Peder Andersen, Stenløse, Frederiksborg Amt

Startet af John P. Lund, 16 Aug 2013 - 11:31

Forrige emne - Næste emne

John P. Lund

Jeg søger oplysninger om ovenstående. Jeg kanregne ud, at han er født ca. 1733.

Jeg har oplysninger om hans 2. ægte skab med Maren Jørgensdatter. Hun er født ca.

1740. Jeg søger hans 1.ægteskab og deres dødsfald.

Venlig hilsen John P.Lund


Hans Poulsen




Hej John

"kan regne ud, at han er født ca. 1733".

Spøgsmålet er, hvor fødslen eller dåben fandt sted.

Peder kan have set dagens lys for første gang på Læsø, i det smukke Kær herred, i aalborgforstaden Aarhus eller 117 andre steder i landet.

- Mon ikke vi tør løbe an på, at Peders første kone døde, mens ægteskabet bestod? Totalt at udelukke, at ægtefællerne blev skilt, kan man dog ikke.

- Har du fundet tegn på, at Peder og hans første kone fik børn? Hvem var faddere til disse børn. Søskende eller indgifte til en af ægtefællerne eller dem begge to?

- Da dissen eventuelle børn selv blev gift, hvem var da forlovere? Nærtbeslægtede eller deres ægtefæller?

- Fik Peder og hans kone nummer to, Maren, børn, og var der blandt de børn en datter eller to. Hvad hed hun eller de? En gammel navnetradition, der dog ikke blev fulgt overalt, opkaldt en datter efter  mandens første hustru - og omvendt, hvis det var ægtemanden, der var kommet først i Himlen.

- Skifter?

Venlig hiklsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Inge Hedal

Hej
Hverken Peder Andersen eller Maren Jørgensdatter har været gift før.
Deres vielse findes i Frederiksborg, Stenløse 1736-1805, opslag 207 højre side, den 7. oktober 1759:
Peder Andersøn, som nu har fæsted Gaard i Steenløse
Maren JørgensD. afg.(= afgangne) Jørgen Jensøns Enkes
Maren OlsDatters i Venøe?
hendes Datter

Det er en meget kryptisk måde at skrive på. Maren Jørgensdatter er altså datter af afdøde Jørgen Jensen og hans enke, Maren Olsdatter. Jeg er usikker på, om der virkelig står Venø.
Mvh. Inge

Inge Hedal

Hej igen
Der står selvfølgelig af Vexøe, ikke Venøe.
Mvh. Inge

John P. Lund

Tak til Inge og Hans for svar.

Venlig hilsen John

Inge Hedal

Du kan finde Maren Jørgensdatter døbt i Stenløse den 11. februar 1740, nr. 4. Det er opslag 13 i kirkebogen 1736-1805.
Hendes konfirmation er på opslag 154, 1756 nr. 16.
Det er muligvis Peder Andersen, der bliver konfirmeret 18 år gammel i foråret 1752, nr. 9, samme kirkebog opslag 152, højre side: Peder, afg. gl. (afgangne, gamle) Anders Madsen Boemands Søn i Stenløse.
Det kan være en anden Anders Pedersen, for der er tre næsten jævnaldrende i Stenløse sogn i FT-1787. Hvis det er den rigtige, er han altså født i 1733-35, og så finder du ikke hans dåb. Kirkebogen begynder i 1736.
Mvh. Inge