Hjælp til en Apel/Abel

Startet af Nina, 17 Aug 2013 - 14:36

Forrige emne - Næste emne

Nina

Det er regnvejr, og jeg har brug for lidt hjælp til detektivarbejde :-) So plz....

Her er hvad jeg ved:
Jensine Jacobine Apel født i perioden 1805-15 (oplysninger fra FT) i København. Hun blev gift i Vor Frue med Ditlev Jacobsen 13 Nov 1840. Hun fik datteren Jacobine Ernestine Pedersen med Ditlev flere år før de blev gift nemlig 17 marts 1834. Efter ægteskabets indgåelse flytter de til Lyngby (FT 1845 og 1855) hvor de bor og får flere børn (Marie Juliane Christine i ca 1844) og (Augusta Johanne Christiane i ca 1847). Ditlev dør i 1854, men jeg kan stadig følge Jensine Jacobine i FT i Lyngby i årene 1855 og 1860. Men herefter synker hun i jorden....

Her er hvad jeg gerne vil vide:
Hvor og hvornår dør Jensine Jacobine? Og hvordan finder jeg hendes forældre?


Her er hvad jeg har gjort, uden succes:
a) Gransket vielsen som jeg fik tydet til at hun skulle komme fra Nørregade 31. Men FT for 1840 kan ikke bekræfte dette.
b) Fundet forloverne Hans Jensen og Jens Jensen ved vielsen i FT 1840, uden at dette er til nogen hjælp.
c) Søgt lidt på kryds og tværs i Folketællings databasen, men uden positivt resultat

Bemærk at jeg har en tidligere tråd herinde på forummet på hendes ældste datter Jakobine Ernestine Pedersen, samt udmærket styr på Jensine Jacobines mands, Ditlev Jacobsens, slægt.

Alice Oppenheim

Skal vi ikke lige "se" hende, hvor du efterlod hende?

København, Sokkelund, Lyngby, Raadvad Skoledistrikt, Ved Strandvejen, Et Hus - Ditlefsminde, 345, FT-1860, D5149
Jacobine Jensine Abel   45    Enke   Husmoder, Lever af lejen af vask      København
Marie Juliane Christine Jacobsen   16    Ugift   Hendes Barn      Lyngby Sogn, Københavns Amt
Augusta Johanne Christine Jacobsen   13    Ugift   Hendes Barn      Lyngby Sogn, Københavns Amt


— "Ditlefsminde" efter manden Ditlew?


Alice Oppenheim

#2
Se lige her mon ikke landstedet her er selv samme Ditlefsminde?:


København, Sokkelund, Lyngby, Tårbæk, Et Hus, et Landsted, 1015, FT-1880, C1033
Jacobine Jacobsen, født Abel   64    Enke   Landsædeejerinde, Husmoder      København
Augusta Johanne Jacobsen   32    Ugift   Hendes datter      Lyngby Sogn, Københavns Amt
Christine Marie Pedersen   20    Ugift   Plejedatter      København


— Hun dør i oktober 1880 af diabetes ... Kongens Lyngby opslag 98 ... 65 år gammel

Alice Oppenheim

Ved du, hvor Ditlevsminde lå? Jeg fandt dette:

