Aage Plesner Petersen

Startet af Jonathan Isaksson, 08 Sep 2013 - 20:10

Forrige emne - Næste emne

Jonathan Isaksson

Hej alla Danskar! Svensk här,Har forskat en del på min Danska sida,Min mormor är dansk och det är hennes pappa jag villveta mer om. Aage Plesner Petersen. Har lyckas spåra till 1800 talet genom honom men inte på hans faders sida. eftersom vi inte vet vem Fadern är. Däremot är det ingen på hans mors sida som heter Plesner. Är bara han och sen har plesner namnet från honom förts vidare i släkten.

Och vi har inte tänkt på sånt framtills nu. Min mamma berättade att Aage blev född av Agnes petrea petersen då hon var 17 eller 18. Det var utom äktenskapet så han var ett oäkta barn. Dom hade sådär att dom hyrde ut rum. Så måste vart där fadern kom in och ja.. fick barn med den unga Agnes.

Och har fått höra han ändå tog namnet plesner från sin fader vem nu det var.. :/

Har fått höra av min Mormor att vi ska vara släkt Med Ulrik Plesner. Men vet inte hur då det längsta tillbaks på plesner namnet vi kommer är just Aage och vi vet inte vem fadern är. och jag har inte kunnat haft kontakt med mina avlägsna danska släktingar men dom vet kanske.

Vet någon om Ulrik har haft några oäkta barn? Några rykten om det? Jag vet dethär kanske inte ens går att hitta liksom vem Aages fader var. men.. värt ett försök.

Mette R Francke

#1
Hei

Dette er vel din Aage ?
http://www.fogsgaard.org/nytng/getperson.php?personID=I9399&tree=1

Ved Aage sin konfirmasjon i Randers Lyngby 1919-1931 , oppslag 111. er ikke farens navn nevnt.


Mette
Mette R Francke

Jonathan Isaksson

#2
Ja detdär är Min Aage har sett dendär sidan har sökt som en galning på senaste tiden. Undrar bara,Visst är Sören pedersen Agnes pedersens pappa? annars så har jag gjort mitt släktträd helt fel.

Tänkte bara för just där står det inte men här har jag fått det ifrån

Rosmus kirkebog
>
> Agnes Petrea Petersen
> født 12.juni 1888 ´
> døbt 12.august 1888 i Rosmus Kirke
> Forældre: Søren Petersen paa Rosmus Mark og
> hustru Kristiane Kristiansen( 26 år).
>
> --
> Marie Katrine Petersen
> født 31.oktober 1890
> døbt 26.december 1890 i Rosmus kirke.

Alice Oppenheim

#3
Dom hade sådär att dom hyrde ut rum. Så måste vart där fadern kom in och ja.. fick barn med den unga Agnes.

Kanske. Men det ser ikke sådan ud i 1906. Jeg finder ingen logerende. Se folketællingen for Lyngby / Tustrup: http://www.sa.dk/content/dk/ao-forside/find_folketallinger#

1906
landsogn
Randers Amt
Lyngby Sogn
opslag 125 #1

Unge Agnes bor ikke hjemme i februar 1906.

— Det er muligvis Agnes, der ses på opslag 122... Agnes Petersen, 12/6-90, u-gift, tyende ... ? (alder er ikke altid korrekt i folketællingerne)

Gitte Johansen

Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Gitte Johansen

http://www.ddd.dda.dk

Hvis man søger her, er der jo en del, der hedder Plesner i Randers amt.
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Alice Oppenheim

Derimod kan det se ud som om, familien bor til leje i i 1901...?  Ejeren er Kr. Kristensen. Han ejer tilsyneladende flere matrikler ... se folketælling for Lyngby 1901; opslag 489/490 og 492/493 + 486/487

Søren Pedersen er "arbejdsmand ved agerbrug".

Jonathan Isaksson

Tackar. Verkar vara en hjälpsam sida dethär för oss som släktforskar :) Och verkar vara rätt svårt att få reda på fadern till oäkta barn.. man får lyssna på historier från folk istället haha..

Men Agnes far är Sören?

Och undrar vem dendär julia heyde är! Har sökt på många i min släkt och hon har skrivt rätt mycket om mina släktingar.. Menar Aage plesner är ju min gammel morfar tillochmed.

Gitte Johansen

Hvis du trykker på Julies navn kommer der en mail adresse. Det er jo ikke sikkert, den dur mere, men du kan jo prøve.

Husk at der står snabel a, som lige skal rettes!
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com