Boktrykker Gottman Friderich Kisel 1689-1765

Startet af Leif Salicath, 06 Feb 2011 - 15:31

Forrige emne - Næste emne

Leif Salicath

Han var født i Hamburg og gift med Helene og kom til København ca 1720-1730 hvor han ble ganske kjent som boktrykker.  Mange kjente verk er trykket av ham.

Da han er min 4tip er jeg interessert i alt om ham og ikke minst om barn.  Den eneste jeg kjenner er Dorothe Catharina Kisel 1718-1778 som ble gift i 1747 i København med boktrykker Gerhard Giese Salicath 1715-1782 som overtok virksomheten i København etter hvert.

Håper på svar.

Berit Frank Pagh

Hej,

Har du set "Kjøbenhavns Huse og Indvaanere efter Branden 1728" ?

Ifølge den boede han efter branden i Sct. Annæ kvarters vestre del:  Adelgade 288 med kone og 3 børn.

Vh,
Berit Pagh.

Leif Salicath

Hei Berit, og takk for Branden.

Da vet vi at han må ha kommet til København i god tid før 1728.  3 barn hvorav Dorothea Catharina helt sikkert er det ene.  Er det kilder som kan fortelle hva de andre barna het ?

mvh
Leif

Ps. Jeg ser nå også flere andre av mine anefamilier når jeg blar i kilden. Supert.

Berit Frank Pagh

På DDD - Andre kilder - Nygårds sedler er der nævnt 2:

Charlotte Marie Kisel gift med Hans Søegaard(se også ham), som var præst i Støvring og senere Harridslev i Randers amt.

Elisabeth Marie Kisel, som var ugift og boede hos søsteren.

http://ddd.dda.dk/nygaard/visning_billed.asp?id=192085&sort=e


Hans Hansen Søegaard finder du i Wibergs præstehistorie: http://tom-stryhn.com/viberg/windex.php

Hans Søegaard og Charlotte Marie Kisel fik i 1762 sønnen Ole Borch: Randers, Støvring, Albæk 1728-1770, opslag 150.


Navnet Kisel er jo sjældent og disse 2 kvinder har en alder, der passer med Gottman Kisels børn, så det er nok værd at kigge nærmere på.

Vh,
Berit.

Leif Salicath

Tusen takk.

Jeg tror ut fra Nygaards sedler at det må være en søster til, dvs. 4 i alt (Dorothea Catharina f. 1718, Charlotte Marie 1724, Elisabeth Sofie 1724 og Charlotte Marie som trolig er yngst - og født etter kilden etter branden i 1728.)

Berit Frank Pagh

Hvordan kommer du frem til, at der må være 2 ved navn Charlotte Marie ?

Vh,
Berit

Carsten Friis Fischer

#6
Her har du Dorothe Cathrina Kisels dåb hvor vi samtidig får morens efternavn.

IGI Individual Record FamilySearch™ International Genealogical Index v5.0
  Denmark
Search Results  | Download | Print 

--------------------------------------------------------------------------------

   
DOROTHEA CATHRINE FREDERIKSEN Pedigree
  Female     
   

--------------------------------------------------------------------------------
Event(s):
Birth: 
Christening:  08 NOV 1717   Nikolaj Kirke, Kobenhavn, Kobenhavn, Denmark

Death: 
Burial: 
   

--------------------------------------------------------------------------------
Parents:
  Father:  FRIDERICH KIESLEL BOGTROKER  Family
  Mother:  LEENE LORENTZDR     
 

--------------------------------------------------------------------------------
Messages:
Extracted birth or christening record for the locality listed in the record. The source records are usually arranged chronologically by the birth or christening date. 
     

--------------------------------------------------------------------------------
Source Information:
Batch No.:  Dates:  Source Call No.:  Type:  Printout Call No.:  Type: 

C202031  1694 - 1721  0044512   Film  NONE   

C202031  1735 - 1746  0044512   Film  NONE 



mvh

Carsten Fischer

Leif Salicath

Citat fra: Berit Frank Pagh Dato 07 Feb 2011 - 17:15
Hvordan kommer du frem til, at der må være 2 ved navn Charlotte Marie ?

