Alberto Flamino Manzuella Bruhn

Startet af Werner Nielsen Wittekind, 01 Sep 2013 - 08:21

Forrige emne - Næste emne

Werner Nielsen Wittekind

I en fødsel for sønnen i Bov Kirkebog 1935 står som forældre: kirketjener Alberto Flamino Mazuella Bruhn og hustru Anna Cathrine Albers. Der er ikke angivet alder eller andet, så jeg kunne søge videre.
Er der nogen, der kan give mig et tip om, hvordan jeg kunne komme videre?
Werner Nielsen Wittekind
Werner Nielsen Wittekind
werner@wittekind.dk
Endelave, Slesvig og Aabenraa

bente lindhardt

Kan du ikke skrive dato og angiv opslagsnummer for kirkebogen

vh
Bente L

Alice Oppenheim

#2
Ligesom Bente har også jeg svært ved at finde dåben. Opslagsnummer?

— Noget andet er, at teksten siger "kirketjener Alberto Flamino Mazuella Bruhn og hustru Anna Cathrine Albers" — er de gift i samme kirke?

(— en anden mulighed er at skrive til kirken. Hvis Alberto var kirketjener i Bov, kan de måske huske ham?)

Anne Mortensen

Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Alice Oppenheim

#4
Det var lige det med "højresiden"! Tak, Anne!



— Og endelig kan man kigge rundt i KB og få gode idéer  :D

I 1935 (Bov KB; opslag 164) bliver en ung mand ved navn Andreas Albers viet. han er født i Bolderup, og hans forældre opgives til at være "Andreas Albers og Claudine født Gram i Gaaskiær". Man kan da godt lege med tanken, at dette er Anne Cathrines bror, ikke?

Se Åbenrå, Bjolderup KB 1899-1927; opslag 35 #17: 1907: Anne Cathrine, forældre: Andreas Albers ... Claudine geb(oren) Gram!

— Intet er sikkert. På den anden side, mon ikke det er Moderen?   :)  

Alice Oppenheim

#5
Endnu en mulighed er FT-1930 for Bov ...

Du finder familien på opslag 219. Jeg tror, der står:

Bov, 1930
Bruhn, Albert Flamino Mazuella  ....  8/7-00 Avnbøl ? Linde..., dansk, Husfader, Kirketjener 6220,-, Bov kirke, gift 1926,
-"-, Anna Cathrine, f. Albers ... 14/5-07 Bjolderup, Aabenraa, dansk, Husmoder
-"-, Andreas ... 25/4-27 Bov, Aabenraa, dansk, Barn
Bujahowitz, Johan ....Polen ...


— Anne Cathrines fødselsdato stemmer overens med dåben i Bjolderup, jeg fandt tidligere :)

— Sønnen, Andreas, er døbt i Bov (opslag 75, højresiden, nederst). Om forældrene er noteret, at de er viet i Bylderup 13. okt. 1826. Det er de ikke! Datoen er sådan set rigtig nok, men du skal kigge i Anne Cathrines fødesogn, Bjolderup! (opslag 36). (Bemærk, at Anne Cathrines Bror, Nicolai, bliver viet i toppen af siden :)  )

— Alberto er født og døbt 8. juli 1900 på Avnbølmark i Ullerup Sogn ...   

Alice Oppenheim

#6
— Alberto er født og døbt 8. juli 1900 på Avnbøl Mark i Ullerup Sogn ... — skrev jeg. Men!

Jeg finder ham ikke lige i Ullerup KB? Derimod finder jeg et pigebarn, Anna Albertine Bruhn, døbt 1898. Hendes forældre er Johannes Bruhn i Kobberholm og Cecilie Louise Catharina Christensen (opslag 12). En søster?

— Og mens jeg sidder og overvejer, om det nu er højresiden, der driller igen, får jeg den tanke, at der er 2 kirkebøger, der dækker samme periode! Find den, der hedder, Sønderborg, Nybøl, Ullerup 1894-1933; F og D  og opslag 14. Viola!

— forældrene er Arbejder Johannes Bruhn og hustru Caecilia Lovise Catharina Christensen :)

Avnbøl Mark kaldes her "Avenbüllfeld". —vi kan ikke lave samme nummer som før med at finde familien i folketællingen, da sognet først blev genforenet med øvrige DK i 1920 ...

Alice Oppenheim

#7
Og nu er det, man jo gerne vil vide, hvorfor den lille dreng fik dette underlige navn? Havde hans far været sydpå for at arbejde og mødt en Flamino? Eller er vi ovre i noget helte-noget? En romanfigur? Et politisk forbillede? Hmmm, man tænker sit!  :)

— Og så er han bare — som skik var — opkaldt efter sin Morfar!

Name:    Cecilia Lovise Catharine Christensen
Gender:    Female
Christening Date:    12 Oct 1856
Christening Place:    Broager, Sonderborg, Denmark
Father's Name:    Flaminio Alberto Manzuilla Christensen
Mother's Name:    Dorothea Catharina Maria Johansen



Name:    Flamingo Alberto Manzuilla Christensen
Birth Date:    1830
Age:    22
Spouse's Name:    Dorothea Catharina Maria Johannsen
Spouse's Birth Date:    1824
Spouse's Age:    28
Event Date:    19 Sep 1852
Event Place:    Broager, Sønderborg, Denmark
Spouse's Father's Name:    Hans Johannsen
Spouse's Mother's Name:    Catharina Dorthea Christensen

Alice Oppenheim

#8
Ovenstående vielse findes i Broager KB 1850-90; opslag 22.

Jeg læser Morfars navn som Flaminio Alberto Manzuella Christensen ... Han var Skomagersvend, men på dette tidspunkt også teglarbejder på Chr. Andersens Teglværk ... han er født på den Kgl. Fødselsstiftelse i København ... han er 22 3/4 år gammel.

