Hans Petersen Gubi f. 29.10 1858 død 1890 Samsø

Startet af Mary Linda Lassen, 13 Sep 2013 - 16:22

Forrige emne - Næste emne

Mary Linda Lassen

Jeg forsker i Henriette Gubi og hendes familie.
Henriette var nummer tre ud af 14 børn hvoraf 4 døde som spæde. jeg har efter hånden fundet hvad jeg skal bruge om de fleste, men Hans Gubi ( som også skrives som Hans Petersen Gubi - nok fordi faderen hed Peter madsen Gubi) driller.
Hans bliver født 29.10 1858 og bliver konfirmeret 6.4 1873 i Bevtoft kirke (haderslev amt)
for ikke at komme i preussisk militærtjeneste rejste han - som mange andre unge til Kongeriget dvs nord for Kongeåen. alle Kilder skriver at han kom til Samsø  hvor han var maler. han skulle ogås have været på Ryslinge højskole men jeg ved ikke hvornår.
men på Samsø møder han Helga Gomard, som han bliver forlovet med. hun er lærer for børnene på Brattingsgård i traneberg sogn.
Men Hans dør - sandsynligvis af tuberkulose i 1890, så de bliver aldrig gift.

Mit spørgsmål er - hvorfor kan jeg ikke finde Hans, hverken i kirkebøger elelr forlketællinger. jeg har set i FT 1880 og 1890 over hele Samsø - det samme med dødslisterne - ogås om han skulle være begravet i Bevtofte.

Håber på hjælp - og må så bie hovedet af al skam hvis det viser sig at han alligevel er på Samsø.

Samsø skal findes under Holbæk når det er folketælling og Skanderborg når det er kirkebøger.

Lise Østerberg Bahr

#1
Hej.

Jeg håber at kunne holde øje med og følge din tråd, da jeg også er interesseret i GUBI slægten (Bedsted ? sogn - hjemmeside) men Bevtoft, ja, og der via Bahr slægten / Nissen slægten etc.

op til nu:
ad GUBI og Bestlight/Bestlite (Dudley ?)- lampe(rne) Churchild lampen, og dens/deres historie - naturligvis siden/fra 2. verdenskrig !

Med venlig hilsen
Lise Østerberg Bahr

Mary Linda Lassen

Hej Lise
jeg tror ikke du skal vente for meget, da jeg kun forsker i tiden før første verdenskrig - men det vil da glæde mig hvis du støder på noget. Der findes en "slægtstavle" på nettet gubislægten måske er der noget du kan bruge


men Hans Gubi og hvor han døde eller hvor på Samsø han levede står der altså ikke noget om.

Inger Toudal

#3
Hej Mary

Jeg kan ikke finde Helga Gomard på Samsø, men i 1890 er hun i Holstebro:

Ringkøbing, Hjerm, Holstebro, Østergade, , 5, FT-1890, D2749
Navn:    Alder:    Civilstand:      Stilling i husstanden:      Erhverv:      Fødested:
- - - - -
Helga Gomard   26    Ugift   Skolebestyrerinde      Vridsløselille

Først fundet vha. Google på http://hammerum-herred.dk/kip_soeg/kip_vis_sogn.php?start=2996&kip=d2749&amt=Ringk%F8bing&tab=Ringkoebing

I 1880 bor hun hjemme:

København, Smørum, Herstedvester, Vridsløselille Straffeanstalt, Et Hus, 3, FT-1880, C8192
Navn:    Alder:    Civilstand:      Stilling i husstanden:      Erhverv:      Fødested:
Johan Nicolai Goinard?   64    Enkemand   Husfader, Assistent ved Straffeanstalten      Odense
Helga Goinard   16    Ugift   Hans Datter      Vridsløselille Københavns Amt
Anna Helene Gudmandsen   21    Ugift   Hans Tjenestepige      Gentofte Københavns Amt

Venlig hilsen
Inger Toudal
Venlig hilsen
Inger Toudal

Mary Linda Lassen

Hej Inger
jeg havde set det med 1890 - men ikke det med 1880  så tak ford et. hun må jo være taget til Holstebro lige efter at Hans Gubi er død - hvoraf jeg kan udlede at det er sket tidligere på året  før folketællingen - sikkert i foråret efter en (endnu) anstrengende sygdomsramt vinter.
Hun blev gift og fik barn i 1897 og jeg tror hun døde i 1898 - hvis det er den samme som ovenfor.
venlig hilsen Linda

Inger Toudal

#5
Hej Linda

Folketællingen var 1. feb 1890.

