Kan 2 søstre været blevet forvekslet ved dødsfald i 1944?

Startet af Kirsten Brodersen Cox, 18 Aug 2013 - 22:14

Forrige emne - Næste emne

Kirsten Brodersen Cox

Håber nogen har tid og lyst til at kaste et blik på denne gåde!

Det drejer sig om 2 søstre, Karen Marie og Ane Marie.  Ved Ane Maries dødsfald er der åbenlys fejl, eller hvad er det jeg ikke kan få øje på?

Død i Hammel, Skanderborg 20.11.1944 Ane Marie Nielsen f. Christiansen. Enke efter husmand, De gamles Hjem, Hammel. født i Sall 19.6.1855, enke efter Anders Nielsen (det var hendes søsters mand!), der blev begravet i Sall 3.9.1905, død i Voldby 28.8.1905 datter af husmand Christian Hansen og hustru Johanne Andersen. 89 år.

Søstrene bor sammen med deres mor og Karen Maries mand ved FT 1880 i Søby, Skanderborg:

Skanderborg, Gjern, Søby, Vadsted og Svenstrup, Søby Sogn, samme hus, 57, FT-1880, C9855
Navn:   Alder:   Civilstand:   Stilling i husstanden:   Erhverv:   Fødested:
Anders Nielsen   34    Gift   Indsidder      Viborg Amt
Karen Marie Christiansen   26    Gift   Hans Hustru      Sall S. Viborg Amt
Ane Marie Christiansen   24    Ugift   Tjenestepige      Sall S. Viborg Amt
Johanne Andersen   49    Enke   Husfaderens Svigermoder der af ham forsørges      Dallerup By, Skanderborg

Karen Marie Christiansen født i Sall, Viborg 9.8.1853. Datter af husmand på Aptrup mark Christian Hansen og hustru Johanne Andersdatter.

30.9.1876 viet i Gjern.  Skanderborg. Ungkarl, daglejer Anders Nielsen, 30 år af Nårup og pige Karen Marie Christiansen, 22 år af Nårup. Niels Sørensen gmd. I Grølsted og Niels Jensen ?mand i Farre.

21.5.1880 født i Søby Niels Peter Nielsen. Søn af indsidder Anders Nielsen og hustru Karen Marie Kristiansen af Hedegaardens mark. Hjemmedøbt 24.5.1880, død inden dåben er publiceret.

28.8.1905 død i Voldby, Skanderborg. Anders Nielsen. Arbejdsmand, gift med Karen Marie Kristiansen, Voldby Uremose. Søn af hmd Søren Nielsen og hustru Anne Elisabeth Melisdatter i Batum, Rødding, Viborg hvor han er født 26.9.1845. 59 år
Iflg. kirkebogen i Sall, Viborg:
28.8.1905 død i Voldby Uremose. Begravet på Sall Kirkegård. Anders Nielsen. Arbejdsmand i Voldby mose, gift med efterlevende Karen Marie (Dybdal). Søn af arbejdsmand Søren Nielsen og hustru Ane Elisabeth Melis af Balum, født i Balum den 26.9.1845. 59 år.

Bortset fra FT 1906 kan jeg følge Karen Marie i alle folketællinger i Voldby eller Hammel til og med 1930. Dog er fælles for alle registreringer i folketællinger at hendes fødeår er forkert. Der er anført 1854 eller 1855, så hun har måske selv haft svært ved at huske hvornår hun var født!

Karen Marie's død har jeg ikke kunnet finde, men måske har hun ved sin død været i besiddelse af sin søsters dåbsattest og den sammen med mandens dødsattest har måske medført fejlregistrering i kirkebogen, eller hvordan hænger det mon sammen?

Født i Sall, Viborg 19.6.1855 Ane Marie Christiansen datter af husmand af Aptrup Christian Hansen og hustru Johanne Andersdatter.
Ane Marie fødte en uægte søn i Voldby, Skanderborg 23.3.1884. Ved sønnens konfirmation 17.4.1898 Voldby, Skanderborg er anført stedfader Anders Nielsen, som var gift med Ane Maries søster.
5.1.1886 viet i Voldby, Skanderborg. Ungkarl Søren Jensen, 22 år gl. tjenende (tjenende er tilføjet) i Voldby (mose – er slettet). Ugift Ane marie Kristiansen 30 år gl. i Voldby mose. Niels Villumsen, muremester på Voldby mark. Morten Sørensen, husejer i Voldby m.f.P
5.6.1886 født i Voldby dødfødt drengebarn. Søn af indsidder Søren jensen f.t. i militærtjeneste i Århus og hustru Ane Marie Kristiansen i Uremosen ved Voldby. Moderen 31 år.
Ane Marie eller hendes mand Søren Jensen kan jeg ikke finde efter 1886, hverken i kirkebog eller folketællinger. Dog Ane Maries dødsfald, hvis det da ikke er søsterens dødsfald, jf. øverst.

