Brødrene Anton og Niels Petersen, Vester Gasse

Startet af Peer Petersen, 02 Aug 2013 - 13:23

Forrige emne - Næste emne

Peer Petersen

Jeg er netop kommet retur fra en spændende tur i Flanderen (Belgien) og Nord Frankrig. Formålet med turen var at finde de steder, hvor min bedstefar deltog i kampe i 1. verdenskrig. Jeg fandt stederne og også en af min bedstefars brødres gravsted i Argonne området (Servon-Melzicourt).
Han havde yderligere 2 brødre, nemlig Anton Iversen Petersen født 30. oktober 1891 og Niels Hansen Petersen født 28. august 1886. Begge er født i Vester Gasse ved Skærbæk i Tønder Amt. Desværre finder jeg intet om disse personer. Hverken om de var gift eller soldater i 1. verdenskrig.
Er der nogen der kan hjælpe mig videre?

Peer

Christian Konstmann Autzen

Hvis du ikke kan finde dem som døde i Skærbæk sogn - eller i f.eks. folketællingen i 1921, så kan de jo være flygtet ud af Sønderjylland for at undgå tysk militærtjeneste.

- Men det er så som at lede efter en nål i en høstak  ;)

Men se denne (som et sammenfald af fødselsåret): https://www.phbibliotek.dk/index.html/da/search/ting/dc.subject%3D%22Hansen%20Petersen%2C%20Niels%22

Hilsen

Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Inger Buchard

Man kan bruge Verlustlisten til at se, om folk blev såret, syge, taget til fange, dræbt, forsvandt osv.

En Anton Petersen fra Drengsted er meldt lettere såret 14.11.1916 ved Inf. Reg. 394 - om det er din Anton Iversen Petersen fra Vestergasse, er jo ikke let at sige
Niels Petersen er der også et par muligheder for, men prøv selv at se, hvad du får ud af at søge på
http://wiki-de.genealogy.net/Verlustlisten_Erster_Weltkrieg/Projekt

Måske skal du melde dig som indtaster for at bruge søgefunktionen
1914-1916 er færdigindtastet, jeg sidder p.t. med een af de sidste sider i 1916

Hvis du ikke finder dem i tabslisterne, er de enten sluppet heldigt fra krigen eller gået over grænsen, som Christian siger. Invalideret blev de ikke - de dukker ikke op i Invalidenævnets lister se
http://wiki.dis-danmark.dk/index.php/Invaliden%C3%A6vn
, men det ved du vist?

Inger
Redaktør på DIS-Wiki

Peer Petersen

Hej Inge og Christian

Jeg finder ikke brødrene som sårede, døde eller savnede. Derfor tror jeg på muligheden af at de er taget over grænsen og har opholdt sig nord for grænsen og muligvis er blevet gift der.
Det bliver nok svært.
Jeg har engang hørt noget om at Anton var i Gredstedbro med noget vognmandsvirksomhed. Det kan desværre ikke befkræftes.

Peer

Christian Konstmann Autzen

Hej Peer

Kan det være Foldingbro - i stedet for Gredstedbro ?

Min gamle mor nævnte her for nylig, at mine bedsteforældre i Ullerup havde noget "familie" oppe i Foldingbro, og at de disse havde noget med en vognmandsforretning at gøre.

Jeg er ikke stødt ind i denne "familie" i Foldingbro (ved broen over Kongeåen - NB: der er et lille anlæg på den sønderjyske side af åen, så min kone og jeg, da vi kom forbi for et par måneder siden), men der er noget om snakken, og så kunne det jo være, at din Anton var kommet derop. Mine bedsteforældre kom meget sammen med Fiskers i Vester Gasse, så hvem ved.

Hilsen
Christian

Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Peer Petersen

Hej Christian

En meget spændende bemærkning. Jeg vil da undersøge om der evt. kunne være noget om Foldingbro (netop nord for Kongeåen).

Peer

Christian Konstmann Autzen

Hej igen Peer

Nu kom jeg (her i sommervarmen) i tanker om, hvor i familien det var, som jeg har forbindelse til oppe i Foldingbro - nemlig en Nansen datter gift deroppe, som var søster til min oldemor Christiane Cathrine Nansen, gift i Ullerup med Gregorius Gregersen. Min mor har et par billeder af familien deroppe - også af lastbilerne.

Det kan så være en af følgende: Marie, Kristine eller Caroline Henriette - alle født i Bønderby i Møgeltønder sogn. Den sidste søster, Nicoline, var gift med Sicas Emil Jensen i Ullemølle i Skærbæk sogn; deres søn, Johan, udvandrede til Californien.

- men det har jo ikke noget med din historie at gøre  :)

Hilsen

Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Peer Petersen

Hej Christian

Jeg tror ikke de nævnte damer er i familie med de to brødre jeg pt. undersøger. Men tak for henvisningen.

Peer

Kate Nielsen

Hej Peer

Prøv at se på AO KB Åbenrå Amt, Sønder Rangstrup Herred, øster Lygum sogn 1899-1931 opslag 90 nr. 5 - konf. 9/4-1922 Matthias Hansen Petersen - kan han være i familie med dem du søger?

Med venlig hilsen
Kate Nielsen

Peer Petersen

Hej Kate

Nej desværre. Det er heller ikke familien. Men tak for henvisningen.

Peer

Børge Marcussen


Hej Peer Petersen.
En lille oplysning i Ft, 1921 Skærbæk opsl,53 nr,7. Har du Niels H Petersen og sin Moder.
  Også Ft,1925, Opsl,8 nr,13. igen i Ft,1930 Opsl,129.
  M,v,h, Børge.

Peer Petersen

Hej Børge

Tak skal du have. Det er de rigtige personer.

Peer

Børge Marcussen


Peer Petersen
Hej har du fundet Anton og Niels i Kb,? Oplysning fra Ft,ang,Mor var en søster KB,Skærbæk,1872-1904,opsl,164 nr,14. og Død KB,1957-1965 opsl,102 nr,6. De har Boet i Veste Gasse nr,6.
M,v,h, Børge.

Peer Petersen

Hej Børge

Ja, jeg har fundet brødrene Anton og Niels, samt efterlevende som jeg besøger i kommende uge.
Tak for henvisningen.

Peer