Har måske fundet Niels Aagesen sr. i København? Kan jeg være sikker?

Startet af Lotte Bjørn Aagesen, 09 Aug 2013 - 18:21

Forrige emne - Næste emne

Lotte Bjørn Aagesen

Min tip-tip oldefar, Niels Aagesen, der døde i Bagsværd, Gladsakse 3/5 1835 (opsl 427) angives til at være 88 år og må altså være født ca 1746-47.

FT 1801 (Kbh. amt, Gladsakse opsl 16)
    er han 50 år - så her kan hans fødeår være 1750-51.

FT 1787 (Gladsakse opsl. 28) er han 37 år

     altså igen et fødeår 1750.

Han skulle være født i København - men hvor og hvlke forældre? Var det muligt at finde ham?

Jeg pløjede samtlige kirkesogne igennem for 'Niels'er' født 1746-50 af en far, der hed enten Aage til fornavn eller Aagesen til efternavn.

Risikoen var, at faderens efternavn var et patronym, og at HANS far (med efternavn Aagesen) levede endnu.

I Niels' eget eksempel hed hans børn Nielsen /Nielsdt. til faderen døde, hvorefter de kaldte sig Aagesen.
Jeg ved ikke, om det er den gængse måde med patronymer?

Nå, men heldet var måske med mig - jeg fandt i Vor Frue 1722-47 opsl 383 en 'Niels' født af Aage Gunderson og Mette Andersdt.
Niels er døbt 27/5 1746, hvilket passer med, at han ville være 88 ved sin død i 1835.

Denne Niels - hvis han altså er identisk med 'min' Niels Aagesen i Bagsværd? - skulle så have valgt at beholde sit patronyme efternavn i stedet for faderens efternavn, Gunderson. Men det kunne han vel selv bestemme.

jeg synes, han virker som den rigtige - og der var rigtig mange 'Niels'er i de kbh-ske kirkesogne, men kun denne, hvor faderen hed Aage.

Alligevel - er der nogen måde, jeg kan være sikker? Jeg har ikke fundet ham konf. i vor Frue.

Nogen gode ideer til, om jeg kan få verificeret om det er den 'rigtige' Niels Aagesen?

På forhånd tak for indput.

Lotte Aagesen


Jane Valkær

Hej
Forlovere ved hans vielse eller faddere ved hans første barns dåb - har du tjekket der?

Mvh
Jane

Conni Falkenblad

Hej Lotte

Jeg tænkte lidt over at vi ikke kunne finde Oline Emilie død eller i folketællinger og den slags.
Tænker på Oline Emilie Geswein der får et barn med Niels Aagesen i 1837.
Senere var søsteren Juliane Ottine Geswein der fik en dreng i 1839 med Niels Aagesen.
Jeg har nemlig heller ikke kunne finde hende konfirmeret, men nogle af de andre søskende har jeg fundet konfirmeret.

Ledte i Københavns Skifte 1815
Københavns Skiftekommission indtil 1919 Hvidebog 1813 11 15  -  1815 7 10

Opslag 424 (s. 423) Nederst.
Her dør Oline Emilie allerede som 1 1/4 årig.
Det bliver da endnu mere mærkeligt at Oline Emilie får et barn i 1837.
Måske er Niels Aagesens to børn faktisk med den samme kvinde?
Men hvorfor så bruge sin søsters navn?
Måske er det præsten der har rodet rundt i det.


Men det forklarer jo at vi ikke kan finde Oline Emilie i folketællingerne 1834 og frem,
eller finde hende død fra 1837-.


Venlig hilsen
Conni Falkenblad

Anne Mortensen

 kbhv, Sokkelund, Gladsakse, et Huus, Bagsværd By, 69, FT-1834, C2578
Navn:    Alder:    Civilstand:      Stilling i husstanden:      Erhverv:      Fødested:

Niels Aagesen   87    Enkemand      Fattiglem,Huuseier   
Peter Nielsen   52    Gift      Inderste,Arbeidsmand   
Stine Niels Datter   51    Gift      hans Kone   
Ane Peters Datter   14    Ugift      deres Barn   
Niels   11    Ugift      deres Barn   
Johanne   7    Ugift      deres Barn
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Anne Mortensen

 kbhv, Sokkelund, Gladsakse, Bagsværd by, , 59, FT-1801, B8718
Navn:    Alder:    Civilstand:      Stilling i husstanden:      Erhverv:      Fødested:

Niels Aagesen   50    Gift   mand   husmand uden jord   
Inger Arvedsdatter   40    Gift   hans kone      
Jens Nielsen   11    Ugift   deres barn      
Anders Nielsen   9    Ugift   deres barn      
Friderich Nielsen   5    Ugift   deres barn      
Anna Nielsdatter   3    Ugift   deres barn      
Niels Nielsen   1    Ugift   deres barn
----------------------------

Har du søgt hans vielse ?
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Lotte Bjørn Aagesen

Hej Anne,

De FT har jeg også. Problemet er - hvor kom Niels Aagesen fra? Var det muligt at komme et slægtled længere tilbage i hans gren?