Jane Valkær

Hej
Ved Ane Maries uægte søn Niels dåb i 1884, Voldby (opslag 11) opholdt Ane Marie sig hos moderen - Kristian Hansens enken (Johanne Andersen/Andersdatter)
FT 1890 Voldby er det kun moderen Johanne Andersen (Andersdatter) som jeg kan finde - opslag 10

Ved Niels' konfirmation i 1898 (opslag 80, Voldby) står der, at Ane Marie er ugift og bor i Voldby.
Jeg vil tro, at det var almindeligt at skrive moderens aktuel ægtestand (ugift, gift, enke eller fraskilt) ved konfirmation og ikke hendes ægtestand ved barnets fødsel.
Altså tolker jeg indskrivning "ugift" som enten enke eller fraskilt.
Du har fundet en vielse med Søren Jensen og Ane Marie Kristiansen, hvilket sandsynligvis er "din" Ane, selvom forloverene ikke er kendte fra familien. Så Ane må have været gift inden sønnens konfirmation.

Af en eller anden grund så har jeg på mavefornemmelsen, at der noget galt med oplysningerne.

Mvh
Jane


PS. Opslagnr. plejer at være rare at have, når vi skal prøve at hjælpe.

Kirsten Brodersen Cox

Citat fra: Kirsten Brodersen Cox Dato 18 Aug 2013 - 22:14
Håber nogen har tid og lyst til at kaste et blik på denne gåde!

Det drejer sig om 2 søstre, Karen Marie og Ane Marie.  Ved Ane Maries dødsfald er der åbenlys fejl, eller hvad er det jeg ikke kan få øje på?

Død i Hammel, Skanderborg 20.11.1944 Ane Marie Nielsen f. Christiansen. Enke efter husmand, De gamles Hjem, Hammel. født i Sall 19.6.1855, enke efter Anders Nielsen (det var hendes søsters mand!), der blev begravet i Sall 3.9.1905, død i Voldby 28.8.1905 datter af husmand Christian Hansen og hustru Johanne Andersen. 89 år.

Søstrene bor sammen med deres mor og Karen Maries mand ved FT 1880 i Søby, Skanderborg:

Skanderborg, Gjern, Søby, Vadsted og Svenstrup, Søby Sogn, samme hus, 57, FT-1880, C9855
Navn:   Alder:   Civilstand:   Stilling i husstanden:   Erhverv:   Fødested:
Anders Nielsen   34    Gift   Indsidder      Viborg Amt
Karen Marie Christiansen   26    Gift   Hans Hustru      Sall S. Viborg Amt
Ane Marie Christiansen   24    Ugift   Tjenestepige      Sall S. Viborg Amt
Johanne Andersen   49    Enke   Husfaderens Svigermoder der af ham forsørges      Dallerup By, Skanderborg

Karen Marie Christiansen født i Sall, Viborg 9.8.1853 Viborg, Houlbjerg, Sall 1846-1856 opslag 40,4. Datter af husmand på Aptrup mark Christian Hansen og hustru Johanne Andersdatter.

30.9.1876 viet i Gjern.  Skanderborg.Skanderborg, Gjern, Gjern 18711883 opslag 113 nr. 3 Ungkarl, daglejer Anders Nielsen, 30 år af Nårup og pige Karen Marie Christiansen, 22 år af Nårup. Niels Sørensen gmd. I Grølsted og Niels Jensen ?mand i Farre.

21.5.1880 født i Søby Skanderborg, Gjern, Søby opslag 63 nr. 5 Niels Peter Nielsen. Søn af indsidder Anders Nielsen og hustru Karen Marie Kristiansen af Hedegaardens mark. Hjemmedøbt 24.5.1880, død inden dåben er publiceret.

28.8.1905 død i Voldby, Skanderborg. Skanderborg, Gjern, Voldby 1892-1906 opslag 126 nr. 5 Anders Nielsen. Arbejdsmand, gift med Karen Marie Kristiansen, Voldby Uremose. Søn af hmd Søren Nielsen og hustru Anne Elisabeth Melisdatter i Batum, Rødding, Viborg hvor han er født 26.9.1845. 59 år
Iflg. kirkebogen i Sall, Viborg. Viborg, Houlbjerg, Sall 1892-1906 opslag 137 :
28.8.1905 død i Voldby Uremose. Begravet på Sall Kirkegård. Anders Nielsen. Arbejdsmand i Voldby mose, gift med efterlevende Karen Marie (Dybdal). Søn af arbejdsmand Søren Nielsen og hustru Ane Elisabeth Melis af Balum, født i Balum den 26.9.1845. 59 år.

