Jürgen Brockhusen, Bjerne Sogn

Startet af Peer Petersen, 25 Aug 2013 - 17:31

Forrige emne - Næste emne

Peer Petersen

Iflg overleveringer skulle Brokhuus eller Brockhusen slægten stamme fra Brocken (Harzen).
Ved en folketælling finder jeg Jürgen Niels Brockhuus født i Flensborg i 1843 og jeg har senere fundet at det var den 19. april 1843. Hans fader var en Jürgen Brockhus født i Bjerne Sogn (Sydfyn) og jeg regner mig frem til, at han må være født omkring 1792. Moderen til Jürgen Niels er Maria Asmussen. Hun stammer muligvis fra Flensborg? Hende har jeg endnu intet fundet om. Desværre har jeg heller intet fundet i Bjerne Sogn om Jürgen Brockhusen???
Er der nogen der kan hjælpe med disse oplysninger?

Peer

Mogens Erik Brockhusen

Til Peer Petersen
Må jeg være med her?
Har lige læst mig frem til det med Bjerne sogn, vid at kigge i bopælsregistret fra 1845 og blev overrasket over at skulle tilbage til Fyn.
Jeg har dog en "tråd" der trækker i retning af Fyn, men det handler mere om en overlevering fra en anden familie, som også har Brockhusen navnet med.
Det er først for nylig at jeg har fundet min tipoldefar Broder Frederik Christian Brockhusen's søskende, ved at falde over Brigitte, som først er født senere.
Har kendt flere af de af Frederik Christians Brockhusen's børnebørn, som er født af de børn, der emigrerede til USA. Fandt dem i 1980.
Mvh
Mogens Erik Brockhusen
4052 3854

Erik Brejl

Jeg ved ikke, om det er din slægt, men der er tre skifter hos Nakskov byfoged:

775 Borchert von Brockhusen i Nakskov. 23.8.1693, fol.108.
Enkemand. B:
1) Peder von Brockhusen, guldsmed i Nakskov
2) Johan Adolf von Brockhusen
3) Borchert von Brockhusen
4) Cathrine von Brockhusen i Holsten.

790 Peder von Brockhusen, guldsmed i Nakskov. 26.7.1694, fol.304.
E: Anne Cathrine Bertramsdatter. LV: Peder Holm. B:
1) Ellen Cathrine Pedersdatter von Brockhusen 6
2) Cathrine Elisabeth Pedersdatter von Brockhusen 4
3) Magdalene Sybille Pedersdatter von Brockhusen 1.
FM: farbror Johan Adolf von Brockhusen.
Arv i boet efter afdødes far Borchert von Brockhusen, skifte 23.8.1693 lbnr.775 til afdødes søster Cathrine von Brockhusen i Kiel.

1200 Henrik Helbæk i Nakskov. 12.6.1724, fol.484B.
E: Anne Cathrine Bertramsdatter Buchwald. LV: Herman Cortsen, guldsmed. B:
1) Lisbeth Henriksdatter
2) Margrethe Henriksdatter.
FM: Hans Ravn, købmand.
Enkens første ægteskab med Peder von Brockhusen, guldsmed, skifte 26.7.1694 lbnr.790. Arv til B:
1) Ellen Cathrine Pedersdatter von Brockhusen g.m. Peder Nielsen i huset Pyntenborg i Nykøbing. Hendes første ægteskab med Jens Lauridsen, mensalbonde, skifte 16.3.1713 afholdt af Peder Lauridsen Værløse, præst [i Tingsted]. Arv til B:
a Peder Jensen, discipel i Nykøbing latinskole
2) Cathrine Elisabeth Pedersdatter von Brockhusen
3) Magdalene Sybille Pedersdatter von Brockhusen g.m. Søren Markussen i Humble på Langeland.
Erik Brejl
https://brejl.dk