Vh,
Berit

Sorry, jeg skrev feil.  Iflg. Nygård sedler, så var Charlotte Marie Kisel gift med Hans Søegård. Hun døde 12. des. 1793, 68 år gammel.  Elisabeth Sofie Kisel "min kones søster iflg. Søegård begr. 3. apr. 1776, 52 år gammel. Elisabeth Marie Kisel nevnes i 1767 i "preste.... i Harridslev" (stilling jfr.).  Med Dorothea Catharina Kisel er det 4 søstre.

Jeg trodde sistnevnte var døpt i Hamburg, men det var altså feil.

Takk for info, Carsten.  Da kommer også morens navn på plass.  Leene er nok det samme som Helene. 

Jeg hadde det meste av min ringe informasjon om disse fra "Salicath-boken" av den danske Ingrid Salicath utgitt i 1967, men manglet mye.  Hun nevner at Gottman Friderich Kisel dør i Hamburg i 1765 og at hans hustru Helene dør 7.jul.1757 og begr. 11.jul. s.å. også i Hamburg.  Hamburg er synes nå å være feil.

mvh
Leif

Carsten Friis Fischer

#8
Og her er 4 børn mere af ægteparret.

Bemærk at hustru har nyt efternavn.

Results for:  Gottmansen, Kobenhavn, Denmark, Denmark
Exact Spelling: Off
[refine search] [Print]
Prepare selected records for download

  International Genealogical Index / Denmark - 4 Find more Danish records by searching on the
updated FamilySearch site. Click here...
 
Select records to download - (50 maximum)
1. CHRISTIAN GOTTMANSEN - International Genealogical Index
Gender: Male Christening: 02 APR 1725 Frue Kirke Or Vor Frue Kirke, Kobenhavn, Kobenhavn, Denmark

2. CHRISTIAN FRIDERIC GOTTMANSEN - International Genealogical Index
Gender: Male Christening: 27 JAN 1720 Frue Kirke Or Vor Frue Kirke, Kobenhavn, Kobenhavn, Denmark

3. MARIE CHARLOTTE GOTTMANSEN - International Genealogical Index
Gender: Female Christening: 28 JUN 1723 Frue Kirke Or Vor Frue Kirke, Kobenhavn, Kobenhavn, Denmark

4. ELISABETH SOPHIE GOTTMANSEN - International Genealogical Index
Gender: Female Christening: 18 MAR 1722 Frue Kirke Or Vor Frue Kirke, Kobenhavn, Kobenhavn, Denmark





mvh

Carsten Fischer

Leif Salicath

Fantastisk.  Tusen takk Carsten.

Nr. 3 og 4 er nok identiske med de foran nevnte av samme fornavn. Nr. 2 regnes vel som død før nr. 1 ?  Pussig at de først døpte Dorothea Catharina i Nicolai, mens de senere er i Vor Frue.  Jeg har en liten mistanke om at Elisabeth Marie og Elisabet Sophie er en og samme person, selv om Hans Seegård burde vite bedre (jfr. Nygård sedler).

Hvor fant du alt dette ?  Jeg har forsøkt FS uten å se disse.

CitatBemærk at hustru har nyt efternavn.
Hvilket ?

mvh
Leif

Carsten Friis Fischer

Ja. Du starter med at gå ind her http://www.familysearch.org/eng/search/frameset_search.asp

Så i venstre side i rubrikken der, er der noget som hedder International Genealogical Index.

Den trykker du på.

På det nye skærmbillede kommer der bl.a. disse ting frem:
Region: Tryk på Denmark
Country: Tryk på Denmark
County: Tryk på Kobenhavn

Derefter taster du ind under "Last name" Gottmansen.

