Niels Jensen Kier og Mette Olufsdatter. Viet i Lyngå v. Sabro 1792

Startet af Margrethe Krogh Thusgaard, 21 Sep 2013 - 21:35

Forrige emne - Næste emne

Margrethe Krogh Thusgaard

Kære forum

Jeg prøver at finde oplysninger om Niels Jensen Kier og Mette Olufsdatter, som er Viet i Lyngå v. Sabro 1792
KB: Aarhus-Sabroe-Lyngaa 1754-1813 opslag 44 (Jeg er i tvivl om, hvorvidt Mette Olufsdatter hedder Karup til sidst, eller hun er fra Karup)

I 1801 bor de med tre drenge, Jens (9), Ole (6) og Frands Christian (5) i Vitten
FT 1801 Aarhus-Sabroe-Vitten opslag 5  Niels er da husmand uden jord og daglejer.

Yngste søn Frantz Christian (min tipoldefar) er født i Vitten 11. januar 1797
KB Aarhus-Sabroe-Vitten/Haldun/Hadsten 1766-1813 opslag 66

Mellemste søn Oluf er født i Lyngå 15. februar 1795
KB: Aarhus-Sabroe-Lyngaa 1754-1813 opslag 16

Jeg kan ikke finde ældste søns fødsel. Jeg har ledt efter ham i samme kirkebog, hvor jeg har fundet Niels og Mettes vielse og deres anden søn Olufs dåb og også i kirkebogen for Vitten, hvor tredje søn Frantz er registreret. Jeg går ud fra, at han er tæt på forældrenes vielse - måske før.

I 1795 er "Niels Jensens Hustru Mette Olufsdatter" gudmor til en Jens i Vitten, KB Aarhus-Sabroe-Vitten 1766-1813 opslag 61, næstøverst, men ellers har jeg tabt sporet af Niels og Mette.

Hvor kom de fra, og hvornår var de født (gæt: o. 1768-69) - Hvad blev der af dem, og hvornår er de døde?
Kan nogen hjælpe mig?

Venlig hilsen
Margrethe Krogh Thusgaard
Margrethe Krogh Thusgaard
8541 Skødstup
margrethe@thusgaard.com

Medlem nummer 17914

Else Skovbo Jensen

Hej

her er et bud . Er der angivet faddere ved børnenes dåb kan du jo tjekke, om der er sammenfald med denne Niels Jensens søster og forældre.


Samtlige personer i husstanden

Aarhus, Sabro, Lyngaa, Lyngå By, , 18, FT-1787, B2727
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Jens Madsen 50  Gift husbond bonde og gårdbeboer 
Maren Nielsdatter 48  Gift madmoder   
Niels Jensen 22  Ugift søn   
Maren Jensdatter 23  Ugift datter   
Jørgen Nielsen 24  Ugift tjenestekarl   
Maren Sørendatter 17  Ugift tjenestepige

Aarhus, Sabro, Lyngaa, Lyngå By, , 2, FT-1787, B2727
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Frans Diderich Koch 43  Gift husbond sognedegn 
Maria Elsøe 50  Gift madmoder   
Mette Olufsdatter 21  Ugift tjenestepige


med venlig hilsen
Else 
 
--------------------------------------------------------------------------------

Hans Peter Christiansen

Hej Margrethe.

Jeg viser lige vielsen fra http://www.folketimidten.dk/vielsoeg.cgi


Sogn: Lyngå     Herred: Sabro    Amt: Århus
Brudgom: Niels  Jensen Kier    Opholdssted:
Brud: Mette  Olufsdatter Karup    Opholdssted: Tranbjerggård
Vielsesdato: 22. September 1792
Kirkebogens vielsesdata:
Trolovelse: Dom. 10. p. Tr.  trolovet Niels Jensen Kier og Mette Olufsd. Karup i Trandbergaard. Spons.: Hans Thomasen og Christen Skolemæster i Sandbye
Vielse: Den 22. Sept.  copulerede
Arkiv: C 350-1    Folie: 54b
Noter: Trolovelse den 12. August 1792
Mvh HP

Margrethe Krogh Thusgaard

Tak for nyttige svar, som begge har givet mig både hovedbrud og noget at arbejde videre med:

Else
Jeg er ret sikker på, at Det er den rigtige Mette Olufsdatter, du har fundet til mig. Yngste søn Frantz Christian bliver "frembaaren af Degnen Fr(?) Kochs Madame fra Lyngaae" jf. KB Aarhus-Sabroe-Vitten/Haldun/Hadsten 1766-1813 opslag 66, men de har rodet lidt med alderen, enten i FT 1787 (21 år) eller FT 1801 (32 år).

Mht. Niels Jensen, 22 år og ugift søn er jeg knap så sikker, selv om det passer, at Niels skal være et år ældre end Mette (Iflg. FT 1801) for navnet Kier burde være med - det går igen i , både i FT 1801 og i dåbs- og vielsesregistreringer, så jeg må på den igen, men Mette er jeg meget glad for - jeg må udvide søgningen efter hendes dåb!

Hans Peter
Tak for tippet med www.folketimidten.dk - den kendte jeg ikke.
Jeg er i tvivl om, hvor vidt de har ret i datoen den 22.9.1787, men jeg har kigget efter, og det kan meget vel være det, der står. Hvis den 23. er datoen, har enten pennen, tiden eller scanningen ædt noget af tretallet.

Venlig hilsen
Margrethe

Margrethe Krogh Thusgaard
8541 Skødstup
margrethe@thusgaard.com

Medlem nummer 17914