"Først hvor Hulvejen begynder i Taarbæk lidt
forbi Kroen, fandt man et Hus paa Trekanten, som
dannes ved Hulvejen paa den ene og Fiskerlejet
paa den anden Side, med en Billard-Pavillon, som
staar der endnu i Spidsen mod Vejen. ,,Strandbak-
ken" tilhørte dengang Professor ClaiXseny og har vist
senere tilhørt Otto Møller, derefter kom det i P.
C. Knudtzons Hænder, og jeg veed ikke, hvem der
ejer det nu.^) Naar man da havde passeret Ledde-
konens usle Hytte paa Toppen af Bakken, saa fik
man Murmester Bilbergs gamle ,,Eriksborg" i Sigte.
Af en langt senere Dato end ,,Eriksborg" og ,,Strand-
bakken" var et lille Et-Etages Hus, som laa paa
langs af Skrænten og kaldtes Bellevue, tilhørende
en Særling, en halvstuderet Røver, Breughely kom-
men fra Lyngby, der nok egentlig havde den Op-
gave at passe Kongens (Christian den Ottendes)
Badehus, der var anlagt under Bakken. Derefter
stødte man ikke paa nogen Bolig eller noget An-
læg inden Stokkerupshuset, hvor nu ,,Ditlevsminde"
ligger
, og saa gik den alfare Vej gjennem den
Skov, der nu hører til Hages Sted, og gjennem
mere Skov og en Mark, til ,,Springforbi", der vel
er et af de ældste Steder paa Vejen. ..."


Beskrivelsen er hentet fra EN KJØBENHAVNSK KØBMANDS UNGDOMSHISTORIE - OPTEGNELSER AF LUIS BRAMSEN 1819-44: http://www.archive.org/stream/memoirerogbreve26clauuoft/memoirerogbreve26clauuoft_djvu.txt

Nina

Nej jeg ved ikke hvor det ligger.

Alice Oppenheim

Jaman så dog beskrivelsen!  8)

Alice Oppenheim

Og hvad med FT-1880 — kan du heller ikke bruge den?

Nina

Hej Alice
Jo jeg kan bestemt bruge både FT og dødsoplysningerne samt beskrivelsen om Ditlevs minde. Men jeg ved ikke hvor jeg skal lede for at finde hendes forældre - desværre.

Alice Oppenheim

Hej Nina, jeg sidder på job lige nu .... Så dette bliver kort.

Jacobine Jensine er højst sandsynlig født omkring 1815 - jvf diverse folketællinger + hendes alder ved døden. Derfor passer hun på den pige, der bliver født på Fødselsstiftelsen i 1815. Se Den Kgl Fødselsstiftelse 1813-1816 (fødte); opslag 51, pigebarn #548.

Jeg lagde det til tydning før jeg gik hjemmefra. Se mit indlæg i Hjælp til Tydning ...

:)

Nina

Hej Alice. Tusind tak for at du vil bruge tid på dette. Det bliver spændende hvad tydningen sige :) Nina

Alice Oppenheim

Du får tydningen her: https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,64340.0.html

Der er ingen forældre nævnt. Måske kan du arbejde videre med Moderens nummer?



Alice Oppenheim

Jeg har siddet nogle timer nu med din Jacobine Jensine Abel ... og jeg har rigtig mange spørgsmål!


1) Jacobine må være konfirmeret et sted? Ca 1828 plus/minus. Hvor? Der er få kirker i Kbh på dette tidspunkt. Kig dem allesammen + Kongens Lyngby igennem!


2) Hendes børn. Hvem står fadder?

Jeg kan forstå at ældste datter også er født på fødselsstiftelsen?
Du skriver, at "Efter ægteskabets indgåelse flytter de til Lyngby, ...hvor de bor og får flere børn (Marie Juliane Christine i ca 1844) og (Augusta Johanne Christiane i ca 1847) — jeg foreslår, at du finder deres dåb og undersøger alle faddere! Måske er det lokale folk? Måske slægt? Måske en stuepige, Jacobine Jensine har arbejdet sammen med? Alt er muligt.
Hvad med de børn, der kom før Juliane Maria Kirstine fra 1844? Fx Martha Christiane fra 1842?
Hvilke  navne stammer fra Ditlevs slægt — og hvilke kunne tænkes at stamme fra Jacobines?


3) Ditlev er allerede i Tårbæk ved FT-1840. Hvor er Jacobine?

København, Sokkelund, Lyngby, Taarbeks Skoledistrict, 61, et Lyststed, 111, FT-1840, C1234
Ditlev Jacobsen   34    Ugift      Inderste og Sadelmager


Bente Aaris

Blot en lille opplysning - er ikke i nærheden til at komme på Arkivalieronline lige nu.