Faddere ved Niels' dåb 27/5 1746 er Sonne Pedersen Holm, (kan ikke læse adressen), Jonas olsen på Nørregade og Peder Holm. alle 3 bryggere(?) (læser jeg), mdam Ellen marie, perer holms hustr og jfr. Johanne Paulli i Borgergaden (?)

Kan ikke læse Aage Gundersons erhverv - noget med brygger?

Vor frue 1722-47 samme opslag 383 th. 14 juni Får Anders Gunderson bryggersvend sin datter Anne døbt. Stort set samme faddere + Aage Gunderson - sikkert hans bror.

Der er ingen forlovere ved deres bryllup  Vor frue 31/10 1743 opsl 91 - står bare, han er hos Sonne Pedersen Brøgger i ??????



Lotte Bjørn Aagesen

Hvis Niels aagesen og Inger arvedsdt blev gift i Gladsakse, kan den ikke findes - de første vielser der er fra 1813, desværre.

Selvfølgelig kan de være gift et andet sted - men jeg aner ikke hvor det skulle være.?

Anne Mortensen

Hej

Hvorfor jeg bl.a. viste FT'erne var du ikke have oplyst hans hustrus navn som er nævnt i FT 1787.

Det er lidt nemmere at se dem på ddd.dda. end at skulle slå dem op på AO.
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Lotte Bjørn Aagesen

Ja, undskyld, Anne - det havde jeg ikke tænkt på.

Men deres vielse ved jeg ikke, endnu, om det er muligt at finde. Den er sikkert foregået før eller = 1783, hvilket år deres første barn, Peder, bliver født

hilsen,
Lotte

Inge Hedal

Hej
I FT-1787 er der i Københavns amt fire personer, der hedder Niels Aagesen. De to af dem passer ikke aldersmæssigt med din Niels Aagesen, men det gør:

København, København (Staden), Vester Kvarter, , Vestergade 239, 1107, FT-1787, C2170
Niels Aagesen 39  Gift Huusbonde Øltapper 
Mette Jørgensen 55  Gift hans Kone

og

København, Sokkelund, Gladsakse, , Bagsverd Bye, 190, FT-1787, C2572
Niels Aagesen 37  Gift Hosbonde gaaer paa Arbeyde 
Inger Kirstine Arveds Datter 27  Gift hans Kone   
Peder Nielsen 4   Barn

Øltapperen i Vestergade er vel ham med ølbryggerfadderne, du har fundet i Vor Frue kirke.

Jeg tror, at du skal satse på Niels i Gladsakse som din ane, hvis du er sikker på, at din tip-tipoldefar døde i Bagsværd i 1835.
Mvh. Inge

Lotte Bjørn Aagesen

Tak for dit indput, Inge.

Jeg er også ret sikker på Niels Aagesen fra bagsværd som min ane - spørgsmålet er: hvor kom han fra?

Han er født i københavn og sikkert af en mand, der hed Aage til fornavn.

derfor kom jeg op med bryggeren Aage Gunderson, der netop får en søn ved navn Niels.

Men jeg føler mig ikke 100% sikker på, at han er den rette tip-tip-tip, hvis du forstår.

derfor har jeg brug for gode ideer til, hvordan jeg kan få Aage Gunderson af- eller bekræftet som min 3Xtipoldefar.


Jeg kan ikke finde senere vidnesbyrd om ham end en datter født 4/3 1752 i vor Frue.

det ville måske hjælpe at finde ham død .....
jeg leder videre.


Tak for jeres hjælp - også dig, Anne

bedste hilsener,

Lotte


Anne Mortensen

Ifølge dette link

http://www.landsarkivetkbh.dk/hovedst/docs/kbh.pdf

kunne det tænkes, at Niels AA. og hans vielse skal findes i kirkebogen for Smørum/ Værløse.

Har søgt lidt, men vil overlade det til dig  ;)
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Lotte Bjørn Aagesen

Det var da et forsøg værd, Anne - desværre fandt jeg dem ingen af stederne.

Jeg tror måske jeg vil søge i Lyngby bare for sjovs skyld.

Lotte Bjørn Aagesen

De var heller ikke at finde i Kgs Lyngby.

