Skovvejens historie (Aarhus)

Startet af Carsten R. Nielsen, 23 Aug 2013 - 11:22

Forrige emne - Næste emne

Carsten R. Nielsen

Det hører til i afdelingen for lokalhistorie, men jeg vil da lige nævne, at jeg netop har tilføjet en sektion på mit website om Skovvejen i Aarhus. Hvis man har slægtninge, der har boet i Skovvejskvarteret, eller er man blot interesseret i aarhusiansk lokalhistorie, håber jeg, at siderne vil være et besøg værd:

http://www.slaegtsoglokalhistorie.dk/skovvejen/

Affotograferinger af de sider i personregistret i Aarhus Vejviser (1876-1997), der vedrører Skovvejen, kan også findes på websitet.

Der skulle meget gerne senere blive tilføjet nogle artikler om Østbanetorvet og Sandgravvej (der omkring år 1900 var en ganske berygtet prostitutionsgade; bl.a. frekventeret af en ung Thorvald Stauning).

MVH
Carsten
8000 Aarhus C • Website: > www.slaegtsoglokalhistorie.dk

Inge Nissen

Hej Carsten

Det ser spændende ud.

Når du bor i Aarhus kender du sikkert Sejrs sedler og ved, at vi er en masse frivillige, der har arbejdet på at de snart kan bruges til slægtsforskning og lokal Århus histore. Nu er vi i gang med byrådsforhandlinger.

Der er mange god hjemmesider, dejligt når folk som dig, deler med os andre.

Venlig hilsen Inge

Carsten R. Nielsen

Jo, jeg kender naturligvis Sejrs sedler og glæder mig meget til at gå på opdagelse i dem på nettet, når dette bliver muligt.

Vi skylder jer frivillige indtastere en stor tak for jeres arbejde.

MVH
Carsten
8000 Aarhus C • Website: > www.slaegtsoglokalhistorie.dk

Ruby

Hej Carsten -

Min morfar voksede op på Skovvejen. Ifølge et dokument fra 1908 boede hans familie i nr. 29, men dette nummer kan jeg ikke finde i folketællingerne. I folketællingerne kan jeg kun se de lige numre 2-42 og ulige numre 37-155. Men hvor mon de ulige numre før 37 er? Antagelig er nummeret et andet i dag, men har du mon nogen idé om, hvorfor det ikke er med i datidens folketællinger? Og mon du kender nummeret som det gamle nr. 29 har i dag?

På forhånd tusind tak for hjælpen!

Mange hilsner
Helle Ruby

Mogens Fabritius

Hej... prøv at gå hele vejen igennem...! Skovvejen er hvistnok den gade/vej der har fået reguleret nummerreringen flest gange, (5)? På lokalarkivet fantes der engang en håndskrevet bog, om gader og vejes oprettelse og historie... Men lige nu er det hele i opløsning, Stadsarkivet tager sit og Den gl. By raner resten....

mvh Mogens Fabritius

Ruby

Jeg har "løst" løbet store dele af folketællingerne igennem for Skovvejen, MEN ikke 100% konsekvent - så det er muligt, at jeg alligevel kan finde dem under det ene eller andet husnummer. Dog, i de indtastede folketællinger kan jeg heller ikke finde familien....


Carsten R. Nielsen

Der eksisterede ikke noget nummer 29 i 1908. Den ulige nummerering begynder med nr. 37 (matr. 1121r, ved Østbanetorvet, altså i den sydligste ende af Skovvejen). Nummereringen ændres én gang, i 1933/34, hvor vi får den nummerering, der er gældende i dag. Mon ikke, at der er tale om en fejl i det omtalte dokument?

Jeg har affotograferet de sider i personregistret i Aarhus Vejviser, der vedrører Skovvejen for perioden 1876-1997. Du burde kunne finde familien her: http://www.slaegtsoglokalhistorie.dk/skovvejen/vejviser.html

MVH
Carsten
8000 Aarhus C • Website: > www.slaegtsoglokalhistorie.dk

Ruby

Tusind tak for svar!

Jeg har nu fundet fejlen - jeg fandt nemlig et andet gammelt dokument, og deri står nr. 129! I vejviseren fra 1908 (fantastisk at du har lagt disse på nettet) finder jeg så på første etage Arbm. P C Jensen, og det er netop ham og hans hustru og barn/børn, jeg er "ude efter". Desværre ses de ikke boende der i 1907 eller 1909, og i det hele taget kan jeg slet ikke finde dem i folketællingerne - hverken i Århus eller andre steder. Øv.

Men nr. 129 - i 1908 - hvilket nummer mon dette er i dag?

På forhånd tusind tak for hjælpen!

Gitte Johansen

Hvis man tager 129 i 1933, bor Busk, Clausen og Christensen.

Hvis man tager nr. 91 i 1934, bor Busk, Clausen og Christensen der.
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Ruby

Aha! Ja det er selvfølgelig måden at se det på! TAK skal du have!

Ruby

....og nu opdager jeg så, at du har netop et foto af nr. 91 på din hjemmeside. FANTASTISK!

Michael Bach

Tak for linket, Carsten Nielsen - og for det store arbejde. Den side vil jeg studere med glæde. Min kære farmor Ingrid Severine Anna Johansen blev født i nr. 97 i året 1900. Farmand A.C. (1876-1948) kan jeg se står i vejviseren i 1905. I 1915 købte han Café Strandborg på hjørnet af Strandvej og Jægergårdsgade. Ja, han ejede hele ejendommen, og den blev i familiens eje indtil kort før min farmors død i 1978. Men det er jo en ganske anden historie, der ikke har noget med Skovvej at gøre. Undskyld.
Michael Bach
Sengeløse, 2630 Taastrup
-----------------------------------------
www.gravminder.blogspot.com
www.toldhistorie.blogspot.com

Carsten R. Nielsen

Godt at høre, at nogen kan bruge mit materiale om Skovvejen.

Der er nu tilføjet en side om Sandgravvej:
http://www.slaegtsoglokalhistorie.dk/skovvejen/sandgravvej.html

Jeg har også fået lavet en udførlig liste over husene på Skovvejen, hvoraf det – hus for hus – fremgår, hvordan husnummereringen var før 1934. Hvis nogen i fremtiden således skulle blive forvirrede over husnumrene i folketællingerne, kan man altså her se, hvilke numre husene har i dag:
http://www.slaegtsoglokalhistorie.dk/skovvejen/skovvejenshuse.html

Før 1934 hørte husene lige syd for Riis Skov desuden til Skovvejen (hvor de i dag har adresse på Dronning Margrethes Vej). Disse huse er også taget med på listen.

MVH
Carsten
8000 Aarhus C • Website: > www.slaegtsoglokalhistorie.dk