Men tjekket Jacobine Ernestine blev konfirmeret i Kgs. Lyngby tror det var 1848/49 (tog ikke notater på den - troede den var fundet), da boede de i Tårbæk - der oplyses hun blev vaccineret af Murer i 1835,
Thomas Christoffer Murer var Distriktslege i Lyngby iflg. Folketællingerne.

Så mon ikke de har boet i Lyngby - men finder ingen af dem i FT:1834 som vel er mangelfuld!

Men Ernestine Jacobine blev også født på Fødselstiftelsen og du kan på Rigsarkivet i Fødselstiftelsen protokoller med hjælp af barnets og moders nummer få oplyst hvor moderen rejste hen med barnet evt. om hun blev sat i pleje.
Mvh
Bente Aaris
Godset♥ MOSS
https://aaris.webtrees.net

Nina

Hej Alice og Bente
Først og fremmest rigtig mange tak for jeres hjælp. Lad mig lige kommentere på Alice' punkter:

1) Jeg ved det ikke pt men det må jo undersøges
2) Du har helt ret. Jeg er nødt til at gå fadderne igennem ved børnenes fødsler for at se om det kan give noget. Deres vielse i 1840 gjorde ikke. De to faddere kunne jeg ikke verificere var i familie.
3) Du spørger hvor Jensine Jakobine opholdt sig før 1840 og iflg vielsen fra Vor Frue Kirke kom hun fra Nørregade 31 (dette er tydet herinde i "tydningsforummet"), men når jeg kiggede i FT for 1840 fandt jeg ikke hende eller noget familie på Nørregade.

Jeg troede egt det ville være nemmere - efternavnet er specielt og det var det der fik mig til at få forhåbninger om at dette ville være en enkelt sag. Men det er det jo så ikke

VH
Nina

Bente Aaris

Her kan du lese at Thomas Christopher Mürer blev Distriktslæge i Lyngby og læge på sygehuset samme sted fra 1832 - så Ernestine må ha været i Lyngby og blev vaccineret der året efter hun blev født i 1835!:

http://runeberg.org/dbl/12/0036.html


Mvh
Bente Aaris
Godset♥ MOSS
https://aaris.webtrees.net

Bente Aaris

Juliane Maria Kirstine Jacobsen blev f. 6.december 1844  døbt i Kgs. Lyngby 4.maj 1845 opslagnr:151.

Moderen bar hende - pigen Hansine Ryddingen - Kbhvn.
Faddere:
Hjulmand? Rasmus Ernst Jensen ibid. - Fredrik August Jeppesen ibid.(han var sadelmagersvend hos Ditlef) og faderen.

De boede da i Bakkehuset ved Tårbæk.

Johanne Christiane Augusta Jacobsen blev f. 16.marts 1847  døbt i Kgs. Lyngby 25.april opslagnr:174.

Båret af moderen - Gjordemoder Mad. Jensen i Taarbech.
Faddere:

Møller F. Jeppesen Strandmøllen - Sadelmagersvend F.A. Jeppesen  Bakkehuset og faderen.
Mvh
Bente Aaris
Godset♥ MOSS
https://aaris.webtrees.net

Nina


Alice Oppenheim

Nå, Nina — hvor langt er du nået?

Jeg synes, jeg har tjekket:
Vor Frelser,
Vor Frue,
Garnisons (i hvert fald jvf-listen),
Hellig Ånd,
Holmen,
Lyngby,

— Hvad har du tjekket? Er Jacobine Jensine Abel mon konfirmeret i Trinitatis?

Nina

Har ikke adgang til min PC som er nødvendig for disse tjeks, da jeg er på ferie. Er tilbage 3 Sept og så må jeg få kigget på det. Tusind tak for din hjælp:)

Alice Oppenheim

Ferie? Heldige asen! Nyd den!  8)