I 1880 er Hans i København:

København, København (Staden), Citadellet, Citadellet, -, 105, FT-1880, D3928
Navn:    Alder:    Civilstand:      Stilling i husstanden:      Erhverv:      Fødested:
Jens Peder Sørensen Høg   26    Ugift      Korporal i 15. Bataillon 2. Kompagni   Vejlby Sogn, Randers Amt
Vilhelm Alfred Olsen   20    Ugift      Underkorporal i 15. Bataillon 2. Kompagni   København
Magnus Bendix Harald Nehm   23    Ugift      Underkorporal i 15. Bataillon 2. Kompagni   København
Lauritz Christian Danielsen   20    Ugift      Underkorporal i 15. Bataillon 2. Kompagni   København
Johan Frederik Carl Mielhe   21    Ugift      Underkorporal i 15. Bataillon 2. Kompagni   København
Carl August Eilert Larsen   21    Ugift      Underkorporal i 15. Bataillon 2. Kompagni   København
Hans Petersen Gubi   21    Ugift      Underkorporal i 15. Bataillon 2. Kompagni   Slesvig
- - - - -

Hvis han havde tubekulose, kunne han måske være død på et sanatorium.

Venlig hilsen
Inger T.
Venlig hilsen
Inger Toudal

Inger Toudal

Citat fra: Mary Linda Lassen Dato 13 Sep 2013 - 16:22

Mit spørgsmål er - hvorfor kan jeg ikke finde Hans, hverken i kirkebøger elelr forlketællinger. jeg har set i FT 1880 og 1890 over hele Samsø - det samme med dødslisterne - ogås om han skulle være begravet i Bevtofte.

Håber på hjælp - og må så bie hovedet af al skam hvis det viser sig at han alligevel er på Samsø.


Hej Linda

Jeg håber ikke du gør alvor af det  ;)

Hans Petersen Gubi døde 27 år gammel 17. maj 1886 i Tranebjerg på Samsø.

Ungkarl. Maler. V. Besøg i Tranebjerg.....

(Tranebjerg, Samsø, Skanderborg 1872-1892, opslag 27, nr. 11)

Venlig hilsen
Inger T.
Venlig hilsen
Inger Toudal

Mary Linda Lassen

Hej Inger
nej det lader jeg så være med - og jeg er lidt undskyldt - jeg har ikke så meget som set i 1886 - alle! Henriette Gubis biografer - fra folk der levede samtidig med hende, til erfarne lokalhistorikere, har videreført beretningen om at Hans Gubi døde på Samsø i 1890!
men jeg er flov over at være så autoritetstro!
Vælger dog nok at beholde hovedet lidt endnu og sender mange! taksigelser. Det havde jeg simpelthen ikke fundet.
Det med militærtjenesten er også helt nyt for mig. spændende.
mange venlige hilsener Linda

Lise Østerberg Bahr

#8
God  morgen.

Hun (Helga Gomard) står i Hammerum-herred, RIngkøbing amt Hjerm herred 1890 på dette link: Fkt 3257.; Østergade 5, Holstebro.:
=

http://hammerum-herred.dk/kip_vis_sogn.php?start=29968&kip=d2749&amt=Ringk%F8bing&tab=Ringkoebing

Hvad hedder Gubi-slægtens slægtstavle der ligger på internettet - jeg skal dog tilbage i mit arkiv først, da det er længe siden jeg forskede i denne, men da jeg stadig er meget interesseret i slægten Gubi (Petersen) - et billede af hjemmet/huset findes også på nettet har jeg engang set.

Med venlig hilsen
Lise Østerberg Bahr

Mary Linda Lassen

Hej Lise
tak for linket

stamtavlen hedder
stamtavle - Gubiwiki  og jeg skimmede lige og så at den går til vores egen tid, så der er sikkert noget "guf." God jagt. v h linda

Lise Østerberg Bahr

Hej Linda og tak, jeg ser på den !

MVH
Lise Ø Bahr

ingrid banke steffensen

Har med stor interesse læst indlæg der omtaler min FARMOR Helga Gomard, som var forlovet
med Hans Gubi og passede ham på Samsø indtil hans død i 1890. På grund af familiens dårlige
økonomiske situation kunne Hans være begravet på Samsø+ men det ved jeg ikke. Måske på
herregården hvor farmor var vandrelærer?.

