Skifter

Startet af Anne-Mette Filskov Snider, 04 Sep 2013 - 17:37

Forrige emne - Næste emne

Anne-Mette Filskov Snider

Hej.

Jeg er ny med hensyn til skifte. Lis B. Jensen var sød at hjælpe mig med forskellige links for et stykke tid siden, men nu er jeg I problemer med at finde nogen af dem. Jeg leder efter skifter for Uvelse og Gørløse, Frederiksborg. FS søgningen viser Lynge-Frederiksborg herreds provsti eller Strø herreds provsti.
Begge er ikke I AO, hvis jeg da har gjort det rigtigt. Hvor finder jeg dem så?

På forhånd tak.

Anne-Mette

Jesper Skov

Hvilket tidspunkt? Hvilken stand?

Herredsprovstier skifter kun for gejstlige og lignende personer.


Med venlig hilsen

Jesper Skov

Anne-Mette Filskov Snider

Hej Jesper.

Så er jeg da helt galt på den, men det er den de viser på FS. Begge to jeg leder efter er gårdejere og tidsrummet er mellem 1740 og 1800. Jeg kiggede I Svanholm gods, som jeg mente, var det nærmeste til Uvelse, men fandt ikke noget, så nu håber jeg, at du eller en eller anden kan forklare, hvordan man så skal finde skifte.

Tak.

Anne-Mette

Jesper Skov

http://www.sa.dk/media(737,1030)/LAK-Retsbetjente.pdf

Prøv Frederiksborg Rytterdistrikts Birk


Med venlig hilsen

Jesper Skov

Anne-Mette Filskov Snider

Hej igen Jesper.

Nu håber jeg, at det er I orden for en nybegynder at stille et dumt spørgsmål:
Hvor finder jeg det? Hvis jeg slår op I AO for skifter, Frederiksborg, Birk er der kun Jægerspris Birk.

Venlig hilsen
Anne-Mette

Mikkel Eide Eriksen

Hej Anne-Mette

Det er ikke alt der er online på AO/FS. Nogle ting må man stadig ty til arkiverne for at finde.

mvh
Mikkel
Interesse: alt Gilleleje plus Lindberg/Humble (SE/DK) Svane (Mors) Behringer (Alsace/DK/NO) Bortvig/Fleischer (Lolland)

Hjælper gerne med Sverige: https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,153986

Anne-Mette Filskov Snider

Hej Mikkel.

Tak. Det var det, jeg havde brug for at vide. Jeg bor I Texas, så jeg kan ikke lige gå til arkiverne, men er nu I stand til at forberede mig, til jeg kommer til Danmark.

Venlig hilsen
Anne-Mette