Det "slet ikke" så mørke Jylland i 1700 og 1800 - Nettv serie fra TV MidtVest

Startet af Lis Helleberg, 13 Aug 2013 - 19:17

Forrige emne - Næste emne

Lis Helleberg

Da jeg selv synes dette er en forrygende interessant serie i 12 afsnit på hver ca. 20 - 25 minutter på tv-midvest, vil jeg gerne gøre opmærksom på den her - om det er det rigtige forum, ved jeg ikke, men så satser jeg på, at moderator flytter indlægget.

Serien "Fra fæstebønder til verdensmænd" af historikeren Esben Graugaard fra Holstebro Museum sætter fokus på, at "Det mørke Jylland" meget er set fra Københavns side, men at der faktisk var en livlig udenrigshandel og friere bønder før stavnsbåndets ophævelse, end der ofte gives udtryk af fra andre kilder.

Mange af os har aner i netop Thy, Mors og Salling, så måske er der noget her, som kan forklare noget om vores forfædres færden, opgang og nedgang i denne periode.

Linket findes herunder. God fornøjelse

http://www.tvmidtvest.dk/node/14685

Mvh.
Lis Helleberg
Area of interest: Thy, especially Vang, Thisted, Hillerslev, Hundborg

Egon Hansen

Tak for tippet. Det er udsendelse som mange burde se
Egon Hansen

Lis Helleberg

Velbekomme - man må glæde sig over alt det guld, man kan finde, og selv om de sidste par afsnit nok bliver lidt for "moderne" i forhold til slægtsforskningen, synes jeg der kommer nogle ting og udtryk på bordet, som kan finde anvendelse i forskningen, hvis man har aner fra den helt jævne bondeslægt i Nørre- og Vestjylland.

Med venlig hilsen
Lis Helleberg
Area of interest: Thy, especially Vang, Thisted, Hillerslev, Hundborg

Helge Bay

Hej

Esben Graugaard har skrevet en hel række interessante historiske bøger, bl.a.
"Nordvestjyske bønder som kreaturhandlere i Nordsørummet : studie i netværket omkring en regional kultur- og driftsform o. 1788-1914", som er særdeles læseværdig.

Hans bøger kan sikkert alle lånes på biblioteket.

Mvh.

Helge

Kirsten Didriksen

Hej Lis!

Udtrykket "Det mørke jylland" kommer temmelig sikkert af at det meste af Jylland i gamle dage var dækket af lyng, altså inden Dalgas og hans folk gik igang med hedeopdyrkning  ;). Lyng er i lange perioder "sort" eller meget mørk!
Så har man kørt eller vandret tværs gennem Jylland i flere dage uden at se ret meget grønt, kan man vel ikke betænke nogen i at kalde det "Det mørke Jylland"  ;D.

I istiden opstod der en "grænse" fra Bovbjerg i vest tværs over Jylland mod Vejle, jorden nord for denne grænse er de fleste steder "fed" leret og frugtbar. Her var gode muligheder for kvægdrift, heste hold m.m som gav driftige bønder rigdom gennem salg til markeder i England og Tyskland.

Venlig hilsen fra Kirsten
vest for "Det mørke Jylland"  ;D

Lis Helleberg

Hej Kirsten,

Det lyder som en meget god forklaring. Jeg har også tænkt, at der måske kunne henvises til "ånden". Mange af skrifterne om danske forhold, er så vidt jeg ved, skrevet af "lærde" folk i breve, rejsebeskrivelser eller rapporter til kronen. De har sikkert følt sig ret forskellige fra og måske endda hævet over den jævne jyske befolkning, som ikke kunne være med, når talen faldt på litteratur og andet. Så ville det nok være nemt at betragte alt vest for Valby bakke og i særdeleshed det helt ovre i Vestjylland, som mørkt (i åndeligt forstand).

Der er garanteret historikere, som kan/eller allerede har gravet i dette.

Mvh.
Lis
Area of interest: Thy, especially Vang, Thisted, Hillerslev, Hundborg

Kirsten Didriksen

Hej Lis!

Jeg tror du har ret!
Den gang som nu, er der langt fra Hovedstaden til vestkysten "knap" så langt den anden vej, i følge politikkerne  ;).

Det kunne være spændende om nogen ved noget mere??
Eller hvis nogen vil grave i det!

Venlig hilsen
Kirsten