Og så er det bare at trykke på Search.

Morens efternavn er bl.a. Wallund, Larsdr. Wellund. Larsdr = Lorentzdr.

På AO Skt. Nikolaj 1694-1721 opslag 252 kan du se Dorothes dåb.

En af fadderne er en Lorentz ?. Han er kongelig "Et eller andet". Det kunne jo være Helene Lorentzdatters far ?

Fadderne i Vor Frue kan du jo selv prøve at kigge på. De kan jo fortælle et og andet måske ?

mvh

Carsten Fischer


Leif Salicath

Hei Carsten.

Tusen takk for veiledning. Nå fikk jeg det til.

Men det er sjelden jeg bruker danske databaser og mye er visst nytt nå.  Jeg prøvde denne linken http://www.dis-danmark.dk/kirkeimg/list_kirker.asp?Navn=S, men får bare denne http://www.dis-danmark.dk/opslord/o_kbhavn.htm når jeg prøver å få opp "Opslag i kilder fra dette sogn".  Er jeg helt på villspor når jeg søker f.eks. St. Nicolai ?

Leif Salicath

Jeg fant ut av det via de gamle kirkebøker.  Det var virkelig veldig interessante faddere.  Hele kongefamilien etterhvert.

mvh
Leif

Leif Salicath

#13
Iflg.  Ekstraskattemandtal for Kjøbenhavns Vester Kvarter 1762 - Det kgl. Wajsenhuus, bor Bogtrykker og enkemand G.Fr.Kisel med sin eneste datter Elisabeth Sophie som er 34 år gammel.

Blandt tjenestepiger og svender, nevnes Regine Walund 34 år gammel - som sikkert er slekt av hans avdøde hustru.

Jeg får ikke datterens alder til å stemme, da den Elisabeth Sophie som er funnet før, ble døpt 18. mar. 1722 og altså 6 år eldre. Opplysningene har jeg hentet fra Salicathboken fra 1967 hvor en selvsagt kan ha gjort en skrivefeil.  Er originalen tilgjengelig på nett ?

Nygaard sedler gir løsningen: Elisabeth Sophie begr. 3.apr.1776 - 54 år gammel.  Enten har den gamle Kisel rotet med alderen, eller så foreligger det en feilskrift i 1762 / 1967.

Carsten Friis Fischer

Hej Leif

Jeg kan næsten regne ud, at du sidder med de samme problemer med at søge i kilder her i Danmark som jeg gør når jeg søger i de norske kilder.

http://hammerum-herred.dk/news.php

Linket her plejer jeg at bruge når jeg skal se hvilke kirkebøger som mormonerne har lagt ud.

Du skal trykke på batch nr og så skal du ellers finde amtet + sognet. Findes sognet så ikke, er der kun den mulighed tilbage, at man må ind på AO for at manuelt gå det igennem.
Det kræver selvfølgelig, at man er nogenlunde sikker på hvilket sogn man skal lede i.

Dette link fortæller om hvilke kirkebøger som er bevaret og hvilke præstegårde som evt. er brændt.

http://www.clicketyclick.dk/amt-herred-sogn/danmarks_kirkeboeger/danmarks_kirkeboeger.html

Dette udpluk fik jeg lige idag tilsendt fra en af mine forbindelser:

Gottmann Friedrich Kisel er omtalt af Harald Ilsøe i "Bogtrykkerne i København ca. 1600-1800". Han var 1716 leder af Missionskollegiets trykkeri i Elers Kollegium, fra 1727 lagt under Vajsenhuset, efter branden 1728 på Nytorv. Det nævnes, at han 1735 får lov at sætte sit navn på titelbladet sammen med trykkeriets, for at hans svende kunne vinde anerkendelse i faget. Han døde 1765 og blev efterfulgt af Gerhard Giese Salicath, som var gift med en datter af ham (henvisning til Personalhistorisk Tidsskrift 8:VI,111). Derudover nævnes overvejende trykkeriets produktion af bibler, salmebøger m.m.
I Nyrop: Dansk Boghandels Historie er han kun med i en opremsning af bogtrykkere, her med 1737-57 som virksomhedsperiode.
Det er nok ikke andet, en hvad du allerede har fundet.

