Rytter og Sergent - hvorfra

Startet af Githe Gry Jørgensen, 17 Jan 2011 - 20:45

Forrige emne - Næste emne

Githe Gry Jørgensen

Hej.

Jeg er stødt på Henric Helm der er nævnt Rytter af Nestved i 1732 i Førslev sogn, Sorø amt og som død Sergent i Oeders 1771 over Ringsted sogn, Sorø amt. Enkestanden 10 år gammel.

Er der nogen der ved hvorfra man blev henholdsvis Rytter og Sergent?
Er der nogle arkiver der evt. ligger inde med flere oplysninger om Rytter og Sergent Henric Helm?

med venlig hilsen
Githe Gry

Kathrine Tobiasen

Hej Githe

Prøv at kigge i Jørgen Greens Slægtsforskning i lægdsruller og hærens arkiver. Kan evt. lånes på biblioteket.

Jeg har ikke tjekket lige netop dit spørgsmål, men bogen rummer et væld af spændende og detaljerede oplysninger om forhold indenfor hæren og marinen. Med en militærperson i familien vil du afgjort kunne hente gode informationer. Jeg kan på det varmeste anbefale den.
Med venlig hilsen
Kathrine Tobiasen
Moderator

Bliv medlem af Danske Slægtsforskere. Det koster kun 290 kr. pr. år.

Flemming Willum Petersen

#2
Hej

Hov, nu ser jeg lige at Kathrine også nævner hærens arkiver.
Jeg fik vist ikke læst ordentligt igennem før jeg svarede.

Jeg ville bare sige, at når det drejer sig om en sergant i 1771 er der tale om et medlem af den professionelle hær (landmilitsen) og informationer skal så hentes i hærens arkiver fremfor de sædvanlige lægdsruller der først blev indført med værnepligten i 1788.

Jeg har dog ikke det forstand på i helt præcist hvilke arkivalier oplysninger skal findes, og er enig med Kathrine i at det er en god ide at kigge i Jørgen Greens omtalte bog.
Forsker pt. i slægten Jog fra det sydvestlige Lolland. Dertil søges altid oplysninger om glarmestre/rakkere på Lolland og Sjælland.

Githe Gry Jørgensen

Hej.

Tusind tak for tippet om Jørgen Greens bog.
Jeg prøver at få den hjem fra biblioteket.

med venlig hilsen
Githe Gry