"Tipoldefar er begravet på Holmens Kirkegård - men er ikke i kirkebogen."

Startet af Nick MacGregor Sadolin, 26 Aug 2013 - 06:33

Forrige emne - Næste emne

Nick MacGregor Sadolin

Hej.

Jeg har et lille mysterium:

Jeg har forgæves forsøgte at finde min tipoldefars begravelsesdato i Holmens Sogns Kirkebog, men han er ikke opført i denne. Han hed William Schultz og var født den 9 marts 1850 i København – og blev døbt den 25. april 1850 i Holmens Kirke. Han døde den 12. november 1914 i København (boede da i Cort Adelersgade, der var/er en del af Holmens sogn) og blev efterfølgende begravet i Holmens Kirkegaard.

Gravstenen kan ses her: http://www.oernen.dk/Krkgrd/holmen/holmen_visbilled.php?img=../holmen/pics/R20128.JPG&ned=300&hen=124

Min tipoldemor, (Williams hustru) Bertha Schultz, der døde den 1. september 1920 (også i Cort Adelers Gade) blev også begravet paa Holmens Kirkegård, den 6. september 1920, og man finder hende opført i Holmens Sogne Kirkebog for "Døde" – 1913-1926 – opslag 90 – som nr. 63

Mine to "store" spørgsmål er:

1.)   Hvor findes han så opført, når han ikke er i Holmens?
2.)   Hvorfor er ikke opført i Holmens?

Håber at der er nogle her som kan hjælpe mig med mit lille mysterium.

På forhånd tak!
Mvh. / Kind regards,

Nick MacGregor Sadolin

Sadolin- & Schultz-sfærene

bente lindhardt


Nick MacGregor Sadolin

Hej Bente. Mange tak skal du have. Det er jeg meget taknemlig for! De bedste hilsener, Nikolaj
Mvh. / Kind regards,

Nick MacGregor Sadolin

Sadolin- & Schultz-sfærene

Thestrup-Bjørn

Hej Nikolaj

Er du helt sikker på, at han døde i København?
Tilsyneladende ses han nemlig ikke i Politiets Registerblade (for Københavns Kommune!)

Hvorfra har du hans dødsdato?
- måske fra et skifte, eller?


Kan han være død i Nakkehoved? - for hans enke kommer derfra i 1 maj 1915.

iflg. hendes registerblad

http://www.politietsregisterblade.dk/index.php?option=com_sfup&controller=politregisterblade&task=viewRegisterblad&id=3392607&searchname=polit_simple


-------------------

TILFØJELSE

JA - han er død i Nakkehoved, Søborg sogn, Holbo herred, Frederiksborg amt iflg. Søborg kirkebog
- glemte at noteret opslagsnr.; men mon ikke jeg er helt og aldeles tilgivet  ;)

Han boede således ikke i Cort Adelersgade ved sin død! Der står tydeligt, at han døde som fyrmester på Nakkehoved Fyr.



Håber, Bente ser dette her, før hun kæmper på Københavns Stadsarkiv til ingen nytte.
v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

Hans Chr. Baagøe

Hej

Tag et kig på opslag 206 i Søborg, Holbo Herred, Frederiksborg amt, nr.8.

Han var fyrmester på Nakkehoved Fyr.
Begravet på Holmens kirkegård, København den 17. november.

Venlig hilsen
Hans Chr. Baagøe

Thestrup-Bjørn

Ja, det er da ganske vist - nu er vi hele to, der fandt det faktisk samtidig.

Enkens registerblad, som jeg fandt, gjorde udslaget - i hvert fald for mig.

Godt, Hans Chr., at du lige noterede opsl.nr.
v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

Nick MacGregor Sadolin

Kaere Baagøe og Thestrup-Bjørn,

Jeg er vildt imponeret over at I fandt ham.

Oplysningen om København har jeg fra en slaegtsbog fra 1910, hvor der laa et haandnoteret papir om at de havde en lejlighed i Köbenhavn paa Cort Adlersgade - og hvor der saa stor död ud bagefter.

Derfor har jeg altid antaget at William Schultz döde her, da adressen jo netop falder under Holmens Sogn (hvor i övrigt ogsaa en stor del af familien er bisat fra sognets kirke).

Ud fra andet efterladt familiemateriale har jeg altid antaget at William Schultz gik paa pension som fyrmester for Nakkehoved Fyr omkring 1910 (60 aar). Men det ser ud som om at han döde som "arbejdende" fyrmester, hvilket overrasker mig (og som jeg nu undersöge naermere).

Tusind tak for hjaelpen!

Mvh. / Kind regards,

Nick MacGregor Sadolin

Sadolin- & Schultz-sfærene