Jeg tror jeg må tilbage til fam. Gunderson.

Håber at kunne finde dem efter 1752.

Kim Melchior

Har du forsogt at folge Aage Gundersen indtil han dor og set om der maaske er et skifte efter ham? Hvis der er saa vil Niels Aagesen sikkert vaere naevnt. Sog ogsaa efter andre born af Aage Gundersen og folg dem op i tiden og se om de bliver gift og faar born. Saa forekommer muligheden at Niels Aagesen optraeder enten som forlover eller fadder.

mvh,

Kim Melchior  (USA)

Lotte Bjørn Aagesen

Tak for dit forslag, Kim - det er præcis, hvad jeg gør.

Jeg forsøger at finde Aage Gunderson med familie efter 1756, samt følge dem op i tiden.
Indtil nu er det ikke lykkedes.
Jeg ville rigtig gerne finde hans død samt børnenes konfirmationer m.m.

De ser ud til at være forsvundet fra Vor Frue sogn - for børnene, især Niels, kan jeg ikke finde konf. der.

Så de må være flyttet fra Lavendelstræde til et andet sogn - måske endda fra Kbh.

Jeg må lede videre.

Bedste hilsener, Lotte

Lotte Bjørn Aagesen

Jeg fandt beviset for, at Aage Gundersons Niels IKKE er identisk med Niels Aagesen fra Bagsværd.

V. Frue 1727-76 opsl 84:

Aage Gunnersens 14 dage gl. søn Niels dør 7/6 1746!


Ærgerligt - jeg ville ellers gerne have haft en brændevinsbrænder i slægten!


gad vide, hvor 'min' Niels Aagesen  så stammer fra?

Kim Melchior

Din Niels kan stadigvaek vaere son af Aage Gunderson. Det var ikke ualmindeligt at give et andet born det samme navn hvis et barn dode. Saa du har ikke beviset endnu. Jeg ville stadigvaek soget efter Aage Gundersens dod eller andre born hvis jeg var dig.

mvh,

Kim Melchior, USA

Lotte Bjørn Aagesen

Du har for så vidt ret, Kim - men den 'rigtige' Niels Aagesen skal være født 1746-47, før han kan passe med Niels Aagesen i bagsværd - forudsat at man tror på, han var 88, da han døde i maj 1835.

Hvis hans alder derimod passer med FT 1787, hvor han markeres til 37 år og 50 år i 1801, så får vi et fødselsår omkr 1750.

Men mon ikke alderen ved dødstidspunktet er den mest nøjagtige?

Mvh, Lotte

Inge Hedal

Hej
Ifølge Familysearch får Aage Gundersøn og Mette Andersdatter følgende børn, som alle bliver døbt i Vor Frue kirke:

Niels Aagesen
christening: 27 Maj 1746

Kirsten Aagesen
christening: 15 Juni 1747

Gunder Aagesen
christening: 11 November 1748

Anne Kirstine Aagesen
christening: 1 November 1749

Anders Aagesen
christening: 15 Januar 1751

Gunder Aagesen
christening: 27 Juli 1754

Første gang, der er plads til en ny Niels, er mellem Anders og Gunder nr. 2. Det undrer mig, at de ikke får en Niels i november 1748, men en Gunder.

I marts 1752 får Aage Gundersøn og Mette Hansdatter(!) en datter, Margrethe Kirstine (opslag 65).
De får ingen børn i 1755 og 1756, og derefter er en dåb vel ikke længere relevant.

Jeg tror, at du skal vænne dig til tanken om, at din Niels Aagesen er født i Bagsværd. Hvorfor er du så sikker på, at han er født i København?
Mvh. Inge




Lotte Bjørn Aagesen

Hej Inge -

Tak for dit indput.

Dit sidste spørgsmål slog hovedet på sømmet, tror jeg.

jeg blev virkelig i tvivl om, hvorfor jeg tror, Niels Aagesen er fra københavn. Gentjekkede alle 3 FT, hvor han figurerer - men der står jo ikke noget.
Endelig gik jeg ind på Myheretage - og jeg tror, det er derfra formodningen stammer. Nogen har vedtaget, at han er født i København, og så har det hængt ved.

Jeg ved det simpelthen ikke.

Det kunne være rart, hvis han var, for så kan jeg måske komme videre bagud i hans slægt.

Jeg vil prøve at lede efter et erstatningsbarn for den døde Niels hos fam. Gunderson.

Hvis han var født i bagsværd, er det måske lidt underligt, der ikke er nogen søskende. En far ved navn Aage ville også være fint.

Nå, jeg leder videre.

venlig hilsen,

Lotte