du at tilføje min tråd - udover, at du måske kunne bruge det selv ?

Testrup - Bjørn:

Jeg har åbenbart min egen måde at slægtsforske på - uden kendt manual - det skrider da også fremad - når jeg bruger noget tid på det.

Mvh
Lise Østerberg Bahr