Jeg vil gerne korrigere data på helga Gomard: Hun blev i 1897 gift med min farfar Rasmus Banke i
Dyreborg og fødte 4 børn fra år 1900-1905. Hun døde først i år 1948!!

jeg har fået en guldmedallion med et billede af Hans Gubi, fra min far, samtidig med kærligheds-
historien, som hun fortalte min far. Iøvrigt fortsatte hun med at komme i Gubihjemmet i Bevtoft.
Her var jeg på besøg med min far i 1968 og der stod et foto at min far som lille, meget pudsigt synes jeg.

med venlig hilsen Ingrid Banke Steffensen

Inger Toudal

#12
Citat fra: Inger Toudal [1655] Dato 13 Sep 2013 - 20:11

Hans Petersen Gubi døde 27 år gammel 17. maj 1886 i Tranebjerg på Samsø.

Ungkarl. Maler. I Besøg i Tranebjerg.....

(Tranebjerg, Samsø, Skanderborg 1872-1892, opslag 27, nr. 11)


Hans Petersen Gubi døde 27 år gammel 17. maj 1886 i Tranebjerg på Samsø, begravet samme sted 20. maj.

Her er opslaget i kirkebogen på FamilySearch:

https://familysearch.org/pal:/MM9.3.1/TH-1951-33686-10059-51?cc=2078555&wc=M94Q-ST7:n784004626


Ved folketællingen 1. feb. 1890 er Helga Gomard i Holstebro:

Ringkøbing, Hjerm, Holstebro, Østergade, , 5, FT-1890, D2749
Navn:    Alder:    Civilstand:      Stilling i husstanden:      Erhverv:      Fødested:
- - - - -
Helga Gomard   26    Ugift   Skolebestyrerinde      Vridsløselille

Venlig hilsen
Inger Toudal
Venlig hilsen
Inger Toudal

Mary Linda Lassen

nu ved jeg ikke om det er Inger eller Ingrid jeg skriver til? men tak i alle fald. jeg har sendt en mail til dig, Ingrid. vh Linda

Inge Nissen

Hej Mary

Jeg har set på Slægt&data, at du er interesseret i forskellige medlemmer af Gubi-familien, og har læst hvad du kunne finde kunne om familien, så nedennævnte steder, hvor de er omtalt, er måske ikke nyt for dig, men nu får du det under alle omstændigheder.

På Slægtsgårdsarkivet (www.slaegtsgaardsforeningen.dk), der har til  huse på Gl. Estrup, har vi "Reitzels kartotek", et seddelregister om personer, der optræder i trykt årbogs- og håndbogslitteratur med slægtshistorisk interesse frem til 1950'erne. Det har ikke specielt noget med slægtsgårde at gøre, jeg ved ikke hvorfor kartoteket er havnet hos os. Reitzel var kontorchef og skrev bøger om heraldik m.v. Kartoteket fylder mere end 100 lange fiberkasser med tusindvis af små sedler med et navn og en kode, der henviser til årbøger/tidsskrifter, hvor personen er omtalt.

Der er disse sedler på personer, der hedder Gubi:

Gubi, Hnrt (eller noget inden retning, som kunne være en forkortelse for Henriette)
XIV 24 P 91
XIV 47 P 51
XIV 53 P 16

Gubi, Theod.
XIV 24 P 101

Gubi, K. M., Bevtoft
XV 38 P.  20

Gubi, Martin
XIV 31 P 110

Gubi, Ped.
XIV 24 P 92

Gubi, Ped. Mad.
XIV 31 P 111

XIV = Sønderjydske Årbøger 1889 - 1956

XV = Sønderjydsk Maanedsskrift 1924 - 1956

Det første tal må vel være årstallet og tallet efter P sidetallet.

Venlig hilsen Inge 


Mary Linda Lassen

hej Inge
hvor er det pænt af dig!
jeg har sikkert læst meget af det - men nok ikke alt og jeg glæder mig til at tjekke - der findes næsten altid en "godbid" i disse artikler fra tidsskrifter hvoraf mange er erindringer og altså personlige oplevelser - som jo er lige så spændende som data. så mange tak! vh linda