Bortset fra FT 1906 kan jeg følge Karen Marie i alle folketællinger i Voldby eller Hammel til og med 1930. Dog er fælles for alle registreringer i folketællinger at hendes fødeår er forkert. Der er anført 1854 eller 1855, så hun har måske selv haft svært ved at huske hvornår hun var født!

Karen Marie's død har jeg ikke kunnet finde, men måske har hun ved sin død været i besiddelse af sin søsters dåbsattest og den sammen med mandens dødsattest har måske medført fejlregistrering i kirkebogen, eller hvordan hænger det mon sammen?

Født i Sall, Viborg 19.6.1855 Viborg, Houlbjerg, Sall opslag 48 nr. 5 Ane Marie Christiansen datter af husmand af Aptrup Christian Hansen og hustru Johanne Andersdatter.
Ane Marie fødte en uægte søn i Voldby, Skanderborg 23.3.1884. Skanderborg, Gjern Voldby opslag 11 nr. 7 Ved sønnens konfirmation 17.4.1898 Voldby, Skanderborg. Skanderborg, Gjern, Voldby opslag 80 nr. 8 er anført stedfader Anders Nielsen, som var gift med Ane Maries søster.
5.1.1886 viet i Voldby, Skanderborg. Skanderborg, Gjern, Voldby 1882-1891 opslag 92 nr. 1 Ungkarl Søren Jensen, 22 år gl. tjenende (tjenende er tilføjet) i Voldby (mose – er slettet). Ugift Ane marie Kristiansen 30 år gl. i Voldby mose. Niels Villumsen, muremester på Voldby mark. Morten Sørensen, husejer i Voldby m.f.P
5.6.1886 født i Voldby. Skanderborg, Gjern, Voldby opslag 19 nr. 5 dødfødt drengebarn. Søn af indsidder Søren jensen f.t. i militærtjeneste i Århus og hustru Ane Marie Kristiansen i Uremosen ved Voldby. Moderen 31 år.
Ane Marie eller hendes mand Søren Jensen kan jeg ikke finde efter 1886, hverken i kirkebog eller folketællinger. Dog Ane Maries dødsfald, hvis det da ikke er søsterens dødsfald, jf. øverst.

Kirsten Brodersen Cox

Hej Jane

Tak for din hjælp.
Jeg har indsat kirkebog og opslag for at lette kontrollen af mine oplysninger.

Jeg tror oplysningerne ved konfirmationen er afskrifter fra dåbsattesten, derfor står der ugift ved konfirmationen hvis moderen var ugift ved barnets fødsel.

Siger din mavefornemmelse ikke hvilke oplysninger der er noget galt med.

Jo mere jeg tjekker, slår op og tænker, jo mere er jeg sikker på at der er oplysningen ved dødsfaldet i 1944 der er forkert. Jeg tror det er Karen Maries død, at der er tale om og ikke søsteren Ane Maries.

Søsteren Ane Marie og hendes mand Søren Jensen, tror jeg har forladt området allerede inden Ane Marie søns konfirmation, men jeg mangler dokumentation. Hvis jeg bare kunne finde Ane Marie's dødsfald et andet sted, emigrationsoplysninger eller andet, så kan jeg jo være sikker, men det kan jeg ikke.

Kan det tjekkes nogen steder om dødsoplysningerne er rigtige? Oplysningerne i Viborg, Houlbjerg, Sall 1922-1949 opslag 235 er de samme som i Hammel Kirkebog.

venlig hilsen Kirsten

Karen Riberholdt

Hej
Hvis du kan finde et skifte eller evt. en dødsanmeldelse, må det være muligt at checke, hvem af de to søstre, der dør d. 20.11.1944.
Eller du kan f.eks. prøve folkeregisteret.
Venlig hilsen Karen

Kirsten Brodersen Cox

Hej Karen
Tak for hjælpen.
Da jeg ikke er i familie med de pågældende, får jeg nok ikke lov at se et skifte. Tror heller ikke folkeregistret kan hjælpe når det er så mange år siden, men det skal da prøves.
Måske kan kirkekontoret hjælpe mig, hvis der har været et vedligeholdt gravsted, det vil jeg også prøve.
vh Kirsten