Wallund er et stednavn i Ølgod sogn i Vestjylland, så det er jo nok her som du evt. skal lede for at finde Leenes Wallunds ophav ?

Mvh

Carsten Fischer


Leif Salicath

Hei Carsten.

Jeg hadde litt problemer med skriften på Nicolaj, men på Vor Frue var kirkebøkene usedvanlig lette å lese. Det er ikke vanlig på tidlig 1700-tall, ihvertfall ikke i Norge. 

Jeg sitter her med en fortegnelse over digte og leilighedssange samlet til Salicath-boken i 1967 hvor mesteparten gjelder bryllup eller festligheter knyttet til Kisel. Kildene ligger i det Kgl. Bibliotek. 

Appropos det Kgl. Bibliotek, jeg fjernlånte for noen år siden en slektsbok derfra (Slægten Feilberg) som egentlig er en utdødd familie, men hvor jeg har mange tipper.  Jeg ble mektig imponert da den boken jeg fikk tilsendt var flunkende ny og aldri åpnet før.  Den ble trykket i 1890.  Jeg kunne ikke dy meg og måtte legge inn i den en ajourført oversikt over den norske grenen av Feilberg før jeg returnerte den.

mvh
Leif

Carsten Friis Fischer

Nej. Jeg syntes nu ikke at nogen fra kongefamilien er faddere ved dåbene.

Men derimod er det nok "En eller anden form af kongelig udnævnt" person/ere der menes.

Så desværre "Ingen blåt blod i denne omgang".

mvh

Carsten

Carsten Friis Fischer

Hej Leif

Dette modtog jeg lige idag fra en venlig person.

Det er et skifteuddrag fra Rådhus Arkivet på København Rådhus.

20/1 1764 Philip Becker, skræder og tidl. afdøde hustru Magdalene Henriksdatter Droj
et søskendebarn til konen Helene Walund havde en datter som var gift med bogtrykker Kissel, med hende en datter Elisabeth Sophie Kissel, 29 år.
sølv 44 rdl. guld 28 rdl. rede penge 23 rdl. formue 238 rdl, gæld 224 rdl.
gensidigt testamente kgl. konf. 14/6 1737             sluttet 18/9 1764

Så med lidt ihærdighed skulle det muligvis lykkes dig at nå lidt længere bagud ?

mvh

Carsten

Leif Salicath

#18
Hei Carsten.

Takk for tyding og veldig interessant info om Becker mfl.

Jeg ser  at Philip Becher, skredder i "svallergaarden" (?) er fadder til Christian Kisel som ble døpt 2.apr.1725 i Vor Frue Kirke.  Det er opplagt den samme person.  Hans hustru sees ikke som fadder.

Skifteutdraget må vel tolkes slik selv om jeg er litt usikker:
Magdalene Henriksdatter Droj, datter av Henrik Droj hadde en søster som ble gift med Lauritz Wallund. Denne søsterens datter,  Helene Lauritzdatter Wallund var gift med boktrykker Kisel.  Deres datter igjen, Elisabeth Sophie Kisel var 29 år i 1764 (som vel er litt feil da hun ble født i 1722).

Jeg stusser litt på at Elisabeth Sophies søstre Dorothea Catharina og Marie Charlotte ikke nevnes for de lever jo fremdeles i 1764.  

Finnes hele skiftet tilgjengelig på nett ?  

Er navnet Droj korrekt gjengitt ?  Det synes ukjent som slektsnavn.

