Karl-Erik Andersson avled Rigshospitalet 1952-01-12

Startet af Ingemar Gollungberg, 31 Aug 2013 - 13:42

Forrige emne - Næste emne

Ingemar Gollungberg

Min far avled på Rigshospitalet i Köpenhamn den 12 januari 1952 av leukemi. Uppgiften var känd sedan tidigare men nu har jag även i Rigsarkivet hittat min far som avliden där på detta datum. Jag har försökt komma vidare med att få ta del av sjukhusjournalen eller få reda på när han blev inlagd på sjukhuset utan att lyckas. Nu undrar jag om någon kan ge mig tips om hur jag skall gå tillväga. Min far var född den 23 december 1920. Han var styrman till yrket och hade kommit med fartyget Roland från Mäntylouto i Finland till Köpenhamn, troligen i början av januari.

Mycket tacksam om någon kan hjälpa mig.
Med vänlig hälsning
Ingemar
Vänligen
Ingemar

Eva Morfiadakis


Hej!

Det bör finnas en dödsattest från Rigshospitalet. Denna dödsattest bör finnas också i Sverige. Jag såg att din far var skriven i Skärhamn vid sin död.
Har du varit i kontakt med Landsarkivet i Göteborg? Attesten bör finnas i din fars personakt eller som bilaga till dödboken. Eftersom du är son bör det inte vara problem för dig att få ta del av attesten.

Eva M
Eva M

Ingemar Gollungberg

Efxaristo poly Eva!

Jag har för mig att jag någon gång sett dödsattesten men där står inget om när han togs in på sjukhuset. Jag har fått mig berättas att han avled väldigt fort efter intagandet men jag har inte det exakta händelseförloppet. Kan det vara så att det ändå framgår där? Jag har försökt att hitta någon att skriva till på Rigshospitalet utan att lyckas. Alla tips mottages.

Ingemar
Vänligen
Ingemar

Eva Morfiadakis

Hej!

Jag tittade på Daisy, danska motsvarigheten till NAD. Det finns patientjournaler för 1952 på den medicinska avdelningen. Antar att din far kom dit.
Hur man söker i dessa vet jag inte. Det finns kanske ett namnregister.

Sen är danska sekretessregler inte desamma som de svenska. Jag tror ändå att du måste ha tillstånd och att du själv måste söka eller om du kan ha ett ombud.

Eva M
Eva M

Inger Toudal

Venlig hilsen
Inger Toudal

Inger Toudal

Venlig hilsen
Inger Toudal

Ingemar Gollungberg


Eva och Inger!
Jag kan inte se att man med Daisy kan få fram uppgifterna på skärmen. Det verkar som uppgifterna beställs fram till ett ställe dit man kan gå och titta. Har jag fel? Jag har skrivit mail till Statens Arkiver och fått besked att det skall komma svar på min förfrågan. Få se om detta svar kan ge vägledning.

Det verkar vara en fin service man håller på att bygga upp men den är inte färdig ännu har jag förstått.

Ingemar
Vänligen
Ingemar

Inger Toudal


Daisy er en arkivdatabase, hvor man kan se, hvilke arkivalier der findes og på hvilket arkiv de findes, og derefter bestille dem i Daisy.

Dødsattesterne og patientjournalerne findes på Rigsarkivet og kan benyttes på arkivets læsesal, men i dette tilfælde kræves der en særlig tilladelse (tillstånd).

Inger T.
Venlig hilsen
Inger Toudal

Eva Morfiadakis

Hej!

Du måste nog själv besöka Rigsarkivet i Köpenhamn eller om det är möjligt att du ger någon fullmakt?

Eva M
Eva M

Ingemar Gollungberg

Det skulle vara tråkigt om det är så. Jag skulle behöva dessa handlingar i vinter för ett projekt som jag håller på med. Jag bor numera i Grekland så det blir långt att åka men jag kommer till Göteborg till våren och då skulle jag kunna ta en utflykt till Köpenhamn. Går det inte ens att beställa patientjournalen?
Jag trodde att jag kommit en bit på vägen när jag kunde läsa dödboken från Rigshospitalet men det brukar bli bakslag ibland. Jag får fundera ut ett sätt att lösa detta.

Kali nichta
Ingemar
Vänligen
Ingemar

Eva Morfiadakis

Καλημερα,

Titta i daisy.sa.dk, skriv rigshospitalet i arkivskaber. Du får upp en massa träffar. Som Inger skrev fanns det flera medicinska avdelningar, om det var där din far låg. Jag tror inte man på den tiden hade en särskild hematolog.

Jag kan inte genomskåda journalernas insorteringssystem. Jag tror att det ligger en spärr i rigsarkivets datasystem att du inte kan beställa förrän du fått tillståndet. Jag såg att det finns ett namnkartotek:

Arkivnummer:
1675
Arkivskaber:
Rigshospitalet, Medicinsk Afdeling A
Arkivserie:
Navnekartotek, Mænd
Indhold:
[Vises ikke, da der kan forekomme personfølsomme oplysninger.]
Løbenummer:
1

Detta är för avdelning A. Det finns flera medicinska avdelningar. Jag tror man först måste finna honom i namnregistret. Det verkar som att namnregistret också har sekretess.

Eva M

PS Mitt grekiska efternamn ingick i äktenskapspaketet en gång i tiden.
Eva M