Se Kgl. Fødselsstiftelses KB  1824-32; opslag 306: 10. oktober 1829: Flaminco Alberto Manzuella — ingen forældre nævnt. Moderens nummer 705.



København, København (Staden), Sankt Annæ Vester Kvarter, , Adelgade 212,Stueetagen, 1, FT-1845, C4015
Friderik Wilhelm Teodor Winther   34    Gift      Skoemagermester   Kjøbenhavn
[...]
Sophie Marie Jacobsen   19    Ugift      Tjenestepige   Kjøbenhavn
Niels Johansen   27    Ugift      Skoemagersvend   Kjøge
Joachim Hertz Texeire   41    Ugift      Skoemagersvend   Kjøbenhavn
Alberto Flamenio Mansioelle Christensen   16    Ugift      Skoemagerlærling   Kjøbenhavn

Alice Oppenheim

Når vi nu er i gang, så burde vi også kigge på denne gut:


København, København (Staden), Sankt Annæ Vester Kvarter, Store Kongensgade, Huuset nr. 34, Bagstuen, 34 F11, FT-1840, C5130
Michael Thomsen   37    Gift      Vognmandskarl   
Ane Margrethe Petersen   33    Gift      hans Kone   
Flaminio Alberto Mansiovello Thomsen   11    Ugift      deres Børn   
Johanne Josephine Thomsen   8    Ugift      deres Børn   
Niels Ludvig Thomsen   2    Ugift       deres Børn

København, København (Staden), Sankt Annæ Vester Kvarter, , Store Kongensgade 34,Bagstuen, 9, FT-1845, C4015
Michael Thomsen 36    Gift      Vognmandskarl   Kjøbenhavn
Ane Margrethe Thomsen   34    Gift      hans Kone   Kjøbenhavn
Flaminio Alberto Thomsen   14          deres Barn   Kjøbenhavn
Josephine Johanne Thomsen   10          deres Barn   Kjøbenhavn
Ludvig Niels Thomsen   8          deres Barn   Kjøbenhavn
Lovise Sophie Thomsen   4          deres Barn   Kjøbenhavn
Christian Michael Thomsen   1          deres Barn   Kjøbenhavn



— Der er altså noget med det navn!

Werner Nielsen Wittekind

Rigtig mange tak for alle oplysningerne. Jeg er tilbage på sporet igen. Jeg havde desværre stirret mig blind omkring ham, glemt alt om andre muligheder i KB, ingen FT i Sønderjylland, glemt Genforeningen i 1920 osv. og det til tros for, at jeg selv er sydslesvigere  ;D.
STOR TAK for at få mig tilbage på sporet.
Mange hilsner
Werner Nielsen Wittekind
Werner Nielsen Wittekind
werner@wittekind.dk
Endelave, Slesvig og Aabenraa

Alice Oppenheim

Hej Werner!

Som du kan se, er de to drenge i København lige gamle. Du ved, at *din* fra Synderjylland skal være født på Fødselsstiftelsen - jeg foreslår, at du også finder den anden. Ikke fordi jeg tror, de har noget med hinanden at gøre - men for at være sikker på, at kunne holde dem ud fra hinanden.

Find også deres konfirmationer!

Jeg har iøvrigt forsøgt at google navnet Flaminio Alberto Manzuella på alle tænkelige måder - uden resultat! Er han en operette-figur? En frihedshelt? Nogen forslag?

Werner Nielsen Wittekind

Hej Alice
Når jeg kører fast i min egne hovedlinje, bevæger jeg mig til siden. I dette tilfælde var det min kusines datter Ingrid, gift med Holger Bruhn. Det var hans far, der startede det hele!
Jeg ved ikke, hvordan navnet er opstået.
Takket være din hjælp har jeg fundet flere oplysninger til familien og dem forfølger jeg, indtil jeg når til et dødt punkt igen. Jeg tager jeg en anden af mine fætre/kusiner og prøver at finde noget på dem osv.  Det sværeste er at finde oplysninger om levevis, leveforhold m.m., men det hjælper med at læse egnshistorie, skifter m.m. så kan man sandsynlig gøre deres forhold og levevis.
Det største problem er så at begrænse sig, hvor jeg som regel stopper ved tredje led, såfremt det ikke er hovelinjen...
Men endnu engang tak for hjælpen og fordi du sporede mine tanker tilbage i rette spor.
Werner
Werner Nielsen Wittekind
werner@wittekind.dk
Endelave, Slesvig og Aabenraa

Inge Nissen

Hej

Ja det er underligt med de navne og tilsyneladende 2 drenge født i Købenahvn med næsten ens navne og måske lige gamle. Hvis det ikke er den samme dreng, så må man jo tro de er fætre, eller i hvert fald har de deres navn det samme sted fra. Og der er et eller andet i vejen med alderen på Thomsen-familien, faderen er 37 i 1840 og 36 i 1845 og moderen 33 i 1840 og 34 i 1845. Drengen er 11 i 1840. d.v.s. født ca. 1829 og 14 i 1845, svarende til at være født ca. 1831.

Har du haft kontakt til

Historisk Forening for Bov og Holbøl Sogne
Formand: John Levin
Stagehøjvej 22 A, Bov
6330  Padborg
Tlf.: 50 34 11 90 
E-mail: mijo@kabelmail.dk 
Foreningen hjemmesideadresse:
www.bovhistorisk.dk
 
der kan jo sagtens være nogen i Bov, der husker manden. Eller til Bov kirke, som der vist var en anden der foreslog i tråden.

Det er da noget andet end at søge efter nogen der hedder Jensen eller Petersen.

Venlig hilsen Inge