I "Salicath-boken" av Ingrid Salicath fra 1967 nevnes også at Dorothea Catharina Kisel iht. bryllupssanges forside: "Salig Jensens Efterleverske" og iflg. ukjent kilde skal ha vært en Jensen Øland, der i dette ekteskap skal ha 2 sønner, hvorav den yngste Christoph Gottlieb ble adoptert av sin morfader, boktrykker Kisel.  

Samme sted ser jeg at boktrykker Kisel er fadder for 3 av de 6 barna til hans svigersønn Gerhard Giese Salicath.

Von Westen (Sylow) er en av mine gamle anelinjer og jeg ser at Dorthe von Westen f. 1692 ble gift med Rasmus Wallund f. 1686.  Han var kapellan i Skjerstad i Norge da, men senere sogneprest.  Imidlertid er det lite trolig at han er i nær slekt.

mvh
Leif

Carsten Friis Fischer

Hej Leif

Jo. Jeg tolker ligeledes skifteuddraget som du har gjort.

Grunden til at søstrene ikke næves i skiftet, kunne muligvis være den, at de er gift og sat i vejen ?

Skiftet findes ikke på nettet. Der er kun den slaviske vej at tage til København og se det der.
Det er et seddelkartotek som i tidernes morgen er lavet af en person og som befinder sig på Københavns Rådhus.
Skifteuddragene har som regel det væsentlige med (navne). Så orginalskiftet vil ikke fortælle mere m.h.t. familien.

Navnet Droj har jeg lagt mærke til også kan staves Drøy. Men det eneste mormonerne kender til er en Henrik Droj.

M.h.t. "salig Jensens Efterleverske". Skal det forstås sådan, at Dorothea Cathrina har været gift 1 gang før ?
Så må hun da gådt nok være blevet enke i en ung alder.

Umiddelbart vil jeg da mene, at sognepræsten Wallund udmærket kan være slægt. Det er et sjældent navn.

Men prøv da at låne denne slægtsbog her:
Jeg har følgende oplysninger fra min stamtavle over slægterne Müller og Wallund samt Hjorth og Ørsland: F.C.Bruun gift med Andrea Møller (min slægt), født i Skanderborg 6/12 1796, som søn af Lauritz Jørgensen Bruun og Anna Margrethe Becker. Forældrene flyttede til Viborg i 1803 og til Aarhus i 1811.Der er en udførlig beskrivelse af F.C. Bruun i bogen.

Netop denne Bruun slægt har jeg arbejdet lidt med til et fjernere familiemedlem.
At vi her ender i Dansk Vestindien er så en anden sag.
Men om der så er en slægtsbog tør jeg aligevel ikke sige.

mvh

Carsten Fischer


Leif Salicath

#20
Hei Carsten.

Jeg fant noen løse bilag til Salicath-boken.  Dorothea Catharina Kisel 1717-1778 ble først gift med Jensen Øland som døde ca 1746 (fornavn mangler).  De fikk 2 barn:
- Christian Friederich født 3.des.1742 døpt 12.des.1742 i Vajsenhusets kirke i København
- Christoph Gottlieb født 1744, døpt 16.des.1744 i Vajsenhusets kirke i København

Sistnevnte ble som nevnt ovenfor adoptert av sin morfar og jeg tror derfor at den eldste nok døde tidlig.

Kirkebøkene finnes ikke iflg. Nygaard: Danmarks Kirkebøger:
"Waisenhuset. Dette, der blev oprettet ved Fundats af 27. Juli 1727, havde sin egen Kirke, indviet 17. April 1728, og 1728-96 sine særlige Præster. Ved Byens store Brand 5.-7. Juni 1795 brændte Bygningen med Kirken, der ikke genopførtes, og med den muligvis Kbgr., af hvilke ingen er bevarede."

Derfor blir nok "Jensen Øland" vanskelig å finne.

Takk for tips om om bok. Jeg regner med at du mener boken til Hans Andreas Møller: "Stamtavle over slægterne cand. teol. degn i Reerslev, Andreas  Andersøn Müller [Møller] og Birgitta Sophia Wallund's ...."

mvh
Leif